L.Blog

Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Multitasken

Gepubliceerd op 3-2-2009 20:27:00 - Web 2.0

In het kader van de ‘moderne mens’ kom je nog wel ‘s de kwalificatie ‘multitaskende student’ tegen. Mensen met grote bezwaren tegen deze moderne gang van zaken zijn dan nooit te beroerd om iedereen er op te wijzen dat ‘multitasken’ helemaal niet bestaat (zelfs Windows doet niet aan multitasken) dus is het onzin en het komt er op neer dat zo’n vermeende vaardigheid alleen maar verzonnen is door onderwijsvernielers om het gebrek aan aandacht, geduld en concentratie van de jeugd goed te praten.

In principe is dat laatste niet helemaal onterecht, maar ’t draagt weinig bij aan het verhelderen van het punt. Het is voornamelijk een discussie over definities. Ik denk dat met ‘multitasken’ in dit verband bedoelt wordt dat leerlingen snel wisselen tussen verschillende activiteiten en zelfs vaak verschillende activiteiten tegelijk doen. Zoiets als al zappend twee verschillende televisiezenders volgen. Of dat dan nu ‘multitasken’ is of niet lijkt me dan niet zo van belang.

Meestal denkt men bij zappende multitaskers aan jongeren en niet direct aan wat ‘jong uitgevallen ouden van dagen’ zoals ik. Toch is dat wel iets waar ik me het prettigst bij voel. Vandaag ben ik begonnen met een ‘cursus kunstkijken’ in een document te zetten, ondertussen beantwoord ik wat vragen op het forum van wiskundeleraar.nl, mail een beetje heen en weer met C. over de minor exact, ik heb de opdracht ‘een les maken’ van Internet en wiskundeonderwijs geconcretiseerd en in de werkruimte gezet, speel nog een stukkie op de piano, beantwoord ondertussen nog wat vragen op WisFaq, ga even kijken of er nog iets te beleven valt op de werkplaats van het Zapproject, ik heb nog even nasi gemaakt, gegeten, e-mailtjes beantwoord, een paar Zebraboekjes bekeken, koffie gezet en nu zit ik te lezen wat een ‘Elongated Square Gyrobicupola’ ook weer was. Maar ondertussen ben ik dan wel dit stukje aan het schrijven.

Als het waar is dat je hersens gewoon doorwerken als je ergens anders mee bezig bent dan is het niet verkeerd om bij intensieve activiteiten (wiskundige problemen oplossen, een cursus in elkaar zetten, lessen voorbereiden, e.d.) te zorgen voor afwisseling. Ik schreef al eerder over niks doen…. Wat dat betreft werk ik het liefst thuis. Op mijn werkplek (die ik niet heb) kan ik me onvoldoende concentreren en 't is geen voorbeeld van 'een rijke leeromgeving'. 

Eigenlijk denk ik dat ‘multitasken’ zoals ik dat doe juist enorm veel concentratie vergt en dat dit voor mij de enige manier is. 't Is een soort stijl van werken. Ik raak 'normaal gesproken' nogal snel verveeld, maar als ik zo thuis aan het werk ben dan heb ik daar nooit last van. Het mooie is dat is dan ook nog ’s heel productief ben. Dus waar hebben we ’t over?

 Reacties (0)

 Uitgetwitterd

Gepubliceerd op 29-1-2009 12:17:00 - Web 2.0

Na een maand ben ik uitgetwitterd. Ik weet nu weer zo'n beetje wat het is. Ik vond het wel grappig, leuke mensen, maar 't niks voor mij. Ik heb ook verder zelf ook niets te melden. De mensen die ik volg volg ik wel verder op hun weblog of websites. Ik beperk me voorlopig maar tot de dingen die ik moet doen: les geven en blijven zeuren...

Daarnaast is er nog wel 't een te melden over HZap08, studie, studiedagen, roosters en andere dingen... maar daarover later meer. Voorlopig doe ik rustig aan. Je leeft maar één keer en ook niet meer zo lang dus maak er wat van...

 Reacties (0)

 SuprGlu

Gepubliceerd op 7-1-2009 22:49:00 - Web 2.0

Je moet natuurlijk nooit te ver voor de troepen uitlopen. Als je dat doet dan mis je wellicht de aansluiting met de rest van je 'netwerk'. Dus eigenlijk moet ik dat datumprobleem hiero 's een keer oplossen. Het staat zo raar:

Het lijkt nu net of ik al weet wat ik in mei ga schrijven. Ik verzeker je dat dat zeker niet het geval is. Ik vind het nog steeds wel een leuk ding dat SuprGlu. Soms lijkt het alsof het 'echt' definitief is afgelopen, maar het ziet er naar uit dat het nu toch wel werkt. 't Is niet heel erg snel met updaten, maar dat hoeft ook niet. Het geeft toch wel een beeld wat ik allemaal zo uitstort over straat... ik bedoel de 'digitale snelweg'. Zo te zien doe ik dat al sinds december 2005. Dat vind ik dan wel weer bijzonder...

Zie http://globeputrand.suprglu.com/

 Reacties (0)

 Twitter

Gepubliceerd op 31-12-2008 00:42:00 - Web 2.0

Ik heb al eerder getwitterd, maar ik zag er toen de lol niet zo van in. Sinds gisteren ben ik er maar weer 's mee begonnen (zie onder). Je moet tenslotte wel een beetje bij blijven. 't Is net als fietsen, als je geen vaart maakt dan val je om. Op mijn persoonlijk documentatiecentrum (PDC) houd ik zo'n beetje bij wat ik zelf aan web2.0-dingen gebruik. Dat is geen overbodige luxe, want soms vergeet je gewoon dingen...

Ik was al een stukje aan 't schrijven naar aanleiding van Zes trends in e-learning. Op zich houd ik niet zo van 'trends spotten' want dat blijkt meestal toch vooral speculeren. Ik ben meer van de praktische uitvoering zullen we maar zeggen. Maar ik geloof dat het artikel Zes trends in e-learning  toch wel weer een waardevolle aanvulling is voor mijn cursus 'Internet en wiskundeonderwijs'. Het leek me voor nu vooral interessant om 's te kijken of die trends herkenbaar zijn in de manier waarop ik zelf probeer een aantal cursussen te 'upgraden', zullen we maar zeggen.

Op Twitter staat heel vrolijk: You don't have any followers just yet. You probably will soon, though!

Tja... dat is ook wat... stel je voor...

 Reacties (0)

 Web 3.0

Gepubliceerd op 27-12-2008 21:45:00 - Web 2.0

"Hoe was het ook alweer volgens de Web 3.0 adepten? 'Web 3.0 gaat internet begrijpelijk maken voor computers, terwijl het nu alleen maar begrijpelijk is voor mensen'. Wat een heerlijk foute veronderstelling. Het gros van alle mensen begrijpt helemaal niets van internet."
http://webwereld.nl/ref/rss/54102

 Reacties (0)

 Het watjesmodel

Gepubliceerd op 26-4-2008 15:04:00 - Web 2.0

Het was me al eerder opgevallen dat wiskundestudenten er in het algemeen een bijzondere manier van samenwerken op na houden. Het komt er globaal op neer dat een groepje studenten het werk onderling verdeelt en dat elke afzonderlijke student hoofdverantwoordelijke wordt voor een of meerdere onderdelen. Je hoopt dan dat als student 'x' een 'kunstje' moet doen de anderen studenten uit de groep daar dan ook nog aan bijdragen. Strikt noodzakelijk is dat niet,  maar 't zou leuk zijn, maar of dat altijd even serieus gebeurt valt te betwijfelen. Ik weet niet hoe je dit soort samenwerking moet noemen maar 't is vrij gangbaar onder 'wiskundedocenten'. Ik schreef er al eerder over op Gewoon in de hersenen. Laten we dit maar 'working apart together' noemen: het WATjes-model.

Het zou niet eerlijk zijn om te suggeren dat zoiets onmogelijk kan werken. Ik doe dat namelijk zelf meestal niet anders. Ik ben verantwoordelijk voor bepaalde onderdelen en pruts daar lekker in mijn eentje aan. Dat is geen keuze, maar een noodzakelijk kwaad. Het is zondermeer beter en leuker als je de mogelijkheden hebt om als team aan dit soort dingen te werken of als dat niet kan er in ieder geval uitgebreid met collega's over te praten. Mijn ervaring is dat dit er meestal niet van komt. Als het toevallig een keer wel gebeurd (bijvoorbeeld in de bus naar Friesland) dan is dat ook wel weer heel erg inspirerend en een bewijs dat je dat veel vaker moet doen. Maar ja, druk druk druk...
Zie ook Zelfstandig leren of Web 2.0

Voor de cursus Wiskunde & Leergebieden is zo'n watjes-model geen goed idee. Het komt er (in de praktijk) op neer dat studenten ongeveer een kwart van het werk doen maar wel 4 studiepunten krijgen. Op zich kan dat ook bijna niet anders want 4 studiepunten komt overeen met zo'n 112 uren studielast. Als je dat verdeelt over 7 of 8 weken dan komt dan neer op 13 klokuren per week huiswerk naast de werkcolleges. Dat kan je, denk ik, wel vergeten. Het watjesmodel is dan wel een efficiente manier om het werk een beetje te verdelen. Maar 'echt' nuttig lijkt me dat dan uiteindelijk niet...

Een ander probleem bij groepswerk is altijd de samenstelling van de groepen. Je kunt de groepen willekeurig samenstellen of de studenten zelf laten kiezen. Dit laatste is handig... regel het maar... maar dat is natuurlijk geen kunst: met je vrienden kan je natuurlijk goed samenwerken. De groepen willekeurig samenstellen is soms ook niet echt handig.

Bij de nieuwe cursus Wiskunde & Leergebieden ga ik dat toch maar 's proberen anders te doen. De inzet van WEB2.0-dingen maakt het mogelijk om in ons 'netwerk' ieders individuele bijdrage zichtbaar te maken. In het begin van de cursus zijn er een aantal individuele opdrachten. Op basis van de individuele opdrachten stel ik dan de groepen samen. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet, maar dat komt nog wel. Daarna volgen er een aantal groepsopdrachten. De verschillende groepen krijgen hiervoor een eigen 'groep' op ons 'netwerk' waarbij ik de individuele bijdragen van de afzonderlijke groepleden wel wil kunnen zien. De eindopdracht is een WIKI-opdracht voor alle studenten, zowel voltijd als deeltijd.

Het idee is dat studenten het 'netwerk' gebruiken om te werken. Dus niet eerst van alles doen en daar dan een verslag of een logboek van maken, nee, gewoon discussieren, uitwisselen en schrijven in het 'netwerk'. Niet alleen de 'producten' zijn interessant, de weg er naar toe is minstens net zo interessant. Als dat allemaal gedaan is dan is het ook klaar. Studenten hoeven dan niet nog 's een verslag te maken of een logboek uit hun duim te zuigen.

Tijdens de werkcollege's doen we dan presentaties, het bespreken van de 'producten' en andere nuttige dingen. In het 'netwerk' kunnen studenten vervolgens reageren, aanvullen en (verder) discussieren. Tijdens werkcollege's is daar vaak onvoldoende gelegenheid voor en gerichte feedback op je werk is toch wel 's prettig zou ik denken...

Als dat allemaal lukt, zoals ik me dat voorstel, dan is het probleem van het watjesmodel in ieder geval van de baan. Eén probleem opgelost, nog vijfentachtig te gaan...

 Reacties (0)

 Onderwijs 2.0

Gepubliceerd op 21-4-2008 01:19:00 - Web 2.0

Dit vind ik wel mooi en herkenbaar:

"...misschien moeten we zachtjes aan een beetje afstand nemen van de gedachte dat ict-in-onderwijs alleen maar een middel mag zijn en geen doel en dan met name op het vlak van de professionalisering van de docent."
http://blog.helikonrta.nl/?p=171

Als je leraren opleidt waarbij o.a. het doel dat ze een leven lang leren dan ligt het toch wel een beetje voor de hand alle aanstormende docenten ernstig kennis te laten maken met de verschillende web 2.0 mogelijkheden. De vraag is dan natuurlijk hoe dat moet. Ik ga in ieder geval bij Wiskunde & Leergebieden daar eens mee experimenteren. Het was al een project (4 studiepunten) dus zonder al te veel consessies te doen aan de inhoud kan er bij de cursus best iets bij. Het lijkt me grappig: een soort mix van werkcollege's, website en 2.0... Toets alles maar behoudt het goede...

Ik heb in ieder geval al een leergebieden-NING-dinges en ik denk er over om drop.io te gaan inzetten voor alle bestanden (presentaties, werkbladen, filmpjes, e.d.) van de verschillende groepen. De opdrachten en zo staan gewoon op de 1.0-website, maar de rest zal dan via die andere 'dingen' moeten gaan. Ik moet er in de meivakantie nog 's flink aan prutsen. Daar is het dan ook vakantie voor: kom je eindelijk eens toe aan werken...

 Reacties (3)

 Technorati

Gepubliceerd op 18-4-2008 20:15:00 - Web 2.0

Nog geen idee wat je er mee moet, maar vooruit maar!

 Reacties (3)

 Web 0.0

Gepubliceerd op 9-4-2008 16:17:00 - Web 2.0

Je moet jezelf natuurlijk ook niet meer pijnigen dan strikt noodzakelijk. De aankomende studiedag op de lerarenopleiding staat geheel in het teken van ICT in de LERO of Didactiek en ICT of zoiets. Ik ben bang dat er voor mij weinig te halen is. Dus heb ik mooi een middag vrij. Niet dat ik daar nu veel aan heb, want 's avonds heb ik natuurlijk gewoon een toets. Maar ja, dan hoef ik me tenminste niet te gaan zitten ergeren.

Gisteren was de kick-off van http://www.innovatiefonderwijs.net/. Dat is 'a different piece of cake' zullen we maar zeggen. Ik vond het een prima bijeenkomst, leuke ideeën, aardige mensen en weer van alles om over na te denken. Dat is zo gek, ik heb altijd het idee dat al die andere docenten op de hogeschool veel leuker zijn dan mijn collega's in engere zin, maar ja, misschien lijkt dat maar zo...

Het is wel grappig. Ik ben naar aanleiding van het http://www.innovatiefonderwijs.net/ al bezig geweest met http://del.icio.us/ en met http://www.ning.com/. Dat is zo geinig. Ik wist dat natuurlijk al wel, maar dit soort Web2.0-dingen geeft toch een heleboel onvermoede mogelijkheden. En 't is eigenlijk zo simpel. Klikkerdeklik en je bent deel van een geheel dat meer is dan de som der delen...

Kortom: hou je bezig met wat je interessant, belangrijk en leuk vindt en ga je niet zitten ergeren aan dingen waar je toch niets aan kan doen. Zoiets... het motto van de komende weken.

 Reacties (2)

 Del.icio.us

Gepubliceerd op 7-4-2008 17:40:00 - Web 2.0

In het kader van mijn eigen deskundigheidsbevordering ben ik 's gaan kijken naar http://del.icio.us en ja, ik weet het: dat is betrekkelijk laat. Normaal gesproken ben ik veel met mijn eigen 'dingen' bezig. Daardoor mis je misschien wel iets... eh misschien? Ik weet het wel zeker. Aanmelden en tags toevoegen is geen probleem, maar het is me een partijtje traag. Maar ik denk niet dat het per sé aan del.icio.us ligt want er zijn meer websites niet vooruit te branden:

Error occurred when connecting to the server!

Description: Can't connect to the server.
Server: del.icio.us:80
Additional info: Error code: 10060

Hm!? Ik denk dat er iemand ergens een kabeltje heeft losgetrokken!?

 Reacties (1)

 De @-cultuur

Gepubliceerd op 6-4-2008 16:59:00 - Web 2.0

'Het gaat om niets minder dan de radicale vernietiging van onze cultuur. In de vakgebieden die voorheen door professionals werden bevolkt, banjeren nu amateurs rond die, niet gehinderd door enige kennis, hun meningen verkondigen in blogs die de plaats lijken in te nemen van kranten.'
Andrew Keen

'Iedere aap met een computer en een internetaansluiting kan een blog in de lucht brengen waarop hij boeken en films recenseert en gerenommeerde schrijvers, acteurs, wetenschappers en politici schoffeert. Als we er niet voor waken, resten ons slechts de wanstaltige producten van amateurs en zal de cultuur van de apen overheersen.'
Flaptekst van De @-cultuur

Via http://bieslog.vpro.nl/programma/bieslog/news.jsp?news=39454305

 Reacties (0)

 Web 2.0

Gepubliceerd op 3-2-2008 22:24:00 - Web 2.0

De meeste weblogs over 'ICT & onderwijs' bespreken dagelijks allerlei leuke Web2.0-dingen waar eigenlijk iedere docent mee aan de slag zou kunnen. Het is allemaal zoveel makkelijker dan zeg 10 jaar geleden. Het is zelfs nu heel erg eenvoudig om als docent je eigen elektronisch leeromgeving in te richten en te gebruiken. Er zijn ook heel wat wiskundedocenten die dat doen en sommigen doen dat ook al heel lang. Wilfred Rubens heeft bij herhaling gewezen op het risico van al die leuke Web2.0-spullen:

"Je zou kunnen zeggen dat docenten met behulp van deze applicatie een eigen leeromgeving kunnen ontwikkelen. Dat heeft absoluut positieve kanten. Maar ook risico's. Op de eerste plaats kan dit er wellicht toe leiden dat docenten zich individualistisch opstellen, en bijvoorbeeld niet met collega's afstemmen over hoe zij welke tools ten behoeve van het onderwijs in gaan zetten."
bron

Er staat ook nog een soort van discussie over de stelling "Web 2.0 kan leiden tot de docent als 'baas' in eigen klaslokaal. Dat is een risico." Het is een grappige stelling, want het suggereert dat je als docent niet de baas zou kunnen zijn in je eigen klaslokaal. Gelukkig blijft de invloed van schoolleiders, de psychologische druk van de rest van het team en andere misverstanden meestal beperkt tot cosmetische ingrepen in de communicatie met de buitenwereld en de accreditatiecommissie. Zo hoort het ook...

Toch is dit wel een interessant idee: docenten overleggen, werken in teams en stellen gemeenschappelijke doelen op, maken plannen en zo. Dat klinkt goed maar dat is gewoon onzin. Docenten zijn gewoon bevriende mogendheden, ongeleide projectielen die gewoon doen waarvan zij denken dat het belangrijk is. Als dat dan een beeetje overeenkomt met het algemene idee waar het om gaat dan werkt het. Is dat verkeerd? Wel nee, zo lang het werkt is het goed. In het onderwijs geldt maar één criterium: werkt het wat je doet?

Op de lerarenopleiding ben ik ooit begonnen als 'ELO-beheerder'. Na een jaar ploeteren kon ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het nooit wat zou worden met dat ICT op de lerarenopleiding. Volgens mij is er sinds die tijd nog steeds niets veranderd. Het is nog steeds dweilen met de kraan open... alleen stroomt het water nu nog veel harder. Dat wist ik wel... Het was niks, het is niks en het zal ook nooit wat worden...

Kortom: als je als docent iets wilt kan je je niet veroorloven om te wachten tot je van bovenaf (of er naast) de middelen worden aangereikt. Wat je kan gebruiken is bagger en als je iets wilt dan is steevast het antwoord dat het niet kan of dat het niet past in het beleid. Beleid? Er was toch geen beleid... Nee dat klopt... daarom past het ook niet in het beleid. Begrijp je?

Ik heb (als docent) maar niet gewacht tot iemand dat allemaal voor mij ging regelen. Of nog erger: wachten tot er iemand langs zou komen met echt goede ideeën hoe je ICT in zou kunnen zetten in het onderwijs. Ik ben maar gewoon verder gegaan waar ik al 5 jaar mee bezig was: proberen om je lessen zo goed mogelijk te ondersteunen met ICT. Dat doe ik eigenlijk nog steeds... Alleen is het een beetje uit de hand gelopen...

De kwaliteit van onderwijs valt en staat bij de inzet van docenten, die bevriende mogendheden, die ongeleide projectielen... Als alle docenten zich hadden geschikt in de verkeerde ideeën, verkeerde maatregelen en de verkeerde uitgangspunten van de afgelopen jaren dan was er van het onderwijs helemaal niets terecht gekomen. Er wordt volgens mij te veel gepraat en te weinig gedaan. Lullen en zakkenvullen zullen we maar zeggen...

Baas in eigen klaslokaal? Gelukkig wel...

Zie ook reactie op de reacties.

 Reacties (11)