L.Blog

Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Boos worden

Gepubliceerd op 11-3-2009 03:03:00 - Functiewaardering

Het schijnt dat af en toe (niet te vaak) uit je slof schieten goed is voor je carrière:

"Volgens onderzoeksdirecteur en psychiater George Vaillant wordt woede niet genoeg op waarde geschat. We worden te veel tot positief denken aangespoord en hebben geleerd woede als gevaarlijke emotie te zien, zegt Vaillant, terwijl het volgens de onderzoeker juist een nuttig emotie is, die bijvoorbeeld helpt goed te concentreren."
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1799416

Ik heb een hoop bedenkingen bij de manier waarop dat nu allemaal zo gaat, 'lerarenopleidinggewijs'. Ik heb al 's eerder geschreven dat 'alleen maar investeren' zonder dat daar iets tegen over staat op termijn geen werkbaar concept is.

In het artikel staat verder:

"In de praktijk raken veel werknemers gefrustreerd en boos wanneer er onduidelijkheden over hun verantwoordelijkheden bestaan,"
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1799416

Ik denk dat dat wel klopt. Voor mijzelf trek ik wel gewoon consequenties uit de zaken waarvan ik vind dat die niet deugen. Gelukkig ben ik daar wat makkelijker in geworden. Sterker nog: het is misschien juist wel goed. Het geeft juist heel veel ruimte om gewoon te doen waarvan je dan zelf vind dat het moet gebeuren. Als dat verder geen problemen geeft, dan zal het wel goed zijn.

We pruttelen gewoon lekker verder.

 Reacties (1)

 Studiedagen

Gepubliceerd op 12-1-2009 21:05:00 - Functiewaardering

Soms krijg je van die berichten waarvan ik niet weet wat er van moet denken. Of nee, ik weet wel wat ik er van moet denken maar ik weet of ik er iets over moet zeggen? Of zou het aan mij liggen? Het schijnt, zo lees ik, dat studiedagen verplicht zijn voor alle docenten. Dat is een interessante gedachte en meer ook niet. Dat is onzin natuurlijk.

Interessanter is de vraag waarom er zoiets bij staat. Omdat er anders niemand komt? Zouden sommige docenten anders misschien wel iets beters hebben te doen? Zou zo maar kunnen. Bovendien suggereert studiedag dat je er iets kan leren, lijkt mij. Misschien is dat wel het probleem... Waar zijn studiedagen eigenlijk goed voor?

Ik denk dat ik wel weet hoe 't gaat uitpakken... Volgende week komt er ook nog een programma. Maar ik kan niet want ik moet studeren. Veel plezier er mee.

Veerkracht, ambitie: doelgerichte zelfsturing, zelfstandige bewaking van de eigen voortgang, onafhankelijkheid, effectieve keuzes maken ten aanzien van persoonlijke groei en blijvende effectiviteit

  1. Creëert actief de randvoorwaarden die nodig zijn om eigen doelstellingen te realiseren
  2. Evalueert op systematische wijze de voortgang van eigen werkzaamheden, zodat de doelen gehaald worden
  3. Zoekt en benut actief kansen voor persoonlijke ontwikkeling
  4. Weegt risico’s af en neemt de juiste besluiten
  5. Vormt zich een eigen mening op basis van analyse en overtuiging
  6. Durft afwijkende standpunten in te nemen, doet niet vanzelfsprekend wat iedereen doet.

 Reacties (0)

 De koek is op

Gepubliceerd op 4-7-2008 11:03:00 - Functiewaardering

Volgende week is de laatste week dat ik werk. Ondanks alle tijdelijke verhogingen van mijn aanstelling heb ik dit jaar 152 uur te veel gewerkt. Eigenlijk heb ik maar een halve baan dus heb ik, zeg maar, 8 weken te veel gewerkt. Ik doe dat mezelf aan natuurlijk, want ik moet natuurlijk gewoon minder doen. Gewoon de boel de boel laten, de kantjes er van af lopen en me niet bezig houden met dingen waar ik niet voor betaald wordt.

Volgend jaar heb ik voor ‘deze keer’ een aanstelling van 0,6. Dat is misschien dan wel zo handig als je toch 3 jaar achter elkaar effectief 0,6 werkt. De extra uren van dit jaar neem ik natuurlijk gewoon mee naar volgend jaar. Uiteindelijk moet ik dan volgend jaar maar ergens keuzes maken ten aanzien van de dingen die ik wel en niet doe.

Heeft al die extra inspanning nu ook iets ‘echt’ iets opgeleverd? Is het ’t wel waard? Heeft het zin? Leidt het ergens toe? Wat heb je er aan?

Mijn voorlopige conclusie is dat ik denk dat het wel zin heeft maar het nergens toe leidt. Ik roep wel ’s dat ik toch wel een ontzettend leuke baan heb. Dat is ook zo, maar dat gaat niet vanzelf, zullen we maar zeggen. Je moet er wel iets voor doen.

Op ICTdro - documentatie houd ik zo'n beetje bij waar ik zo mee bezig ben. Volgende week probeer ik zo'n beetje alles af te ronden en dan is het vakantie. De koek is op.

 Reacties (4)

 Kloeke maatregelen

Gepubliceerd op 11-2-2008 00:26:00 - Functiewaardering

Vlak voor de kerstvakantie nam het college van bestuur het besluit om een aantal maatregelen te nemen:

Vooralsnog gaan we er van uit dat de belangrijkste maatregelen in september 2008 worden ingevoerd.
http://profielen.hro.nl/magazine/?cid=2&aid=419

Er staan wel grappige dingen in:

"Om meer les te kunnen geven zal bijvoorbeeld de toetsbelasting naar beneden moeten. Dat kan ook, want op dit moment wordt er vaak meer tijd besteed aan toetsen dan aan lesgeven."

Is dat zo? Dat is wel bijzonder...

En wat dacht je van deze:

"Hiertoe is een nieuw systeem ontworpen waardoor docenten evenveel tijd kwijt zijn aan onderwijs als aan andere activiteiten."

Zo, dat is interessant. Ik ben benieuwd...

 Reacties (0)

 Professionalisering

Gepubliceerd op 21-11-2007 12:24:00 - Functiewaardering

"Kortom je moet jezelf de vraag stellen of de onderwijs professional wel daadwerkelijk de professional is. Kenmerken van een professional zijn namelijk: actief, toont leiderschap,werkt volgens standaarden, doet aan scholing en bijscholing, kent eigen grenzen, voldoende kennis en vaardigeden, zet hulpvragers op de eerste plaats, verantwoordelijk voor collegae, spreekt slecht functionerende collegae aan op hun functioneren, werkt mee aan “open cultuur”, integer, staat open voor kritiek,staat open voor toetsing."

Kloven, beroepskolommenmanifestatie en Finland

 Reacties (0)

 Het kan altijd erger

Gepubliceerd op 19-10-2007 21:43:00 - Functiewaardering

Het docentschap is ook niet alles, soms is het leuk, soms is het wat minder, maar ik mag niet klagen want het kan altijd erger, veel erger...

"Of je nu baliemedewerker, secretaresse, verkoper, helpdeskmedewerker, projectleider of manager bent, je komt lastige mensen tegen. Gesloten mensen, klagers, treuzelaars, slechte luisteraars, bemoeials, manipulators, saboteurs, informatiekapers, agressieve mensen, bullebakken, arrogante mensen, betweters, parasieten en grappenmakers."
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/

Nou ja zeg...

"De hel, dat zijn de anderen"
Jean-Paul Sartre

 Reacties (0)

 Rare droom

Gepubliceerd op 24-9-2007 01:36:00 - Functiewaardering

Ik wist even niet meer helemaal zeker of ik het gedroomd had of dat ik het echt ergens gelezen had. Er zou meer geld, meer steun en meer waardering komen voor het leraarschap. Dat moet haast wel een droom geweest zijn want dat kan toch bijna niet waar zijn. En wat blijkt!? Het is echt!

Zie http://www.minocw.nl/documenten/krant_leerkracht.pdf of http://www.lerarenweb.nl

Maar... O nee... Ik zal me positief blijven opstellen in deze aangelegenheid. We zijn echt REUZE benieuwd... het zijn geweldige plannen...

 Reacties (1)

 Ze zijn gek!?

Gepubliceerd op 12-2-2007 02:09:00 - Functiewaardering

"HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra zei onlangs dat het hbo, gelet op het dreigende tekort aan hoogopgeleiden, wel gek zou zijn als het ging downgraden. ‘Dan zijn ze dus gek in het hbo’, constateert Dresscher droog, ‘want allerlei onderzoek toont aan dat dit wel degelijk gebeurt.’"
AOb-voorzitter: Functiewaardering hogescholen moet anders

 Reacties (0)

 Van 9 tot 5

Gepubliceerd op 28-6-2006 23:46:00 - Functiewaardering

De inzet van digitale middelen om je onderwijs te ondersteunen brengt met zich mee dat ik veel thuis werk. In ieder geval 30% van mijn werk doe ik op dagen dat ik er al helemaal niet ben, dus in werkelijkheid ligt dat percentage nog een stuk hoger.

Sinds wij zo'n geweldige kantoortuin hebben (met flexplekken) is het niet eens zeker dat ik op mijn werkplek terecht kan... en er wordt me daar een partij afgekakeld. Wel gezellig hoor, maar ik kan niet echt goed nadenken als iedereen er doorheen zit te praten. Nu hebben we ook wel een stilteruimte, maar dat is meer een soort bijna-dood ervaring. 

Eigenlijk is het nog veel erger. Al surfend, lezend, weblog's volgend of schrijvend, nadenkend over weer een nieuwe cursus of wat dan ook ben je bezig met deskundigheidsbevordering, onderwijsontwikkeling, enz. Och ja.. dat moest ik ook nog eens een keer opschrijven... wat ik met de tijd voor deskundigheidsbevordering doe... of juist niet? Zelfs schijnt er een scholingsplan te moeten komen... We zien het wel. Volgens mij zijn dat soort regeltjes alleen een poging om grip op de zaak te houden en het idee te hebben dat we gestructureerd bezig zijn. Maar mijn werk is helemaal niet zo gestructureerd. Integendeel... het is een chaos... maar wel een prettig soort chaos. Ik werk, leer, verbaas me en bewonder... maar verder gaat het wel...

 Reacties (1)