Inventarisatie ICT in de herziene kerndoelen basisvorming

ICT in de algemene doelen

Er zijn zes algemene onderwijsdoelen in de basisvorming. De eerste heeft betrekking op educaties en facetten, de overige op algemene vaardigheden. Deze zes algemene doelen zijn hier weliswaar van elkaar onderscheiden maar dienen in de praktijk van het onderwijs in samenhang te worden beschouwd.

Werken aan vakoverstijgende thema's

De leerling leert, in het kader van brede en evenwichtige oriëntatie op mens en samenleving, enig zicht te krijgen op relaties met de persoonlijke en maatschappelijke omgeving. Daarbij wordt expliciet aandacht besteed aan:

Leren uitvoeren

De leerling leert in zoveel mogelijk herkenbare situaties, mede met gebruikmaking van ICT, een aantal schoolse vaardigheden verder te ontwikkelen. Het gaat daarbij om:

Leren leren

De leerling leert, mede met gebruikmaking van ICT, zoveel mogelijk eigen kennis en vaardigheden op te bouwen. Daartoe leert hij onder andere een aantal strategieën die het leerproces kunnen verbeteren. Het gaat daarbij om:

Tot zover de algemene doelen. Per vak zijn er meer doelen die met ICT te maken hebben.

© 2024 ICTdro