Info




Kalender

De kalender is leeg

 GR en formulekaart

Gepubliceerd op 1-11-2007 00:12:00 - Schoolvak

Volgens mij wordt de neergang van de rekenvaardigen en algebraische vaardigheden niet veroorzaakt door het gebruik (misbruik?) van GR of formulekaart. De manier waarop leerlingen en docenten dat gebruiken zijn misschien wel symptomen van misplaatst (wiskunde-)onderwijs. Ik geef toe dat veel opgaven door het gebruik van de GR weinig meer met wiskunde te maken hebben, maar je kunt je afvragen of dat een noodzakelijkheid is.

Of zou je je wiskundeonderwijs zo kunnen inrichten dat je ondanks GR en ondanks formulekaart je toch echt bezig moet houden met wiskunde en niet met tekstverwerken voor gevorderden....? En dat je die GR juist gebruikt als hulpmiddel? Dus niet alleen als rekenhulpje en tabellenboekje, maar ook als experimenteertuintje... Het is soms zelfs juist heel goed om de beperkingen van de GR te bespreken omdat je daarmee juist de superieuriteit van de menselijke geest heel eenvoudig kan aantonen...:-)

Eigenlijk vraag ik me af waarom we niet hebben vastgehouden aan de 'afspraak' dat bij wiskunde een 'berekening' gewoon een exacte berekening is? Als we nu toch nostalgisch worden: ik vond en vind nog steeds dat geëikel met die decimalen maar niks, dat is toch geen wiskunde? Gewoon e² als antwoord... dat is toch veel mooier, korter, makkelijker, exacter..:-)

Is het misschien gewoon een goed idee om de formulekaart in te korten. De ABC-formule bijvoorbeeld hoort er niet op thuis, ook de rekenregels voor machten en logaritme niet. Gewoon flink schrappen... en alleen die formules er op laten staan die toch 'niemand' snapt...

Kortom: gooi niet meteen alles overboord, maar pas aan, nuanceer, verbeter, behoud het goede, zet in op de meerwaarde van bijvoorbeeld zo'n ding als de GR en denk na, ontwikkel, experimenteer en doe 's creatief!

Voor wat betreft de vernieuwingsvoorstellen maak ik me wel wat zorgen. De tweede fase was volgens mij o.a. bedoeld om de aansluiting met het vervolgonderwijs te verbeteren. Nou dat is dan niet helemaal gelukt. Wie garandeert dat dit nu dan wel lukt? Zijn die 'geleerden' van nu hele andere mensen dan eerst? Met veel betere ideeën en zo? Het lijkt in het onderwijs af en toe wel zo dat als 'ze' iets proberen te regelen dat het dan pas echt mis gaat. Lekker is dat....:-)

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...