L.Blog

Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Opruiming

Gepubliceerd op 7-6-2009 20:30:00 - Persoonlijk ICT-plan

Wiswijzer.nl is zo'n beetje het startpunt geweest van een aantal andere websites zoals WisFaq en wiskundeleraar.nl Maar ik moet die zooi echt een keer gaan opruimen. Er staan nog 'dingen' op als 'indeling POL-groep 8' en 'Praktische opdracht HAVO 4' .

Ook al die dingen van de Zwarte Madonna moeten daar maar 's weg. Het is wel jammer want zo veel gekluns als rond de sloop van de Zwarte Madonna maak je niet vaak mee. Gelukkig niet. Het is wel een mooie demonstratie van geloven in je eigen weg. Dat wel... Ik zie nog die blikken in de ogen van de mensen die ons meewarig aankeken toen we besloten hadden niet zonder slag en stoot te vertrekken. Maar ja, de Zwarte Madonna is niet meer. De herinneringen leven voort in mijn hoofd. En nu nog op wiswijzer, maar dat moet er maar 's weg. Slopen dus...

Als je er over nadenkt is het eigenlijk wel een soort van avontuur geweest. 'Serious gaming' zullen we maar zeggen, maar dan in het echt. Uiteindelijk is dat niet vol te houden. Maar leerzaam was het wel. Ik ben niet zo snel onder de indruk van ongefundeerd geleuter en prietpraat. Dat was ik al niet, maar nu al helemaal niet meer natuurlijk.

 Reacties (3)

 Tjielp tjielp

Gepubliceerd op 18-1-2009 15:08:00 - Persoonlijk ICT-plan

Het is wel treurig als je herfstdepressie langzaam over gaat in voorjaarsmoeheid, maar 't is niet anders... Ik moest in eens denken aan De mus van Jan Hanlo. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Klankdicht

Misschien ligt het aan mij maar als ik de balans opmaak van alle pogingen iets te doen aan modern en innovatief onderwijs dan dringt zich steeds slechts één conclusie op: dat het op de keper beschouwd, bij nadere bestudering eigenlijk weinig zin heeft. Ik heb eergisteren een soort 'intern stuk' geschreven met de titel 'Een groot misverstand' over wiskundeleraar.nl en mijn conclusie is dat het idee achter de website bij de studenten en de docenten die gebruik maken van de website nog niet helemaal geland is. Vermoedelijk gaat dat ook niet meer lukken. In het Zapproject prutselen de laatste der Mohikanen nog wat verder, maar ik ben er wel een beetje uitgepraat en de draad een tijdje geleden al kwijt geraakt. Nou ja, misschien ben ik er ook wel wel klaar mee. Het is een aardig project van geniaal tot inspirerend, van ergerlijk tot bijnadoodervaring, zullen we maar zeggen. Een aantal andere ICT-activiteiten komen niet van de grond en ik twijfel toch wel erg aan een aantal andere activiteiten. Kortom: het is hopeloos maar niet ernstig.

Ik was weer aan het twitteren geslagen. Tjilp, tjilp, zullen we maar zeggen. Dat is wel grappig. Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel te zeggen en als ik al iets wil zeggen dan is 140 karakters meestel te kort. Maar de mensen die ik volg zijn wel bijzonder. Op de een of andere manier geven ze me toch steeds weer allerlei dingen om over na te denken, na te lezen, te gaan luisteren en me te verbazen. What are you doing? Nou eigenlijk niks dus... nou ja niks nuttigs dan...

Al met al geen reden om je zorgen te maken, gaat gerust slapen, er is niets aan de hand...

 Reacties (0)

 De knutselaar

Gepubliceerd op 28-12-2008 21:58:00 - Persoonlijk ICT-plan

Ik heb over mezelf en de dingen die ik doe, ICT-gewijs, lang getwijfeld tussen een 'fool in the hill' of kunstenaar. Maar ik geloof dat er nu eindelijk achter ben:

Tot voor kort ging het in de wereld van de ICT om de rationalistische, logische en systematische ingenieur in de electronica, de erfgenaam van de moderne wetenschap, de voortzetter van traditie van Descartes. Nu is het de bricoleur, de knutselaar. Dat is de digitale gebruiker die al computerend nieuwe toepassingen ontdekt en die voor anderen beschikbaar maakt.
bron

He!? Dat lijkt ik wel. De knutselaar...

Hij gaat niet rationeel of logisch te werk, hij denkt in het wild en komt door trial and error op zijn vindingen. Het is knutselen met de digitale bouwstenen die iedere gebruiker uit het rijke webarsenaal kan plukken.
bron

Nu, dat is dan tenminste opgelost...

 Reacties (0)

 Korte lontjes

Gepubliceerd op 6-7-2008 03:01:00 - Persoonlijk ICT-plan

Ik moet nodig 's mijn computer 'opruimen'. Ik bewaar meestal alles in eerste instantie in Mijn documenten. Na een tijdje maak ik dan wel aparte mapjes en zo, maar 't blijft een zooitje. Eigenlijk zou het handiger zijn omdat meteen te doen. Maar ja... helaas.

Voor het nieuwe studiejaar is het wel handig de mappen op te ruimen, backupjes te maken en weg te gooien wat weg kan. Alsof dat nog niet genoeg is heb ik ook nog een aantal websites waar alleen maar meer bij komt dan dat er af gaat. Daar moet ook nodig een keer de bezem door heen. Een typisch geval van 'Wie laat de hond uit?'.

Het leuke is natuurlijk wel dat je allerlei dingen moet gaan lezen. Ik heb al 's eerder geschreven dat waarschijnlijk de dingen die ik schrijf en niet publiceer verreweg het interessants zijn. Zo kwam ik weer van alles tegen. Maar zoiets kan je natuurlijk niet op je weblog zetten. Dat zal ik dan ook niet doen...

 Reacties (1)

 De rode draad

Gepubliceerd op 27-6-2008 03:18:00 - Persoonlijk ICT-plan

Ik kwam toevallig zomaar een interview tegen dat ik precies een jaar geleden gegeven heb. Omdat daar uit blijkt dat er toch wel 'ergens' een soort rode draad loopt door de dingen die ik vind en doe zal ik het er hier maar 's ingooien:


Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om ICT te gebruiken in het onderwijs?

Voor mij is het een manier om mijn lessen te ondersteunen. Dus niet slepen met kopietjes, met werk van studenten in je tas rondlopen maar vooral ‘verbonden zijn’ zodat studenten snel en makkelijk contact houden, studenten vragen kunnen stellen en ik hulp kan bieden waar mogelijk. Tijdens lessen kunnen we ons dan richten op de hoofdzaken, de grote lijnen en zo… de individuele vraagjes komen dan wel via Internet.

Zijn er ook nadelen?

Het nadeel is dat ik op rare tijden werk. Voor de ‘bereikbaarheid en inhoud’ is dat goed maar als ‘werknemer’ is dat misschien minder geslaagd...

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om het medium Internet te gebruiken in het onderwijs?

Omdat het kan! Omdat de mogelijkheden onbeperkt zijn en vooral omdat ik er zelf heel veel aan heb. Dit geldt zowel wat inhoud betreft als wat betreft de contacten met leerlingen, studenten, andere docenten, instellingen, uitgevers en zo meer… (’t Is een lang verhaaL!)

Zijn er ook nadelen?

Als je ergens aan begint kom je er meestal niet meer van af…:-)

Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen van een goede digitale oefening?

Een goede digitale oefening moet helder en duidelijk zijn. Moet ruimte bieden aan ‘andere’ manieren van oplossen die ook goed zijn... Moet steeds weer nieuwe opgaven kunnen genereren… Moet interactief zijn en flexibel… Ook hier vind ik dat je ICT zou moeten inzetten om ‘vervelende’ werkjes te laten doen. Ik bedoel bijvoorbeeld vergelijkingen oplossen… haakjes wegwerken dat soort dingen. Lijkt me heel geschikt, dus laat ik zeggen dat ik vooral heil zie in het oefenen van algebra en basisvaardigheden… computeralgebra… rekenen… enz. Maar ook dit is een heel verhaal… Eerlijk gezegd geloof ik niet in ‘elektronisch leren’. Ik vind ‘goed onderwijs’ dat onderwijs waarbij je stevige relaties legt tussen docent, leerling en leerstof. Ik denk dat je ICT daar moet inzetten waar je die relatie kan versterken. Dat is iets heel anders dan leerstof aanbieden of ‘content’. Maar goed… daar kan je wel een boek over schrijven…:-))
Voor digitale oefeningen geldt dan dat dit meerwaarde moet hebben. Dit kan zijn omdat het (zoals je al zegt) interactief is. Dat je op verschillende niveaus de oefeningen kan doen. Software is geduldig en dat is voor sommige leerlingen heel bevrijdend… en het moet kloppen, correct zijn geen fouten maken…:-)))
Nou ja… zoiets…


Ik bedoel maar. Een jaar oud en klopt nog steeds... dat gebeurt niet vaak.

 Reacties (3)

 Dat is ook toevallig

Gepubliceerd op 4-4-2008 00:46:00 - Persoonlijk ICT-plan

Ik heb ooit eens een stuk geschreven waarin ik ’s voor mezelf op een rijtje had gezet waarom ik in het kader van de functiewaardering geen docent ben, maar (op z'n minst) een kerndocent. Ik heb dat nooit verstuurd of gepubliceerd omdat ik uiteindelijk toch als kerndocent ben ingeschaald. Eigenlijk klopt dat niet want ik ben natuurlijk gewoon een hogeschooldocent: een innovatieve expert met internationale bekendheid, zullen we maar zeggen…

Maar je kan niet alles hebben en ik heb gedacht dat ik als ik met deze ‘constructie’ zou instemmen dat ik dan verder ook niet lastig gevallen zou worden met collegameters, POP’s, ontwikkelingsportfolio’s, vage taken om boxen te vullen en ander ongerief. Tot zover lukt dat aardig. Ik heb nog wel een soort van waarschuwing gekregen omdat ik weiger collegameters in te (laten) vullen. Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat je voor gedrag dat voortvloeit uit een geloofsovertuiging een waarschuwing kan krijgen…

Maar nu komt de ‘echte’ grap: de meeste argumenten die ik in dat ongepubliceerd stuk gebruikt heb zijn inmiddels voor een groot deel door de werkelijkheid achterhaald.

“In de omschrijving staat onder het kopje 'curriculumontwikkeling' bijvoorbeeld precies wat ik doe met ICT. Een leerlijn ICT voor jaar 1 (ICTdro) en zelfs vanuit het ICT-overleg het verzoek om deze lijn door te trekken naar jaar 2 en uiteindelijk ook naar de differentiatie.”

Inmiddels ben ik zo’n beetje uit het ICT-gebeuren in algemene zin gestapt. Mijn ICT-cursus is ter ziele, de ideeën zijn onbegrepen gebleven en verder heb ik er helemaal niets meer mee te maken. Ik schreef nog:

“Is ICTdro niet een prachtig voorbeeld van taakgestuurd onderwijs zoals dat zo mooi in de brochure van de Digitale Universiteit wordt beschreven? En stond dat niet in het verbeterplan? Versterking van de projectenlijn?”

Maar het heeft niet geholpen…

Een ander argument was dat ik met de website voor het kernteam jaar 1 toch ook nog wel iets meer deed dan alleen maar les geven:

“Daarnaast regel ik voor het kernteam jaar 1 een aantal zaken zoals de groepsindeling aan het begin van het jaar, een informatiepunt en het digitale aanspreekpunt. Dat heet dan verantwoordelijkheid nemen voor bepaalde aspecten binnen de onderwijsorganisatie.”

Maar helaas, ook dat project is ook voorbij en opgeheven. Toch moet het enkele mensen opgevallen zijn dat de start van het dit studiejaar in bepaalde opzichten toch wel iets minder soepel verliep dan voorgaande jaren.

Wat blijft er over van mijn argumenten? Gelukkig verzin ik toch steeds wel weer nieuwe dingen, ontwikkel ik nieuwe cursussen en blijf ik toch nog wel op een paar andere plekken actief bezig met ICT, maar ’t mag duidelijk zijn dat mijn toekomst in professionele zin niet (alleen) maar bij de lerarenopleiding ligt. Voorlopig laat ik het daar maar bij...

 Reacties (0)

 Einde van een tijdperk

Gepubliceerd op 16-12-2007 17:45:00 - Persoonlijk ICT-plan

Nog een week te gaan en dan komt er definitief een einde aan de cursus ICT voor jaar 1. Ik ben blij dat ik er van af ben. Op de een of andere manier is de bedoeling en diepere gedachte van de cursus nooit erg goed aangekomen bij mijn collega's. Er klopt ook van alles niet aan. Regelmatig komen 4de-jaars er bij het aanvragen van hun diploma er achter dat ze ICT van jaar 1 nog moeten doen. Dat is vreemd… geen propedeuse dus en dan wel 4de-jaars? Dat is wel bijzonder. Kennelijk ook geen BSA gehad? Eigenlijk kan dat helemaal niet, maar dat kan toch allemaal maar...

Gelukkig maakte dat ICT-gedoe slechts een klein deel uit van mijn taken (9%). Dus 'echt' vervelen zal ik me niet. Ik zit in eens te denken dat er voor de zomervakantie een collega me vroeg wat ik nu volgend jaar ging doen? Ik begreep dat niet helemaal, maar ik geloof dat ik het nu langzaam begin te begrijpen: als ik dan geen ICT meer doe, wat moet ik daar dan nog? Lachen! Kennelijk hebben (ook) mijn collega's geen idee wat ik daar op de lerarenopleiding nu eigenlijk precies doe. Welaan dames en heren, ik geef daar wiskunde… That's what I do!

Gek he? Dat bedenk je toch niet...

Zie ook ICTdro

 Reacties (2)

 Internationale doorbraak

Gepubliceerd op 7-11-2007 13:12:00 - Persoonlijk ICT-plan

Het is zondermeer zeer overdreven om dit een 'internationale doorbraak' te noemen maar een klein beetje bijzonder is het wel:

Ook mooi: "A Dutch language ask-an-expert math service."
Zie WisFaq

Ik bedoel maar, ik zeg niks...

 Reacties (0)

 Websites maken

Gepubliceerd op 9-10-2007 23:58:00 - Persoonlijk ICT-plan

In de afgelopen 4000 dagen heb ik heel wat websites gemaakt, gemodereerd en weer afgebroken.

Zie Oude koek...

In het kader van mijn PIP (persoonlijk ICT plan) ben ik (inmiddels) ook gestopt met de websites voor het kernteamjaar1 en ICTdro. Op speciaal verzoek blijft ICTdro.nl nog een blok beschikbaar. Ergens deugt dat ook niet want als je toch een jaar van te voren aankondigt dat je er mee stopt dan heeft iedereen toch tijd genoeg om zelf iets te bedenken, lijkt mij.

Eigenlijk zou je gewoon heel consequent geen dingen (meer) moeten doen waarvoor je niet bent aangenomen. Waarom zou je dat doen? De enige reden die ik heb kunnen ontdekken is dat ik er zelf iets aan heb of dat het misschien eventeel een hoger doel zou kunnen dienen... Eh.. hoger doel? Nee, wel nee, het zal toch wel gewoon puur eigen belang denk ik... Alleen is zo'n belang niet altijd helemaal duidelijk. Misschien kan het soms wel veranderen!? Kort gezegd leidt het 'uiteindelijk' nergens toe..

Zie Actuele websites voor een actueel overzicht van de resterende websites.

Niet dat nu allemaal helemaal ideaal is. De kloof tussen 'wat er kan' en 'wat wordt er gebruikt' wordt steeds maar groter en groter... en er zijn zoveel gemiste kansen. Er zou zo veel meer kunnen.. maar goed men kan niet alles hebben... ik zou ook niet weten waar ik 't moest laten...

 Reacties (1)

 Projectmanager vo wiskunde

Gepubliceerd op 1-10-2007 17:18:00 - Persoonlijk ICT-plan

Ook leuk: projectmanager vo wiskunde....

"Gevraagd - academisch werk- en denkniveau op het relevante vakgebied; - bij voorkeur drie tot vijf jaar relevante werkervaring; - ervaring in of affiniteit met het voortgezet of hoger onderwijs is een pre; - vanuit inhoud en innovatie gericht op het vertalen van klantwensen in commercieel haalbare multimediale uitgeefconcepten; - bekend met (affiniteit met) vakdidactiek en ICT: digitalisering van informatie en multimedia aspecten; - uitstekende kennis van het Nederlands en goede kennis van de Engelse taal; - woonachtig in de regio Groningen of bereid daarnaar te verhuizen."

Ik weet niet... Alweer verhuizen? Nee dat dan toch maar even niet... maar 't zou best leuk kunnen zijn. 't Is in ieder geval weer 's heel wat anders...

"Voor deze functie bent u actief in de markt: u bezoekt scholen en bent betrokken bij evenementen als congressen en beurzen. Regelmatig ontmoet u in het land auteurs. Over de voortgang en de resultaten rapporteert u aan de uitgever en het uitgeefmanagement."

Maar waarschijnlijk ben ik niet jong en snel genoeg... nooit geweest ook...

 Reacties (2)

 Informatiemanager

Gepubliceerd op 1-10-2007 15:39:00 - Persoonlijk ICT-plan

Volgens mij is dat ook wel iets voor mij:

"Wegens vertrek van de Informatiemanager naar een andere functie binnen de hogeschool zoeken wij een nieuwe collega Informatiemanager. De Informatiemanager inventariseert en analyseert de informatiebehoefte van de faculteit en zorgt in nauw samenspel met de centrale diensten van de hogeschool voor een adequate informatievoorziening. De faculteit zet sterk in op het gebruik van ICT in het onderwijs: de Informatiemanager is de aanjager van deze innovatieve ontwikkelingen."

Eén van de taken zou dan het het opstellen en (doen) uitvoeren van het informatiebeleidsplan en de bijbehorende veranderingen voor de organisatie. Dat misschien ook nog idee voor de hogeschool rotterdam... Een plan maken...

Voor 'in staat om creatieve oplossingen voor complexe problemen te bedenken' vind ik altijd erg leuk... En schaal 12... Nou ik zal 'r nog 's over denken...

 Reacties (2)

 Kernteamjaar1.nl

Gepubliceerd op 15-5-2007 23:33:00 - Persoonlijk ICT-plan

Vanaf 1 juni 2007 is de website kernteamjaar1.nl niet langer beschikbaar.

Als iemand nog iets wil gebruiken van de website dan moet ie nog snel zijn.

 Reacties (0)

 `t Kan raar lopen

Gepubliceerd op 2-2-2007 20:33:00 - Persoonlijk ICT-plan

HOME't Kan soms raar lopen zo'n dood paard als ICTdro. Nog geen half jaar geleden was ICTdro nog een volstrekt overbodig vak omdat alle studenten allang over voldoende ICT-vaardigheden zouden beschikken, maar de afgelopen week blijkt ICTdro ineens een struikelvak. Het moet niet gekker worden. Terwijl op de keper beschouwd de cursus bestaat uit:

Nee, zulke belachelijke eisen kan je natuurlijk niet stellen aan studenten van een lerarenopleiding, dat is te moeilijk... wat een gesukkel.

Zie ook Oud nieuws

 Reacties (0)

 The proof is in the pudding?

Gepubliceerd op 9-11-2006 02:59:00 - Persoonlijk ICT-plan

Het is misschien wel een mooie metafoor om duidelijk te maken hoe 't met 't wiskundeonderwijs in Nederland is gesteld, maar de uitdrukking is niet juist. Het moet natuurlijk zijn: 'the proof of the pudding is in the eating'.
http://www.worldwidewords.org/qa/qa-pro1.htm

Ik kwam er op omdat ik zat na te denken over de vraag Heb ik een ELO nodig? Ik gebruik ICT voornamelijk als  Personal Teaching Environment. Ik heb geen plan of een strategie, ik heb er zelfs geen mening over. Ik ondersteun mijn eigen onderwijs met van alles en nog wat, ik pruts, experimenteer, gooi hier en daar 's een scriptje of een database tegenaan... Kortom: ik doe maar wat...

"The proverb is ancient—it has been traced back to 1300 and was popularised by Cervantes in his Don Quixote of 1605. It’s sad that it has lasted so long, only to be corrupted in modern times."
http://www.worldwidewords.org/qa/qa-pro1.htm

 Reacties (0)

 Heeft de ELO toekomst?

Gepubliceerd op 19-10-2006 04:22:00 - Persoonlijk ICT-plan

Je moet tegenwoordig nog uitkijken wat je schrijft. Ik schreef ooit een stukkie over de vraag 'Heeft de ELO toekomst?'. Ik bedoelde daar verder niks mee, behalve dan dat ik denk dat de ELO in klassieke zin een volstrekt achterhaald concept is... maar dat is geen nieuws, want dat was het 4 jaar geleden ook al, een jaar eerder leek het nog wel iets te kunnen worden... ooit... misschien... eventueel...

Als je nu in GOOGLE de vraag stelt 'Heeft de ELO toekomst? krijg je... nou kijk maar 's...

 Reacties (1)