3e verdieping


HOME


In de eindopdracht ga 3 lessen maken voor je eigen vak waarbij ICT een hoofdrol speelt. Je maakt 3 verschillende 'typen' lessen waarbij een kort verslag over doel en opzet van de lessen, werkbladen voor leerlingen, toetsen, een docentenhandleiding, e.d. natuurlijk niet ontbreken! Het 'eindproduct' is dan een ICT-rijk setje van 3 kant en klare lessen!

  1. Bijspijkerles
    Dat is materiaal waarmee een leerling zelfstandig met behulp van ICT aan de slag kan. Je kunt daarbij gebruik maken van een interactieve powerpoint, hotpatatoes, een website, software, CD-roms, e.d.

  2. Computerles
    Je maakt een les voor een klas in een computerlokaal. Daarbij kan je denken aan een presentatie over de inhoud van de les, werkbladen, internet, software,... bijvoorbeeld om een moeilijk onderwerp extra te oefenen, digitale oefentoets, een webquest, een zoekopdracht, e.d.

  3. Zelf-doen opdracht
    Je kunt ICT ook inzetten voor opdrachten die de leerlingen zelfstandig, buiten de les om (mediatheek of thuis), moeten gaan uitvoeren. Bijvoorbeeld bij het maken van een werkstuk of in het kader van een (vakoverstijgend) project. Ook hier kan je natuurlijk weer allerlei verschillende ICT-middelen in zetten.

Het gaat hier vooral om het inzetten van ICT. Hierbij gaat het dan niet alleen om het inzetten van ICT bij het bedenken, ontwikkelen en maken van de lessen, maar vooral ook om de inzet van ICT bij de uitvoering daarvan... dus ICT-gebruik door leerlingen. Daarnaast zet je ICT ook in voor de evaluatie. Je kunt daarbij denken aan (digitale) toetsen, maar ook presentaties, werkstukken, websites, e.d. van leerlingen!

Dit betekent NIET dat je ALLES zelf moet verzinnen of zelfs moet maken! Je gebruik ICT (ook de dingen die andere mensen gemaakt hebben) om een zinvolle les te maken! Dus een les maken bij een bestaande website of beschikbare software kan juist goed zijn. Maar denk dan wel aan je bronvermelding. Beschrijf opzet en bedoeling van de les. Wat doen de leerlingen? Wat leveren ze in? enz. enz...

Beantwoord in je verslag in ieder geval de volgende vragen:

  • Is het lesmateriaal geschikt voor alle type leerlingen van het voortgezet onderwijs?
  • Aan welke randvoorwaarden moet de klas of de school voldoen om met het lesmateriaal te kunnen werken?
  • Welke kennis en vaardigheden moet de leerling bezitten om met het lesmateriaal te kunnen werken?
  • Hoe bepaal je of de gestelde doelen inderdaad gehaald zijn?
  • Welke bijdrage levert het materiaal voor de kwaliteitsverbetering van het onderwijs?
  • Wat is de meerwaarde van de inzet van ICT bij deze lessen?
  • Formuleer een aantal leervragen over het inzetten van ICT voor je vak naar aanleiding van deze eindopdracht.

Je kan les 2 combineren met de opdracht Werken met ICT (uit de praktijkgids) en een vakles in het computerlokaal van de 2e verdieping waarbij je de les ook 'echt' gaan uitvoeren. Ook andere onderdelen van de eindopdracht kan je natuurlijk combineren met andere opdrachten van de 2e verdieping.

O P D R A C H T

  • Sla je verslag op als verslag.doc in je ICTdro-map.
  • ...en zorg dat al je materiaal te vinden is!



(c)2024 ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon