Info




Kalender

De kalender is leeg

 Het wordt steeds erger

Gepubliceerd op 15-1-2007 08:32:00 - Schoolvak

Vanuit studenten als wel vanuit het hoger onderwijs is vastgesteld dat de leerlingen/studenten over onvoldoende wiskundige basisvaardigheden beschikken om een beetje soepel c.q. prettig de vervolgopleiding te doorlopen. Denk aan 'lieve maria', cTWO, e.d. Ik zie ook dat vervolgopleidingen allerlei kunstjes moeten uithalen om de instromende studenten een beetje bij te spijkeren...

Dit laatst is natuurlijk niet de oplossing. Het voortgezet onderwijs dient natuurlijk voor te bereiden op die vervolgopleidingen. Dus kennelijk gaat er iets niet helemaal goed. Je zou kunnen zeggen (dat hoor je wel eens) dat dit komt doordat je in de beperkte tijd die er voor wiskunde is (wordt ook elke keer minder) niet alles kunt willen. Binnen de beperkte tijd kan je gewoon niet alles doen. Helaas, zo zegt men dan, komen de algebraische vaardigheden (om maar wat te noemen) er dus een beetje bekaaid van af. Maar, zo is de redering, dat is niet zo erg, want dat kan je daarna nog wel even bijspijkeren.

Andere zeggen dan weer: nee, je moet in het voortgezet gewoon weer 'sommen' gaan oefenen. Gewoon weer van die lange rijen vergelijkingen oplossen, haakjes verdrijven, ontbinden in factoren, kwadraatafsplitsen en rekenen natuurlijk... breuken, procenten,... en daar is ook helemaal niets mis mee, want dat was eigenlijk best wel leuk. Je moet mensen tenslotte eerst leren lopen voordat je ze laat hordelopen. Dus eerst basiskennis en dan later nog maar 's kijken of je er ook nog iets mee kan, want zonder die basiskennis kan je er anders toch helemaal niets mee en frustreer je mensen alleen maar. Het inzetten op 'probleemaanpak', 'informatievaardigheden' e.d. is allemaal onzin want  dat komt dan later wel.

Persoonlijk vind ik dat beide wel of beide niet juist, maar het is lastig uit te leggen. Volgens mij moet je het beide doen! Sterker nog: je moet juist inzetten op hogere doelen omdat je daar nu juist die basisvaardigheden zo hard nodig hebt. Ik ben daar al een tijdje over aan het nadenken, maar 't is erg lastig. Ik kan er wel allerlei voorbeelden bij bedenken, maar dat wordt dan zo soppig. En wiskunde en soppig is geen goede combinatie vind ik, ondanks dat je daar in een schoolboeken tegenwoordig wel over struikelt.

Kortom: hier is het laatste woord nog niet over gesproken. Eigenlijk zijn discussies zoals hierboven altijd erg vervelend. Volgens mij wil iedereen toch wel min of meer hetzelfde alleen is er een soort collectieve verdwazing over de manier waarop je dat moet bereiken. En dan natuurlijk nog de vraag hoe dat komt... 't is natuurlijk al mis gegaan met de mammoetwet, c.q. de tweede fase en dan toch nu met 'het nieuwe leren' wordt het allemaal nog veel erger.

Kortom: ik weet niet wat u gedaan heeft de afgelopen jaren maar 't sloeg nergens op. Zoiets... maar goed later meer (dat zeg ik geloof steeds).

Zie ook Reactie NVvW op voorstel Resonansgroep

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...