Info




Kalender

De kalender is leeg

 Dat is ook toevallig

Gepubliceerd op 4-4-2008 00:46:00 - Persoonlijk ICT-plan

Ik heb ooit eens een stuk geschreven waarin ik ’s voor mezelf op een rijtje had gezet waarom ik in het kader van de functiewaardering geen docent ben, maar (op z'n minst) een kerndocent. Ik heb dat nooit verstuurd of gepubliceerd omdat ik uiteindelijk toch als kerndocent ben ingeschaald. Eigenlijk klopt dat niet want ik ben natuurlijk gewoon een hogeschooldocent: een innovatieve expert met internationale bekendheid, zullen we maar zeggen…

Maar je kan niet alles hebben en ik heb gedacht dat ik als ik met deze ‘constructie’ zou instemmen dat ik dan verder ook niet lastig gevallen zou worden met collegameters, POP’s, ontwikkelingsportfolio’s, vage taken om boxen te vullen en ander ongerief. Tot zover lukt dat aardig. Ik heb nog wel een soort van waarschuwing gekregen omdat ik weiger collegameters in te (laten) vullen. Persoonlijk vind ik het wel vreemd dat je voor gedrag dat voortvloeit uit een geloofsovertuiging een waarschuwing kan krijgen…

Maar nu komt de ‘echte’ grap: de meeste argumenten die ik in dat ongepubliceerd stuk gebruikt heb zijn inmiddels voor een groot deel door de werkelijkheid achterhaald.

“In de omschrijving staat onder het kopje 'curriculumontwikkeling' bijvoorbeeld precies wat ik doe met ICT. Een leerlijn ICT voor jaar 1 (ICTdro) en zelfs vanuit het ICT-overleg het verzoek om deze lijn door te trekken naar jaar 2 en uiteindelijk ook naar de differentiatie.”

Inmiddels ben ik zo’n beetje uit het ICT-gebeuren in algemene zin gestapt. Mijn ICT-cursus is ter ziele, de ideeën zijn onbegrepen gebleven en verder heb ik er helemaal niets meer mee te maken. Ik schreef nog:

“Is ICTdro niet een prachtig voorbeeld van taakgestuurd onderwijs zoals dat zo mooi in de brochure van de Digitale Universiteit wordt beschreven? En stond dat niet in het verbeterplan? Versterking van de projectenlijn?”

Maar het heeft niet geholpen…

Een ander argument was dat ik met de website voor het kernteam jaar 1 toch ook nog wel iets meer deed dan alleen maar les geven:

“Daarnaast regel ik voor het kernteam jaar 1 een aantal zaken zoals de groepsindeling aan het begin van het jaar, een informatiepunt en het digitale aanspreekpunt. Dat heet dan verantwoordelijkheid nemen voor bepaalde aspecten binnen de onderwijsorganisatie.”

Maar helaas, ook dat project is ook voorbij en opgeheven. Toch moet het enkele mensen opgevallen zijn dat de start van het dit studiejaar in bepaalde opzichten toch wel iets minder soepel verliep dan voorgaande jaren.

Wat blijft er over van mijn argumenten? Gelukkig verzin ik toch steeds wel weer nieuwe dingen, ontwikkel ik nieuwe cursussen en blijf ik toch nog wel op een paar andere plekken actief bezig met ICT, maar ’t mag duidelijk zijn dat mijn toekomst in professionele zin niet (alleen) maar bij de lerarenopleiding ligt. Voorlopig laat ik het daar maar bij...

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...