Info




Kalender

De kalender is leeg

 Beter!

Gepubliceerd op 10-3-2006 11:52:00 - Schoolvak

"Wij vinden het zo moeilijk: bij elke som moet je nadenken. Op school was dat bij wiskunde nooit nodig, je hoefde alleen maar de formules in te vullen om het antwoord te krijgen."
bron

Ook interessant is deze opmerking:

"Het zelfstandig leren van nieuwe stukken wiskunde is moeilijk, zelfs voor professionele wiskundigen. In de ideale situatie is er een bekwame leraar die de hoofdpunten van een nieuw stuk stof in kort bestek klassikaal uitlegt, daarna de leerlingen aan het werk zet met oefenopgaven, rondloopt om te zien hoe het gaat, individueel uitleg geeft en af en toe weer even klassikaal algemene problemen nader toelicht, de leerlingen verder laat werken, etc., etc. Kortom, de klassieke lessituatie in zijn beste vorm. Het studiehuis is voor wiskunde een ramp."

Mijn idee...:-)

"De kennis van een schoolvak functioneert in een competentiegerichte lerarenopleiding anders dan onderwijskundige en pedagogisch-didactische theoretische kennis en dan theoretische kennis in het algemeen in (hogere) beroepsopleidingen. Zij moet daarom in competentiegerichte beoordelingen ook anders aan bod komen. Voor een belangrijk deel onttrekt de beheersing van de vakkennis zich aan het directe competentiegerichte beoordelen, omdat het gaat om de beheersing van een min of meer academische discipline als ‘totaal’, waarbij ook schijnbaar overbodige inhouden die niet (direct) in verband staan met beroepsmatig functioneren een rol moeten spelen."
Arie Wilschut - Educatieve Faculteit Amsterdam

"Op het gebied van schoolvakbekwaamheid zijn de meeste lerarenopleidingen dus al vele jaren competentiegericht aan het opleiden. De beroepsvoorbereidende kant van de opleiding was daar in de jaren 80-95 wat bij achtergebleven en het is goed om te constateren dat men daar de afgelopen jaren een inhaalslag heeft gemaakt."

"Vervolgens heeft het vreemde idee postgevat dat dat geen inhaalslag was, maar dat men juist voorloper is... en dat nu de rest (vak- en vakdidactiek) nog om moet. Helaas hebben slecht weinigen in de gaten dat men met dit vermeende gebrek aan competentiegerichtheid van het vak- en vakdidactiekonderwijs en het gedram om dat 'te verbeteren' de opleidingen nog verder om zeep dreigt te helpen."

J.Rasenberg

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...