Info




Kalender

De kalender is leeg

 Waarom? Daarom!

Gepubliceerd op 27-1-2007 18:15:00 - Schoolvak

Naar aanleiding van 'Schaf GR en formulekaart af':

Zorg dat die GR gewoon is wat het is... Net als bij een magnetron, je kan er prima soep in opwarmen of  boterhammen ontdooien maar een lekker eitje bakken is er niet bij...

Ik vind toch al dat we ons in het VWO en HAVO veel meer zouden moeten richten op bewijzen, exacte oplossingen, probleemaanpak e.d., omdat dat nu eenmaal een beter beeld geeft van wat wiskunde is.

Nu krijgen leerlingen misschien het idee dat wiskunde een soort tekstverwerken voor gevorderden is en wiskunde een soort hulpvak is voor andere vakken en 't eigenlijk maar weinig voorstelt. Terwijl (laten we nou eerlijk zijn) de wiskunde de grootste prestatie is van de menselijk geest... en dat al duizenden jaren... en nee jongens en meisjes niet alleen de basisvaardigheden leren, want dat is het ook niet... een wiskundige zit echt niet de rest van z'n leven te ontbinden in factoren of haakjes te verdrijven...
Dit moet ik nog een keertje uitwerken!

Ik denk dat je door hoger te mikken (bv. bewijzen, exacte oplossingen, probleemaanpak) je niet zonder basisvaardigheden kan. Doe je wiskunde B dan moet het niet mogelijk zijn dat je dat vak kan halen zonder voldoende basisvaardigheden. En als je dan af en toe 's extra wilt oefenen met kale vaardigheden dan moet je dat zeker doen! Daar is op zich niets mis mee, je doet er vast veel leerlingen een plezier mee, maar het kan niet het doel zijn! Het doel is wiskunde bedrijven!

Zo'n GR is juist heel erg interessant voor wiskunde. Alleen moet je er wel op een goede manier mee omgaan en je zult leerlingen dus moeten leren wanneer een GR wel en niet kan worden ingezet... en dat is ook wiskunde! Volgens mij is het niet zo moeilijk de superioriteit van de menselijke geest aan te tonen als je dat vergelijkt met een dom apparaat als een GR. Maar je kan er ook juist hele leuke dingen mee doen, wiskundegewijs dan...

De teloorgang van de wiskundige vaardigheden en de versmurfing in het algemeen wordt niet veroorzaakt door de GR of formulekaart maar door de manier waarop 'men' meent leerlingen wiskunde te moeten leren. Dus pak het probleem bij de wortel aan en doe niet aan symptoombestrijding...

In dat geval heb ik geen bezwaar tegen de GR, integendeel. Het is een grappig dingetje, net al een magnetron, je kan er van alles mee, behalve koken...:-)

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...