1. Gedragsregels


HOME


korte teksten
E-mail berichten zijn over het algemeen informeel van karakter. Gebruik korte en bondige teksten, zonder in telegramstijl te vervallen. Geef een bericht een duidelijk onderwerp mee.
informeel
Het informele karakter en de afstand tot de geadresseerde kan tot gevolg hebben dat men zich wat makkelijker uit in een e-mail bericht. Dit kan echter negatief werken als men ontstemd is over iets; het resultaat is dat de teksten dan vaak feller zijn dan men gewoon is. Lees een dergelijk bericht dan ook nog een keer door en overweeg of je een dergelijke tekst ook rechtstreeks tegenover de geadresseerde zou hebben uitgesproken.
fatsoensnormen
Als je zelf een bericht ontvangt dat niet voldoet aan de gebruikelijke fatsoensnormen. Laat je dan niet provoceren. Zeg in je antwoord dat de toon van het bericht je niet aanstaat en antwoordt alleen op concrete punten. Het is ook een goede tactiek om dergelijke berichten, flames genoemd, gewoon te negeren.
nieuwe mail
Het is een goede gewoonte om eerst even al je nieuwe mail door te lopen voordat je op een bepaalde e-mail reageert. Vooral als je enige tijd geen mail hebt opgehaald is het mogelijk dat er (van dezelfde afzender) meerdere e-mails zijn over hetzelfde onderwerp.
emotiicons
Wees voorzichtig met het gebruik van grappen, sarcasme e.d. Omdat slechts kale tekst en geen gezichtsuitdrukkingen worden meegezonden kan de toonzetting soms niet worden herkend. Dit kan aanleiding zijn voor misverstanden. Om toch op een beperkte manier gevoelens te kunnen uitdrukken maakt men gebruik van zogenaamde emoticons, ofwel smileys. Voorbeelden van zo'n smiley zijn:
:-) het lachebekje
;-) de knipoog
hoofdletters
Je dient het gebruik van hoofdletters te beperken. Gebruik alleen hoofdletters om een enkel woord te benadrukken of bij een titelvermelding. Het schrijven van een complete zin, of deel van een zin, in hoofdletters wordt als zeer onbeleefd ervaren want dit wordt beschouwd als SCHREEUWEN!
kettingbrieven
Doe niet mee aan kettingbrieven en het doorzenden van reclame uitingen. Ook "ramp"-berichten, met het verzoek om deze door te sturen naar zoveel mogelijk andere e-mail gebruikers, dienen met de nodige argwaan bekeken te worden. Meestal is er sprake van een "hoax", d.w.z. een bericht dat opzettelijk de wereld is ingestuurd om zoveel mogelijk onrust te veroorzaken en onnodig berichtenverkeer te genereren.
forwarden (doorsturen)
Je dient enige reserves in acht te nemen bij het forwarden (doorsturen) van berichten. Het wordt als onbehoorlijk beschouwd om een e-mail door te sturen naar een verzendlijst of nieuwsgroep zonder vooraf de afzender van het bericht te raadplegen.
adressering
Zorg dat je weet naar wie je e-mail wordt verstuurd. Achter één adres kan soms een groep personen (verzendlijst) schuil gaan. Bij het beantwoorden van berichten heeft je soms de keuze uit een enkele persoon of al degenen die als geadresseerden vermeld staan op het originele bericht.


(c)2024ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon