Info




Kalender

De kalender is leeg

 Gebakken lucht

Gepubliceerd op 21-5-2008 13:24:00 - Lerarentekort

Op http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=105490 een 'langdurig' artikel met de titel Lerarenopleidingen innoveren te gretig. Ik schreef al eerder dat als je maar nu genoeg 'doorkantelt' dan komt alles weer op z'n pootjes terecht. Als je goed leest dan schijnt het 'opleiden op school' het helemaal te moeten worden. Er staat heel vrolijk:

"In opleidingsscholen geven leraren in opleiding onderwijs. dat is ook zo in stages en duale opleidingstrajecten, maar bij opleiden in de school is de rol van nog niet bevoegde leraren groter. Zeker als het lerarentekort toeneemt, bestaat de kans dat studenten meer dan verantwoord is worden ingezet."

Noemen we deze gebeurtenis A dan denk ik dat we er wel van uit mogen gaan dat P(A)=1. 't Zou kunnen verklaren waarom sommige duale studenten al voortijdig 'burnoutverschijnselen' vertonen, niet van plan zijn om na de studie in het onderwijs te gaan werken en meestal niet aan studeren toekomen. Ik heb 't nog maar 's gezegd. Herder let op uw schapen! Maar of dat helpt?

"Flexibele programma’s op individueel niveau zijn kostbaar en vergen een andere inrichting van het curriculum. (..) Opleiden in de school vraagt van studenten, opleiders en personeel van opleidingsscholen een grote bereidheid om knelpunten het hoofd te bieden."

Maar wie gaat dat betalen? Of is het vooral weer een zaak van de docenten om de problemen met inzet van eigen tijd en eigen middelen op te lossen? Of is 'bereidheid' iets dat je er gratis bij krijgt of zoiets? Flexibilisering van het curriculum, opleidingsoverstijgend overleg, knelpunten oplossen? Dat lijkt me typisch werkzaamheden voor een schaal 12 functie...

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...