6. Digitale didactiek


HOME


Tijdens de SURF-onderwijsdagen op 4 en 5 november 2002 sprak ook Robert-Jan Simons, hoogleraar digitale didactiek. Simons noemt het:
Kennis en kunde met betrekking tot het gebruik van ICT bij het faciliteren van het leren.
Hij stelt dat er, nadat jarenlang nadruk lag op de invoering van techniek in het onderwijs, recent meer aandacht is gekomen voor het nadenken over hoe je die techniek in kunt zetten voor dat onderwijs. Daarover nadenken is volgens Simons digitale didactiek.

Waarom niet?

  • Het loopt zo'n vaart met ICT in het onderwijs. Het is hype die weer overgaat.
  • Er zijn specifieke digitaal didactische principes.
  • Denken in termen van digitale didactiek stelt de techniek te veel centraal.
  • Al wat nodig is voor ICT-gebruik in het onderwijs is een visie waarin dit gebruik past.
  • Studenten leren de benodigde ICT-vaardigheden wel buiten de school. Digitale didactiek is/wordt daarom overbodig.
  • ICT-gebruik levert in het onderwijs geen meerwaarde op in termen van betere resultaten.

Waarom wel?

  • Het gaat om meer dan technische en financiële kwesties alleen
  • ICT kan het onderwijs op termijn drastisch (helpen) verbeteren en vernieuwen
  • Er is al veel nieuwe digitaal-didactische kennis verzameld
  • In een overgangsperiode is een afzonderlijk accent op digitale kwesties verantwoord
  • Onderwijsvisies leiden niet vanzelf tot onderwijsgedrag
  • Studenten moeten leren hoe zij zelfstandig digitaal kunnen leren
  • ICT kan het rendement van het onderwijs verhogen
Bron: P.Robert-Jan Simons, hoogleraar didactiek in digitale context, Universiteit van Utrecht - SURF Onderwijsdagen 2002 - 9 november 2002  

O P D R A C H T


Je loopt nu al een tijdje rond op de lerarenopleiding. Tentameninschrijfsysteem, puntenregistratie, hogeschoolwebsite, hint, natschool, opgeven voor keuzevakken, ziekmeldingen... Dat is ook allemaal ICT dat het onderwijs moet ondersteunen.

Wat vind je van de inzet van ICT bij de lerarenopleiding? Wat gaat er goed? Wat gaat er niet goed? Zijn je daarbij bijzondere dingen opgevallen? En al didactische gebruik van ICT gezien?

Kortom: zeg 't maar!



(c)2024 ICTdro
HOME |  Start |  1e verdieping |  2e verdieping |  3e verdieping |  Helpdesk |  Aftekenen |  Actueel |  Links |  Colofon