Zeven pijlers van digitale didactiek


HOME


  1. Relaties leggen
    De inzet van ICT kan leiden tot versterking van het leggen van relaties. Je kunt bijvoorbeeld makkelijker contacten met anderen leggen, een groot aantal bronnen en experts raadplegen, 'rustiger' samen leren (zonder gestoord te worden), rollen verdelen en onderlinge feedback voorbereiden. Verder kan sociale interactie worden ondersteund, wat belangrijk is voor het realiseren van betekenisvolle leerprocessen.

  2. Creëren
    Met behulp van ICT kun je actief nieuwe kennis creëren. Bijvoorbeeld problemen leren oplossen door gebruik te maken van simulaties, onderzoek doen, producten ontwerpen, betekenis construeren, alleen of met anderen.

  3. Uitdragen
    Met behulp van ICT kun je datgene wat je geleerd hebt naar buiten brengen, publiceren zodat het publiek verbreed wordt. Lerenden leren meer gemotiveerd wanneer zij niet alleen voor zich zelf leren maar wanneer zij hun leeropbrengst ook met anderen kunnen delen. De producten van lerenden kunnen vervolgens ook worden gebruikt als leerstof voor andere lerenden.

  4. Transparant maken
    Dankzij ICT is het beter mogelijk patronen in denken en samenwerken transparanter te maken, waardoor het mogelijk wordt die te optimaliseren. Denk onder andere aan het zichtbaar maken van denkprocessen in online discussies, visualiseren en schematiseren, processen achter leren verhelderen of het zichtbaar maken van samenwerkingspatronen.

  5. Leren leren
    De inzet van ICT in het onderwijs kan ook "leren leren" en metacognitieve ontwikkeling bevorderen, onder andere doordat leerprocessen zichtbaar worden, het mogelijk is onderlinge feedback te geven op het leren en omdat je dankzij online redeneren reflectie kunt bevorderen.

  6. Competenties centraal stellen
    Volgens Simons is het centraal stellen van competenties de zesde pijler van digitale didactiek. ICT kan hierbij op verschillende manieren worden ingezet, bijvoorbeeld via online assessments van competenties (360 graden feedback). Een ander voorbeeld is het gebruik van digitale portfolio's om de ontwikkeling van competenties zichtbaar te maken. 

  7. Flexibilisering
    Dankzij ICT zijn lerenden beter in staat te leren
    • waar zij willen
      plaatsonafhankelijk
    • wanneer zij willen
      tijdsonafhankelijk
    • wat zij willen
      leerbehoefte, ook aansluitend op het niveau van lerenden
    • hoe zij willen
      differentiatie in leerstijl
    • zo snel als zij willen
      differentiatie in tempo, 'just in pace'
    • op het moment dat zij het willen
      'just in time'

BRON: Weblogs in het hoger onderwijs - W.Rubens



(c)2024 ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon