L.Blog

Info




Kalender

De kalender is leeg

weersverwachting

 Statistieken

Gepubliceerd op 22-6-2009 00:24:00 - Wiskundeleraar

Hier volgen de eindejaars statistieken van wiskundeleraar.nl. Nee, dat is niet saai, dat is interessant...

Het forum:

Volgens GOOGLE Analytics voor de periode 1 september 2008  - 22 juni 2009:

Op dit moment zijn er 261 gebruikers van de website (inclusief docenten e.d.). Tot zover de mededelingen van land- en tuinbouw. Goedenavond...

 Reacties (2)

 Lesmateriaal (2)

Gepubliceerd op 14-6-2009 03:45:00 - Wiskundeleraar

Nu ik er zo 's over nadenk ben ik soms zelfs heel blij met fout lesmateriaal, bijvoorbeeld als iemand zoiets op z'n website zet:

Daar kan je dan weer allemaal vragen over stellen, zoals: als appel + appel = 2 x appel, wat is een appel in het kwadraat?

Zo kwam ik onlangs een pagina tegen over het berekenen van de snijpunten van twee parabolen. Die pagina is inmiddels van het net verdwenen (denk ik) en dat is misschien ook wel beter, want daar stonden zoveel onjuistheden in dat ik de pagina integraal heb opgenomen voor een opdracht in het kader van Taal van de wiskunde: zoek de fouten! Zo'n mooie combinatie van wiskundige en taalkundige fouten had ik zelf niet kunnen bedenken. Ik vind dat wel fijn. Daar heb je tenminste iets aan.

Zoiets is wel bijzonder. Wat is lesmateriaal? Voor mij kan in principe alles lesmateriaal zijn. Hoe dommer hoe beter, zullen we maar zeggen.

Maar dat is niet helemaal eerlijk. In mijn lesmateriaal gebruik ik vooral ook de opbrengsten naar aanleiding van mijn eigen gekluns. Misschien is dat ook wel een kerncompetentie van een docent: leren van je fouten. Ik heb in professionele zin zoveel fouten gemaakt (dat wil je niet weten), maar ik zag ze en ik probeer ze voortaan te vermijden. Ik heb er van geleerd, zodat ik weer nieuwe fouten kan maken, waar ik dan ook weer van leer. Op die manier word je ook een soort van expert.

Je hoopt dan natuurlijk dat de studenten die fouten dan niet meer maken. Dan kunnen ze gewoon lekker hun eigen fouten maken, waar ze dan weer iets nieuws van kunnen leren. Een soort geklunsgestuurd onderwijs... Iedereen begrijpt dat les geven dus wel iets meer inhoudt dan sommetjes bespreken.

Zie ook Foute vragen | contentcorner

Zoiets kan je dan heel goed gebruiken bij een opdracht als 7. Kans op kop of vijf ogen. Gelukkig weet dan 'niemand' dat ik die 'iemand' ben...

 Reacties (0)

 Lesmateriaal

Gepubliceerd op 13-6-2009 14:51:00 - Wiskundeleraar

Als je lesmateriaal maakt dan moet je dat ofwel zelf uitproberen ofwel anderen er naar laten kijken. Het is helaas zo dat je in het algemeen eerder ziet wat je denkt dat er staat dan wat er 'echt' staat. Ik deed bij statistiek in jaar 1 altijd een rondje foute vragen. Vooral bij combinatoriek, statistiek en kansrekenen blijkt dat het moeilijk is om duidelijke en vooral eenduidige vragen te stellen. Meestal gaat het fout omdat je iets anders in je hoofd hebt dan noodzakerlijkerwijs uit de vraag naar voren komt. Dit is overigens een probleem dat veel mensen hebben. Iets anders in hun hoofd dan wat er uit komt.

Dit is daar wel een mooi voorbeeld van:

Iedereen begrijpt natuurlijk wel wat de bedoeling is. Vooral als je dit soort opgaven al eerder hebt moeten doen. Eigenlijk is het wel een aardige vraag. Maar 't klopt niet natuurlijk.

Op zich hoeft dit natuurlijk geen ramp te zijn, maar aanstormende leraren zouden bij de antwoording van deze vraag wel moeten zien dat het niet deugt. Als studenten bij toetsen vragen ontdekken die niet deugen krijgen ze van mij natuurlijk extra punten. Alleen om die reden zou je dat ook moeten doen, foute vragen stellen.

Het meeste 'spul' dat ik op wiswijzer heb staan is redelijk oud. Het is meestal het resultaat van jaren lang les geven en op een gegeven moment de zaak 's op een rijtje zetten. Het zijn vaak beknopte samenvattingen van de dingen die je dan zo gebruikt om uit te leggen en vooral ook even vast te leggen hoe 't in elkaar steekt. Strikt genomen heeft zoiets alleen zin als je 't al weet. Als het de goede associaties oproept dan herinner je je weer hoe 't zat en zo. Het nut daarvan is dus eigenlijk heel beperkt. De vraag is of je wiskunde kan leren door er over te lezen. Misschien moet je 't wel vooral doen. Als je er later dan over leest dan heb je er wat aan. Zoiets...

 Reacties (0)

 Een sultan met 14 vrouwen

Gepubliceerd op 8-6-2009 20:39:00 - Wiskundeleraar

Bij zo'n opruiming kom je (zoals altijd) allerlei dingen tegen waar je eigenlijk helemaal niet naar op zoek was. Eén van de leuk dingen was deze opgave:

Een sultan heeft 14 vrouwen. Hij beschikt echter over een vijfpersoonsbed, zodat iedere nacht maar 4 vrouwen bij hem kunnen slapen. Aangezien de sultan een rechtvaardige man is, neemt hij elke nacht een andere combinatie van vier vrouwen mee naar bed.

  • Hoeveel nachten kan hij dit volhouden zonder in herhaling te vallen?

Als je 't goede antwoord hebt weet je ook dat het goed is!

De vraag kwam uit WisFaq, dus ik weet niet precies wie de opgave bedacht heeft. Maar het is wel leuk. Een opgave waarvan, als je antwoord gevonden hebt, ook echt zeker weet dat het klopt. Dat is toch een prettig idee...

 Reacties (0)

 Grote discrepantie

Gepubliceerd op 31-5-2009 19:51:00 - Wiskundeleraar

"Niet alleen uit de kale cijfers maar ook uit toegevoegde opmerkingen blijkt dat wiskundedocenten soms een grote discrepantie ervaren tussen enerzijds het streven om goed wiskundeonderwijs te verzorgen en anderzijds de middelen die daartoe worden verstrekt. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn en/of leiden tot slechte verhoudingen binnen de scholen."
http://www.wiskundebrief.nl/enq.html

 Reacties (0)

 Maar leuk is het wel...

Gepubliceerd op 25-5-2009 01:56:00 - Wiskundeleraar

Ik heb de afgelopen week ongeveer 3 uur les gegeven. Daarnaast natuurlijk nog wat dingen gedaan:

Dat laatste is altijd zo leuk. Een aantal studenten zijn eigenlijk helemaal niet op schema zullen me maar zeggen. Ik zag een uur geleden dat er 17 opdrachten klaar stonden om te worden nagekeken. Dat heb ik dus maar even gedaan. Ik heb 't nog niet helemaal af, maar dat komt morgen wel. De webquest-opdracht en de keuzeopdracht bekijk ik altijd even heel goed. Los daar van is dat nakijken (op deze manier) eigenlijk geen werk. Dat is zo leuk...

Dat is wel een nieuw concept. Nakijken voor de lol en dan nog betaald worden ook nog? Het moet niet gekker worden. 't Zou wel 's een geweldig idee zijn: studenten leren van alles en de docent heeft er alleen maar lol van... nou ja...!!?

UIteindelijk heb ik de afgelopen 3 weken steeds 12 uur gewerkt. Eigenlijk zou ik 23,1 uur moeten werken, maar ik had me voorgenomen de kantjes er een beetje van af te lopen. Op die manier loop ik misschien weer een beetje in op de teveel gewerkte uren. Als ik dit zo vol houd wordt het misschien nog wat. 't Zou ook leuk zijn...

Zie ook Ben ik gek of wat? en Zelfstandig leren

 Reacties (0)

 Mafketel

Gepubliceerd op 22-5-2009 20:38:00 - Wiskundeleraar

Een mooi stuk op http://www.helikon.nl/blog/?p=1917. Hopelijk volgt er nog een uitgebreid verslag van de conferentie. Volgens mij ben ik zo'n mafketel en ja, ik loop ook regelmatig mopperend heen en weer tussen klaslokaal en koffiemachine... Educatieve kooineurose...

Kijk dat is het toch wel weer fijn dat mijn werkgever mij wel alle ruimte geeft om (weliswaar met inzet van eigen tijd en middelen) te experimenteren, lessen te bedenken, nieuwe wegen te bewandelen en vooral creatief te zijn...

Bij de vakken die ik verzorg moet er (vaak) geëxperimenteerd en uitgeprobeerd worden. Als lerarenopleider en 'bevlogen mafketel' heb ik geen keus. Het lijkt me dat ook wel een soort van kerncompetentie: altijd op zoek naar andere en vooral betere manieren om het leren te organiseren, vorm te geven en inhoudelijk te verbeteren. That's what I do.

 Reacties (0)

 De website

Gepubliceerd op 20-5-2009 15:50:00 - Wiskundeleraar

De website http://www.wiskundeleraar.nl is een voorbeeld van hoe je onderwijs kan ondersteunen met ICT. Ik schreef al eerder dat die 8 dagdelen per jaar volstrekt onvoldoende zijn om een website te onderhouden (ik heb het dan nog niet eens niet over het bedenken, ontwerpen en maken van de website).

Het is dan wel heel bijzonder als je op grond van het ‘Beleidsplan ICT en Onderwijs 2008’ moet concluderen dat de website vanuit het management eigenlijk ongewenst is. Dat is niet ‘echt’ motiverend. Je zou eerder verwachten dat er vanuit het management een soort van interesse zou bestaan voor de manier waarop we dat doen, maar daar heb ik (eerlijk gezegd) tot nu toe weinig van gemerkt.

De eenzijdige aandacht voor Natschool, Hint en Osiris lijkt misschien wel iets van een soort plan, maar dat is natuurlijk onzin. Inhoudelijk is dat hele ‘beleidsplan’ echt flauwekul. Volgens mij gaat het helemaal nergens over.

Ik denk dat we bij de vakgroep wiskunde aardige dingen doen met ICT, zowel in logistieke als in vakinhoudelijke zin. Ik denk dat onze studenten in het algemeen goed op de hoogte zijn van de (on-)mogelijkheden van ICT in het (wiskunde-) onderwijs. Zoiets gaat natuurlijk niet vanzelf: dat is gewoon hard werken.

Zie ook http://www.wiskundeleraar.nl/page3ict.asp?nummer=3280

 Reacties (5)

 Mooie momenten

Gepubliceerd op 12-5-2009 00:55:00 - Wiskundeleraar

Het leven van een wiskundedocent is niet altijd eenvoudig, maar soms zijn er ook mooie momenten. Ja, zeker. Mooie momenten in de les. Niet bedacht, niet gedacht en niet verwacht maar toch gekregen. Gewoon even een vraagje tussendoor. Roosterpunten voor t en n natuurlijke getallen die voldoen aan deze ongelijkheid:

q2351img1.gif

Dat kunnen we natuurlijk wel even tekenen:

q2351img2.gif 

Maar hoeveel punten zijn het nu eigenlijk? Je kunt ze natuurlijk wel tellen: 9+8+7+7+... enz... en je komt uit op 61. Dat is geen kunst, maar kan je 't ook berekenen? Vast wel. We hebben 't er even over gehad... een beetje vaag was het wel. Alhoewel...

q2351img3.gif 

Dus zeg maar: 13·9=117. Minus de 5 roosterpunten op de lijn. Dat is 112. Daar de helft van is 56. Plus die 5 punten, dus in totaal zijn het 61 roosterpunten die voldoen. Mooi...

 Reacties (0)

 Zelfevaluatie

Gepubliceerd op 4-5-2009 21:11:00 - Wiskundeleraar

In het kader van de gesprekscyclus heb ik maar ‘s een zelfevaluatie geschreven. Mijn eerste versie voldeed echter niet helemaal aan de eisen:  

Ik heb de zaak dus maar even ingekort tot 3 pagina’s en 1067 woorden. Dat stuk geeft wel een aardig beeld van wat ik zo doe, maar eigenlijk gaat het nergens over. Mijn conclusie is dat er veel ontwikkeld, nagedacht en onderzocht moet worden en dat dit hard werken is.

Als gevolg daarvan heb ik ook dan ook nog een bijlage van 3 kantjes geschreven waarin ik nu ’s precies uitleg wat er (volgens mij) niet deugt. Maar of ik dat bij de gesprekken moet gaan betrekken? Ik ben daar nog niet helemaal uit.

Een tweetal thema’s die van belang zijn:

Nou ja, dat soort dingen (of erger) dus… De volgende stap is het schrijven van een document voor het planningsgesprek. Dat is niet zo moeilijk…

 Reacties (0)

 `t Lijkt wel werk

Gepubliceerd op 17-4-2009 23:59:00 - Wiskundeleraar

Deze week loopt het echt de spuigaten uit. Mijn tijdverdrijf begint zo langzamerhand op werk te lijken. Deze week 37 uur gewerkt, ik moet al 3 dagen achter elkaar vroeg mijn bed uit... en dat voor een halve baan. Het moet niet gekker worden... Alhoewel? In zo'n week ook nog een keer een studiedag bijwonen? En een open dag? En volgende week excursie? Het kan toch allemaal maar... nou, eigenlijk niet dus, want voor die studiedag heb ik maar even gepast. Je loopt natuurlijk altijd het risico dat je iets mist wat wel nuttig zou kunnen zijn. Maar ik geloof dat die kans niet erg groot is.

Gisteren crashte tot overmaat van ramp ook wiskundeleraar.nl nog 's. Dankzij het voortvarend optreden van VEVIDA is het toch nog allemaal goed gekomen maar ik heb wel zitten prutsen. Ik dacht ik zet de website even op wisfaq.be om te kijken of het daar wel werkt. Dat ging op zich prima en daar werkte het wel... dus zat het probleem toch ergens op de server. Nou, ik ben blij dat het weer is opgelost. Maar dat prutsen is natuurlijk ook werk...

Kortom: dit is wel allemaal wel leuk maar ik moet tussendoor dan ook nog toetsen nakijken en zo... prrr.. daar komt op deze manier ook niet veel van terecht. Maar voor vandaag vind ik het wel weer mooi geweest. Morgen is er weer een dag.

 Reacties (0)

 Origamivlakvulling

Gepubliceerd op 12-4-2009 20:48:00 - Wiskundeleraar

Heel soms levert al dat gedoe nog wel 's wat leuks op:

Dat kan toch allemaal maar...

 Reacties (0)

 Lekker handig

Gepubliceerd op 7-2-2009 23:01:00 - Wiskundeleraar

Ik heb zo voor mezelf op wiskundeleraar.nl maar 's wat handige 'shortcuts' gemaakt van de vakken die ik geef. Als ik inlog dan ben ik snel op de plaats van bestemming:

Kijk daar heeft verder niemand wat aan, maar dat is gewoon 's een keer handig voor mij. Nu ik daar over nadenk doe ik eigenlijk alleen maar dingen die handig voor mezelf zijn. Het is me het weekje weer wel. Het leidt allemaal erg af van het werk. 

Morgen is dan de laatste dag van blok 2. Ik heb deze week al 40 uur gewerkt en morgen staat er nog van alles op het programma. Maar 't schiet op. Er zit progressie in zullen we maar zeggen. Hopelijk wordt het straks in blok 3 wat rustiger. Of ben ik nu wel heel optimistisch?

 Reacties (0)

 Krantje lezen

Gepubliceerd op 23-1-2009 02:49:00 - Wiskundeleraar

In de tijd mijn oude schooltje heb ik ooit geprobeerd aan de directie uit te leggen dat in examentijd het voor een docent met nogal wat lesuren erg lastig is om binnen de gestelde tijd al het werk te moeten nakijken. De reactie was zoiets als 'waarom kijk je niet na tijdens de les?'. Ik heb daar wel even over moeten nadenken... Nakijken in de les? Huh!? Ik dacht dat je in de les vooral les moest geven? Ik stond me altijd vreselijk aan te stellen kennelijk door altijd iets te doen. Nakijken? Hoe stel je dat voor? Een beetje de boel aan het werk zetten en dan...

"Ik heb 2 kinderen op het VWO. Er wordt nog amper lesgegeven. In de lessen worden opgaven gemaakt en de leraren zitten een krantje te lezen. Als je wat te vragen hebt, moet je het aan een medeleerling doen. Heel soms is de leraar bereid het uit te leggen en als een leraar geen zin heeft, worden de kinderen eerder naar huis gestuurd"
Telegraaf

Later werd dit directiestandpunt verder geformaliseerd in die zin dat iedere docent die wilde klagen over een te veel aan werkdruk misschien een cursus timemanagement zou moeten volgen want kennelijk ga je dan niet goed met je tijd om. Ik deed nog wel 's een soort participerend onderzoekje door tijdens de les door de gang te lopen en eens te kijken wat iedereen zo aan en 't doen was. Hier en daar werd er inderdaad video gekeken, krantje gelezen of doelloos uit het raam gestaart. Maar niet overal hoor...

Maar eh... opgaven maken, nakijken en zoek het lekker zelf uit heeft met onderwijs verder weinig te maken. Een bevoegdheid in het betreffende vak lijkt me dan ook niet echt direct meer nodig. Als je er in slaagt de lokalen en 't meubilair in ongeveer dezelfde staat achter te laten waarin je het bij aanvang van de les hebt aangetroffen ben je al een heel eind. Als het dan ook nog lukt de leerlingen de indruk te geven dat het doorwerken van het boek (ook al begrijp je eigenlijk niet wat je aan het doen bent) uiteindelijk leidt tot iets moois dan ben je geslaagd. Gefeliciteerd. You' ve just collected a bunch of bananas.

Maar eh!? Wat moeten docenten dan de hele dag doen zonder krant? Volgens http://www.ernomijland.com/2009/01/de-krant-de-krant.html raakt de krant toch een beetje uit. De oplossing? Allemaal een laptop aan een draadloos netwerk... Een goed voorbeeld van Innovatief Onderwijs.

 Reacties (0)

 Visie op wiskundeonderwijs (2)

Gepubliceerd op 21-1-2009 02:47:00 - Wiskundeleraar

In dit artikel zegt Dirk Siersma een aantal verstandige dingen over wiskundeonderwijs:

Ik geloof dat ik me in bovenstaande punten meer kan vinden dan wat er zo hier en daar heen en weer wordt geroepen. Ik denk dat je visie op wiskundeonderwijs ook richting geeft aan wat ik wel en niet doe. Op de lerarenopleiding proberen we bij 'wiskunde' vorm te geven aan die verschillende aspecten. Dat  is helemaal niet zo eenvoudig maar we blijven 't proberen voorlopig...

 Reacties (0)

 Bijzonder

Gepubliceerd op 16-1-2009 22:37:00 - Wiskundeleraar

Ik gaf laatst in het kader van 'zelfverwijzing' als voorbeeld Untitled Document. We hebben toen vastgesteld dat er iets niet klopt. Net als een kunstwerk met de titel 'geen titel'. Dat soort dingen. De RSS-feed van Technorati kan er ook wat van:

Het resultaat van de zoekopdracht is dat er geen resultaat is. Is dat nu wel of geen resultaat?

 Reacties (0)

 Internet en wiskundeonderwijs

Gepubliceerd op 25-11-2008 13:20:00 - Wiskundeleraar

q3639img1.gif


Internet en wiskundeonderwijs afgerond

 Reacties (0)

 Het blijft leuk

Gepubliceerd op 12-10-2008 12:06:00 - Wiskundeleraar

Het blijkt leuk dat als je een cursus geeft over statistiek en de resultaten van je module-evaluatie kloppen gewoon niet. Niet één keer maar twee keer. Op Module-evaluatie 2007-2008 heb ik 't nog maar 's bij elkaar gezet. Het schijnt een bekend probleem te zijn maar 't is kennelijk nog niet opgelost.

Ik heb deze week weer 's ernstig ondervonden waarom dat Internet voor een aantal dingen toch wel heel weg prettig is. Je kunt natuurlijk bijeenkomsten organiseren, vergaderingen beleggen en presentaties bijwonen. Soms heeft dat wel voordelen, maar soms ook niet. Het grote voordeel van weblogs, RSS-feeds, wiki's, websites en de hele mikmak is dat ik zelf kan bepalen wie en wat ik wil lezen, wie wil ik volgen, met wie ik contact wil, e.d. In mijn eigen tempo (zoefzoef), als het mij uitkomt, wanneer ik er zin in heb, op een plek waar ik dat wil... Kortom ik kan filteren en zelf bepalen wat ik wel en niet wil doen. In het kader van efficiency zou het goed zijn daar 's aan te denken voordat iemand een bijeenkomst gaat organiseren.

Verder was het een vervelende week. Blatend schaap, mallotige reakties, vage prietpraatjes en andere ongemakken. Kennelijk doe ik deze week alles fout. Het is maar goed dat ik volgende week een soort van halve vakantie heb. Ik ga dan maar 's huiswerk maken... Eigenlijk dus helemaal niet leuk.

 Reacties (0)

 Voorkennis

Gepubliceerd op 5-10-2008 02:22:00 - Wiskundeleraar

Ik zeg altijd dat wiskunde een vak is dat je langzaam maar zeker moet opbouwen. Op Viervlak maar weer eens een demonstratie hoe elementaire kennis uit de onderbouw onmisbaar blijkt te zijn om in de bovenbouw verder te kunnen.

Dat is natuurlijk niet echt een nieuw idee, maar als er aan de basisvaardigheden erg veel rammelt wordt het natuurlijk nooit iets met die wiskunde. Zie ook Aansluiting wiskunde

Vandaag ben ik naar de "de dag van de reünie van de lerarenopleidingen van de HAN (en rechtsvoorgangers) in Nijmegen" geweest. Samen met S. heb ik daar toch wel weer een hoop lol van beleefd. Een aantal docenten gezien, geen studiegenoten, maar leuk was het in ieder geval wel. Goed georganiseerd en leuk om mee te maken.

Eerlijk gezegd denk ik dat de tweedegraads opleiding van toen een geweldige voorbereiding is geweest op mijn docentschap. Aardige mensen ook. Geweldig. Ik moest wel teringvroeg op vanmorgen, maar ik heb er geen spijt van. Het was een leuke dag...

Nu de rest van mijn studie nog even afmaken...

 Reacties (0)

 Hypothesetoetsen

Gepubliceerd op 21-9-2008 21:28:00 - Wiskundeleraar

Hypothesetoetsen voor beginners:

Dat was om even te kijken of slideshare een beetje op mijn weblog past...

 Reacties (0)

 Uitdrukkingen

Gepubliceerd op 15-9-2008 23:19:00 - Wiskundeleraar

Vandaag gehoord op 'kantoor': "Iemand achter z'n rug om tegen z'n schenen schoppen..."

Nooit bij stil gestaan, maar zo'n schermpje van zo'n grafische rekenmachine is 95 pixels breed. Als je als x-as kiest dat een beetje leuk correspondeerd met het aantal pixels kan je aardige dingen doen doen.

Neem bijvoorbeeld:
Y1=50/(1+2^(x/10))

WINDOW
Xmin=0
Xmax=94
Xscl=10
Ymin=0
Ymax=25
Yscl=10

Geeft een grafiek waar je met TRACE leuk langs de gehele x-waarden kan wandelen. Andere varianten zijn -4.7..4.7 of 0..9.4
Dat is grappig. In het kader van beter laat dan nooit: weer iets geleerd!

...en ik wilde echt aan mijn huiswerk beginnen maar ik ben in slaap gesukkeld...

 Reacties (2)

 En anders maar niet

Gepubliceerd op 14-9-2008 04:53:00 - Wiskundeleraar

Als je een nieuwe cursus geeft dan duurt het altijd even voordat het allemaal zo'n beetje draait zoals je wilt. Soms duurt dat gewoon een paar jaar. De eerste keer gaat er meestal van alles mis. Je moet dan een beetje flexibel zijn en snel aanpassen, ombuigen of schrappen. Dat is normaal. Na een paar keer begint dan meestal wel duidelijk te worden wat er moet gebeuren. Je ontdekt aardige bijkomstigheden, aanvullingen en structuur. Met dat 'aldoende ontwikkelen' krijg je steeds meer en beter materiaal,  meer in- en overzicht en een beter idee hoe je zoiets kan aanpakken. De onhandige dingen gooi je er uit en de dingen die goed lijken te werken hou je er in. So far so good... 


http://www.delta.tudelft.nl/

Ik weet ook niet hoe dat nu komt maar op de een of andere manier moet ik altijd nieuwe vakken bedenken. Daarnaast moeten die vakken die ik dan ontwikkel ook nog steeds worden bijgewerkt, vernieuwd en aangepast. Waarom doe ik mezelf dat toch steeds aan? Dat gaat echt niet vanzelf, ik moet daar meestal echt grote moeite voor doen. Meestal kom je er dan ook niet meer van af. Of juist wel, maar dat is dan ook weer niet goed.

Misschien is dat ook wel wat er mis in het onderwijs. Geen enkel jaar is gewoon een keer hetzelfde. De ene plan is nog niet uitgevoerd of er komt al weer een nieuw plan. Begin je net een beetje door te krijgen hoe iets werkt is het alweer veranderd. Waren we net een beetje gewend aan het 'competentiegericht opleiden' gaan we over op 'geleide sturing' of zoiets. Denk je dat je iets met wiskunde doet moet je in eens handelingsbekwaam worden. Allemaal 'state of the art'... Volgens mij heeft er iemand een boek gelezen. Waarschijnlijk het verkeerde boek. Je vraagt je dan wel 's af waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Wat dat betreft kan je maar beter gewoon normale wiskundevakken geven. Die wiskunde verandert niet zo snel en 't is duidelijk en relevant. Al dat ICT-gedoe dat verandert zo snel dat als je er naar kijkt is het weer anders. 

Je moet er ook maar zin in hebben. Het is altijd zoeken, experimenteren en balanceren op de rand. Onzeker dus! Je weet gewoon nooit van te voren of iets gaat werken. Als het werkt weet je ook nooit precies waarom het werkt. Omdat de cursus goed is of omdat de studenten gewoon zo aardig zijn om toch ongeveer te doen wat je hebt bedacht? Ik weet het soms echt niet. Ik begrijp 't eigenlijk ook niet echt.

Nou ja. Ik mag eigenlijk helemaal niet klagen, maar ik vind klagen ook wel 's fijn. Ik doe zoveel leuke dingen en krijg daar ook nog min of meer voor betaald ook. Misschien hoort dat ook wel een beetje bij mij. Een beetje hyper, een soort fiets: als ik geen vaart maak dan val ik om. Meestal komt het wel goed. Mocht het dan een keer wat minder gaan dan overleven we dat ook wel weer. En anders maar niet... ik kan dan altijd nog iets nuttigs gaan doen.

 Reacties (0)

 Avontuur bestaat nog

Gepubliceerd op 12-9-2008 02:02:00 - Wiskundeleraar

Ik heb vandaag nogal wat tijd besteed aan het inrichten, arrangeren en bedenken van de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs'. Het uitzoeken van de filmpjes, de opdrachten verzinnen, het maken van de powerpointpresentatie en de computeropdrachten maken kosten veel tijd. Ik heb les 1 nu af...

Het heeft even geduurd maar ik ben er achter gekomen dat ik gewoon moet doen wat ik altijd zeg 'experimenteer en laat je verrassen...'. Ik ga morgen gewoon 's kijken wat de les oplevert, hoe de opdrachten gedaan worden en zo... Op grond van die kennis ga ik 's kijken wat er volgende week nog moet gebeuren. Daarna zou de groep als 'learning community' zelf de rest van het blok moeten kunnen vullen met interessante presentaties en opdrachten.

Door dit balanceren 'On the edge' heb ik er zelf al weer veel meer zin in dan vanmorgen. Voor de studenten moet er sprake zijn van 'There has to be some challange', maar voor mij natuurlijk ook. Daar hou ik eigenlijk wel van. Moeilijke vakken en dingen waarvan ik zelf niet begrijp wat het is...:-) Het is toch ergens een soort 'improviseren'. Daarvoor moet je gewoon eerst leeg spelen. Weg met die oude zooi, gewoon beginnen en kijken waar je uit komt. Meer interactie in je module? Ja precies...

Op de keper beschouwd is dat toch geweldig. Avontuur bestaat nog...:-)

 Reacties (0)

 Alles is relatief

Gepubliceerd op 14-6-2008 04:27:00 - Wiskundeleraar

Af en toe heb je van die lessen waarvan je als docent niet eens 'echt' begrijpt waar het voor nodig is of wat nu precies het nut is van deze activiteiten. Soms is het gewoon nodig voor afwisseling. Maar ja, afwisseling zelf kan natuurlijk niet het doel zijn. Je kunt er lang en kort over nadenken, maar soms doe je gewoon dingen die mogelijkerwijs nergens op slaan. Gewoon voor de lol, voor de sfeer of gewoon omdat het leuk is.

Je kunt natuurlijk ook naar het EK-voetbal kijken. Voetbal interesseert me 'normaal gesproken' eigenlijk nauwelijks. Vreemd genoeg bij zo'n EK begint het dan toch te kriebelen. Het is spannend, ontspannend en je moet het gewoon zien.

"De oranje oprispingen kregen een passend slotakkoord met het meesterlijke schot van Sneijder in de slotminuut: 4-1. Ongelooflijk. Maar waar."
http://www.volkskrant.nl/sport/article992882.ece

't Was inderdaad een mooi schot. 't Is ook wel een grappig soort taalgebruik. Vooral het gebruik van de bijvoegelijke naamwoorden: oranje, passend, meesterlijk... Geweldig...

Alles bij elkaar is het allemaal een stuk beter dan van die hogeschool-dingen waar niemand iets aan heeft. Vorig jaar heette het nog de Collegameters. Tegenwoordig heet het dan weer anders maar 't is dezelfde onzin als voorheen. Je zou denken dat er andere prioriteiten zijn dan collega-evaluaties, 360° feedback, lege lokalen, voortgangsgesprekken en de rest van die onzin. Waarom doen we dat eigenlijk? Niet omdat het nuttig is want dat is het niet. Waarschijnlijk omdat het nu eenmaal moet?

Ik kan er maar niet aan wennen. Op zo'n hogeschool is er een groot verschil tussen de 'theorie' en de 'praktijk', zullen we maar zeggen. Op papier lijkt het allemaal prima in orde, maar de werkelijkheid is anders. Volgens mij komt het er (meestal) op neer dat docenten uiteindelijk het 'echte' werk moeten doen terwijl de rest probeert dit zo moeilijk mogelijk te maken. Les geven met hindernissen voor gevorderden. Door docenten onevenredig te belasten staat de kwaliteit van het onderwijs onder druk. Ik ben al blij als alles een beetje loopt. Als je dan als docent je ook nog 's bezig moet houden met onzin dan vraag je je wel 's af: waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?

Vergeleken met die onzin is anderhalf uur knippen en plakken aan het Sonneveldhuis misschien nog niet eens zo'n gekke lesactiviteit in het kader van Wiskunde - Cultuur 3-2. Web 2.0? Nederland - Frankrijk 4-1? Het is (allemaal) bijna niet te geloven...

Haha! Dat schiet lekker op. Kijk! Daar heb je tenminste wat aan...

 Reacties (1)

 Kubushuizen

Gepubliceerd op 25-5-2008 16:17:00 - Wiskundeleraar

Afgelopen vrijdag zijn we 's gaan kijken bij de kijkkubus.

Al met al weer leuk om 's te zien. Ik heb ooit nog functies van meer variabelen gegeven in de collegezaal van een grote kubus. Dat was ook een avontuur, maar wonen in een kubushuis is natuurlijk andere koek. Ik vond het wel iets hebben. 't Is eigenlijk best een hele mooie woonruimte.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Kubuswoning#Rotterdam

 Reacties (0)

 Calamiteiten 2

Gepubliceerd op 16-5-2008 17:59:00 - Wiskundeleraar

Het was vandaag weer dolle pret op het spoor. Vrijdagochtend even na half acht is tussen Rijswijk en Delft een locomotief van een intercity ontspoord na een aanrijding met een werkvoertuig. Eerst naar Hollands Spoor, toen weer terug naar Den Haag Centraal. We gaan via Gouda naar Rotterdam. Dat ging allemaal prima, alleen een uurtje later. Jammer van Wiskunde & Leergebieden. Die voorstelling ging niet door... Jammer van de Monkeys...

Het bezoek aan http://www.huissonneveld.nl/ was wel weer zeer aangenaam. Ik zat nog te denken aan een opdracht, maar doe dat maar even niet. Anders blijf ik maar achter de feiten aanhollen. Gewoon kijken, ondergaan en genieten lijkt me voldoende opbrengst.

Verder heb ik het nu wel weer even gehad voor deze week.

 Reacties (0)

 Zelfstandig leren

Gepubliceerd op 17-3-2008 01:47:00 - Wiskundeleraar

Ik heb laatst een stukkie geschreven over 'baas in eigen klaslokaal'. Op zich (volgens mij) niet zo erg schokkend, maar 't idee klopt toch wel. Als docent ben je verantwoordelijk voor het onderwijs dat je geeft. Vaak betekent dit dat je bij een cursus van alles moet doen om het een beetje behapbaar te maken en soms moet je zelfs een compleet eigen invulling geven. Als dat kan dan moet je dat natuurlijk altijd doen. Als je als docent ziet dat het boek niet helemaal het gewenste effect heeft dan zul je iets moeten doen. Als je iets wilt met ICT en wiskunde voor de lerarenopleiding dan zal je toch echt zelf iets moeten bedenken...

Heel soms kom je er dan achter dat zelfs je collega's geen idee hebben waar je mee bezig bent. Dat is wel begrijpelijk. Ik ben zelf ook altijd al heel blij als ik mijn eigen zaakjes (een beetje) op orde heb. Erg veel tijd om je eens ernstig te verdiepen in wat die collega's van mij allemaal uitvreten is er meestal niet of nauwelijks. Dus ik ga er maar van uit dat dit voor iedereen geldt. Toch is dat wel erg jammer ergens, want volgens mij kan je veel leren van elkaar. Maar ja, druk druk druk...

Laat ik het nog maar 's proberen uit te leggen. Er is in het algemeen een neiging om studenten aan het handje te nemen. Dat is bij sommige vakken ook echt noodzakelijk omdat het ander niets wordt, maar niet altijd. Vooral bij ICT vind ik dat je studenten veel vrijheid moet geven om 'dingen' te onderzoeken. Dus geen 'knoppencursus' of opdrachten in de sfeer van 'doe dit doe dat'. Nee, zo moet je dan niet doen. Ik denk dat je een rijke omgeving moet bieden met vooral 'veel' en 'mooie mogelijkheden'. Laat studenten dan zelf maar 's ondervinden waar hun interesse naar uit gaat. Dus laat veel zien en laat iedereen zich verdiepen in de zaken die nieuw, interessant of van belang lijken te zijn.

Bij het vakproject wiskunde & ICT bied ik een hele grote verzameling van 'studieobjecten' aan. Het grappige is dat iedereen er dan wat anders uithaalt. Dat is goed. Vooral op het gebied van ICT zijn de verschillen tussen studenten onderling groot. Als je dat dan een beetje handig aanpakt is er voor iedereen wat te halen. Je weet ook niet van te voren wat werkt en wat zinvol is.

Als een student bijvoorbeeld na het vakproject nog niet weet hoe je een beetje handig een grafiekje kan tekenen dat je in WORD kan plakken dan heeft ie toch wel ernstig iets gemist. Te snel gedacht dat lukt allemaal wel, niet interessant... te druk, te veel... je zegt het maar. Dat is niet erg, want op dat moment moet gewoon iedereen weten dat ie dat wel zou moeten kunnen, dus... zoek het uit, ga het vragen en stel je niet aan! Een leven lang leren dus!

Kortom: als je van elkaar niet weet wat je doet dan kan je voor onaangename verrassingen komen te  staan. Persoonlijk word ik er af en toe wel een beetje moedeloos van. Je investeert en je investeert maar erg veel zin lijkt het af en toe toch niet te hebben.

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat je studenten een eigen verantwoordelijkheid moet geven. Nemen ze die verantwoordelijkheid niet dan zullen ze daar op termijn last van krijgen. Dat is niet erg, want hopelijk weten ze dan toch hoe ze dat kunnen 'repareren'. Je mag toch hopen dat ze zich niet passief gaan neer leggen bij het feit dat ze hun werk niet gedaan hebben en dan de rest van hun leven in onwetendheid zullen moeten doorbrengen. Natuurlijk niet... Leren is een voorrecht, grijp die kans... doe je dat niet dan ben je een sukkel! Ik denk niet dat het mijn taak is om (bijna) volwassen mensen aan het handje te nemen en precies te vertellen wat ze wel en niet moeten doen...

 Reacties (0)

 Wie laat de hond uit?

Gepubliceerd op 15-3-2008 01:54:00 - Wiskundeleraar

In de Computable las ik dat een starten en onderhouden van een website nog het best te vergelijking is met de aanschaf van een hond. In het begin zijn alle gezinsleden nog razend enthousiast, maar na een tijdje is het toch 'moeders' die het beest (met tegenzin) drie keer per dag over het trottoir mag slepen.

 Reacties (0)

 99x99

Gepubliceerd op 12-3-2008 00:29:00 - Wiskundeleraar

Bereken: 99x99

1. Gewoon onder elkaar zetten:

   

2. Of handig!?

99x99 = 99·(100-1)=9900-99=9801
99x99 = (100-1)² = 100² - 2·100 + 1 = 10000 - 200  + 1 = 9801
99x99 = 100·100 - 100 - 99 = 10000 - 100 - 99 = 9801

 Reacties (0)

 Vakken vullen

Gepubliceerd op 10-3-2008 16:18:00 - Wiskundeleraar

Ik was iets aan het lezen over het personeelstekort onder conducteurs van de NS. Stond er onderstaande advertentie naast. Ik dacht toch even dat ie voor mij bedoeld was. Een soort advertentie op maat:

...maar dat zou wel een hele vreemde wending in mijn carrière zijn. Alhoewel... terug bij af zullen we maar zeggen. Ik geloof dat ik vroeger heel wat kranten heb rondgebracht. Ik zal 's een lijstje maken...

 Reacties (0)

 Abrikozen en peren

Gepubliceerd op 30-1-2008 02:25:00 - Wiskundeleraar

Het was weer dolle pret vandaag. Ik vind dat als je een toets geeft je dan altijd van te voren de uitwerkingen moet maken en nog 's heel kritisch naar je eigen toets moet kijken. Dat doe ik 'normaal' gesproken ook altijd. Meestal haal je dan de scherpe kantjes, de onvolkomendheden en de grootste fouten er wel uit. De toets voor statistiek 2-1 had ik zo'n beetje in elkaar geknutseld op basis van een 'oude toets' en ik was nog niet toe gekomen aan de uitwerkingen. Wel aan, dat was niet echt een succes...

De titel was al fout.. voltijd stond er... in plaats van deeltijd. Bij opgave 1 ging het over munten en werden er euro's uitbetaald op basis van het aantal ogen. Eh..!? Bij opgave 2 stond een onderdeel dat al helemaal niet kon en bij opgave 6 veranderde de 'abrikozen' halverwege de opgave op eens in 'peren'. Zelf twijfel ik nog over opgave 7. Dat lijkt me ook niet helemaal in de haak.

Kortom: het was een zooitje, maar gelachen hebben we wel. Wat een luie docent al niet kan veroorzaken. Het spijt me. Ik zal het nooit meer doen. Ik ga me wel ergens in een hoekje schamen. Wat een gesukkel...

 Reacties (1)

 Ouderavond

Gepubliceerd op 29-1-2008 00:41:00 - Wiskundeleraar

Krijg nou wat:

"Speciale ouderavonden in het hoger onderwijs worden druk bezocht. Ouders willen deelgenoot zijn van de studie van hun volwassen kinderen."
Ouderavond in hbo drukbezocht

"aan het begin werd er lacherig over gedaan”, zegt een woordvoerder van de hogeschool. Toch komt gemiddeld 70 procent van de ouders ook daadwerkelijk opdagen.”
Ouderavond in hbo drukbezocht

Geinig...

 Reacties (0)

 Kramp in je hoofd

Gepubliceerd op 10-12-2007 22:07:00 - Wiskundeleraar

Het motto van vandaag was 'beter kramp in je hoofd dan in je vingers'. Aanleiding was dat we wilden laten zien dat:

q3157img1.gif

... en dat kan je doen door links en rechts de haakjes weg te werken, gelijksoortige termen samen te nemen en dan maar hopen dat er hetzelfde uitkomt:

q3157img2.gif

Maar dat kan handiger:

q3157img4.gif

...en het schijnt dat sommige het zelfs begonnen te snappen... eh... maar dat is niet de bedoeling! O nee toch wel...

 

Flink oefenen...!

 Reacties (0)

 Uitdagen

Gepubliceerd op 2-12-2007 20:10:00 - Wiskundeleraar

"De commissie acht het gewenst dat er een sterkere band komt tussen de vakcomponent en de didactisch-pedagogische component van de lerarenopleidingen wiskunde. Dit kan bereikt worden door de lerarenopleidingen binnen de faculteit te plaatsen waar de wiskunde toe behoort, bijvoorbeeld per faculteit een zo’n opleiding. In zo’n opleiding kan aanstaande leraren geleerd worden leerlingen met verschillende capaciteiten ieder op eigen niveau te bedienen en zo ook de meest begaafde leerlingen voldoende uit te dagen. Het wiskundeniveau van de meeste leraren die nu worden opgeleid schiet hiervoor ver te kort. De universiteiten hebben hier ook een sociaal-maatschappelijke taak."

http://www.wiskundemeisjes.nl/20071202/onderwijsvisitaties-wiskunde/

 Reacties (0)

 Het is OF niet EN

Gepubliceerd op 19-11-2007 00:15:00 - Wiskundeleraar

Het was spannend of het zou lukken. Ik had in wiskundeleraar.nl een scriptje ingebouwd om er voor te zorgen dat een aantal pagina's automatisch in blok 2 zouden worden aangepast.

dim week, blok
week=DatePart("ww", Now(), 2, vbFirstFourDays)
blok=1
IF week>=47 AND week<=6 Then blok=2
IF week>=7 AND week<=18 Then blok=3
IF week>=19 AND week<=29 Then blok=4

...maar dat werkt niet. Het moest natuurlijk zijn:

dim week, blok
week=DatePart("ww", Now(), 2, vbFirstFourDays)
blok=1
IF week>=47 OR week<=6 Then blok=2
IF week>=7 AND week<=18 Then blok=3
IF week>=19 AND week<=29 Then blok=4

Jippie... en ik denk dat het werkt:

Zo dat is dan weer geregeld...

 Reacties (0)

 Archief

Gepubliceerd op 7-11-2007 22:44:00 - Wiskundeleraar

Een aantal leerroutes in wiskundeleraar.nl zijn definitief ongebruikt achtergebleven. Om een beetje ruimte te maken heb ik een aantal cursussen gearchiveerd. Dat kon natuurlijk nog niet, maar nu heb ik het wel zo'n beetje voor elkaar. De documenten komen in het archief, de hyperlinks op de archiefpagina en de rest hang je er dan zo'n beetje aan, al dan niet publiek of verborgen:

Omdat het kennelijk tegenwoordig helemaal weer normaal geworden is om te pleuren en scheuren zonder bronvermelding kan iedereen in het archief van alles vinden, gebruik het en doe je er mogelijk je voordeel mee: werkbladen, leuke links en ander spul. Jullie doet maar...

Zo komt Rekenen met wortels.pdf me toch wel vaag bekend voor....
Wel een bijzondere website dat http://m.laarhovenveldhoven.com/.  Ik kwam zelfs een mooie verzameling onmogelijke figuren tegen:

     

Bij de links stond WisFaq ook genoemd, dus dan mag het...

 Reacties (0)

 Heruitvinden

Gepubliceerd op 2-11-2007 02:46:00 - Wiskundeleraar

In een artikel van Martin Kindt ‘Wat te bewijzen is (38)’ in de Nieuwe Wiskrant van september 2007 kwam ik weer 's de uitdrukking heruitvinden tegen en dat vind ik nog steeds wel een mooi concept. Misschien zou je van leerlingen ook wat vaker willen dat ze allerlei dingen heruitvinden.

Ik heb zelf ooit een formule voor de Effectiviteit van verpakkingen heruitgevonden. Zoiets bestond natuurlijk al lang. Iets met compactheid zal het wel zijn, maar toch is dat wel een grappig gevoel, dat je iets 'uitvindt', ook al bestaat het al. Nu nog iets bedenken dat nog niet bestaat. Dat is dan toch wel een stuk lastiger...

 Reacties (0)

 Brugklas

Gepubliceerd op 10-10-2007 01:01:00 - Wiskundeleraar

In de brugklas (1e klas) was je altijd een week of wat bezig met uitleggen hoe je als docent vindt dat het er in de les aan toe moet gaan. Het kan je gebeuren al tijdens de eerste les er opeens zo'n knulletje op staat. Je vraagt 'wat ga je doen?' waarop de knul, met enige verbazing in zijn blik, zegt 'ik moet pissen dus ik ga naar de plee'. Op zich geen gek plan. Je moet dan uitleggen dat we dat 'hier' anders doen. Dat het de bedoeling is dat ie z'n vinger opsteekt en zo...

Je zou er voor kunnen kiezen om eerst de gedragsregels te bespreken, maar dat is meestal niet zo zinvol. Ik ben meer voor 'gaandeweg ontdekken we wel hoe het er ongeveer aan toe zou moeten gaan'.

Nou ja, na een paar weken is meestal de gewenste gang van zaken voor leerlingen wel zo ongeveer duidelijk. Niet door elkaar heen praten, je vinger opsteken, huiswerk maken en nee het is niet erg als je iets niet begrijpt want dat kan je dan in de les vragen en zo...

 Reacties (0)

 Zelfverwijzers

Gepubliceerd op 9-10-2007 02:03:00 - Wiskundeleraar

Een aantal zelfverwijzers:

Wie volgt...!?


Een treurige dichter uit de Peel,
Houdt limericks nooit in het gareel.
Qua techniek zijn ze goed,
Maar wat hij ook doet,
Wanneer hij eens kijkt naar het geheel,
Staat er altijd een regel te veel
http://www.wkblinddammen.nl/frames/column/column_006.htm

Zie ook Zelfverwijzers

 Reacties (0)

 Contacttijd

Gepubliceerd op 4-10-2007 01:54:00 - Wiskundeleraar

Het zou 's interessant kunnen zijn om te precies te weten hoeveel lesuren studenten aan de lerarenopleiding per jaar krijgen. Dat zijn vast geen 1040 klokuren.

In profielen 52 staat een stuk over 'Contacttijd'.
Zie Artikel. Aan het einde staan een aantal mogelijke maatregelen op de HR:

Daar zitten wel een paar leuke (maar waarschijnlijk niet werkende) maatregelen in. Maar 't is nog voorzichtig geformuleerd, mogelijke maatregelen... Ik begrijp (bijvoorbeeld) niet dat uitgaan van contacttijd voor de taaktoedeling meer contacttijd oplevert, maar dat is niet erg... Je moet ook niet alles willen begrijpen.

Stel je 's voor dat wij ook zouden streven naar 1040 klokuren contacttijd per jaar. We werken zo'n 40 weken... Dat is dan 26 klokuren les per week. Dat is 39 keer 40 minuten... en omdat het meestal blokuren zijn zo'n 20 lessen per week. Nee, ik geloof niet dat we dat gaan halen...

Maar 't is mij te ingewikkeld...

 Reacties (0)

 Instaptoetsen

Gepubliceerd op 8-9-2007 01:36:00 - Wiskundeleraar

Stel je voor je bent een hbo-opleiding en er komen studenten binnen die in principe wiskunde B12 hebben gedaan... Om te kijken of ze 'wiskundig' enigszins zijn onderlegd onderwerp je ze aan een instaptoets. In dat geval kies je er natuurlijk voor dat de studenten zonder GR en zonder formulekaart de opgaven moeten maken... Vervolgens constateer je dat ze er niks van bakken. Geweldig...

Volgens mij moet je dat niet willen. Ik bedoel: welke boodschap gaat daar dan van uit? Jullie hebben dan wel een HAVO-diploma, maar stel je maar niks voor, je kan niks. Wiskundig ben je een onbenul, verloren jaren, zinloze investeringen...?

Op de lerarenopleiding hebben wij deze studenten natuurlijk ook. De meeste studenten die wiskundeleraar willen worden hebben twee hele bijzondere 'kanten':

  1. Ze vinden wiskunde leuk
  2. Ze willen leraar worden

Wel aan, dat zie je niet veel meer tegenwoordig... Je zou denken dat we daar (met z'n allen) wel heel zuinig op zouden moeten zijn. Dat zijn we natuurlijk ook...

Nou ja... aan de andere kant moet je natuurlijk studenten ook de gelegenheid geven om een reëel beeld te vormen of ze 'wiskunde-gewijs' een kans maken de opleiding met succes af te ronden binnen een redelijke termijn. Persoonlijk denk ik dat je dat beter kan vaststellen of de studenten in staat zich nieuwe (en oude!) onderwerpen eigen te maken. Geen dwang, geen gezeur maar in redelijke zelfstandigheid zorgen dat het in orde komt met die basisvaardigheden. Gewoon lessen volgen en de bijbehorende tentamens maken dus... Als dat niet lukt, dan heb je een probleem en misschien maak je dan ook weinig kans... Tenzij je natuurlijk niet bij de pakken gaat neerzitten en actie onderneemt en wie weet lukt het dan wel. Anders gezegd het is misschien nog niet eens de kennis en vaardigheden maar meer de wil en aandrang om de benodigde kennis en vaardigheden te verwerven. Nou ja... we zien het wel...

 Reacties (0)

 Geinig

Gepubliceerd op 7-9-2007 01:40:00 - Wiskundeleraar

De lerarenopleiding van de hogeschool rotterdam is verhuisd van de Wijnhaven naar het Museumpark. Tot nu toe gaat dat heel aardig. Ik heb vandaag de inhoud van mijn dozen in mijn kast gezet en heb even snel kennis gemaakt met het smartboard in lokaal 4pi, het wiskundelokaal. Dat is echt geinig...

Ik had zo'n smartboard natuurlijk wel eerder gezien maar nooit zelf mee gewerkt. Ik vind het leuk. Ik ga morgen eens kijken of dat werkt. Dat zal, denk ik, wel lukken, want gewoon een domme powerpoint zal je er wel mee kunnen laten zien, maar ik zal me in de andere mogelijkheden eens ernstig moeten gaan verdiepen. Beschouwen we maar als een soort van deskundigheidsbevordering.

Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je niet bij alle lessen over een smartboard beschikt dus bij de voorbereiding moet ik daar dan nog wel even rekening mee houden. Maar als je 't maar van te voren weet, zullen we maar zeggen. Dat geldt trouwens voor veel dingen...

Vorig jaar gaf ik statistiek 2-2 in een lokaal met een minuscuul soort whiteboardje... geen beamer, geen PC en zelfs geen overheadprojector. Het 'stomme' is dat gaat ook. Sterker nog, het is helemaal zo gek nog niet... Af en toe had ik wel 's het gevoel dat het beter ging... haha... Eigenlijk kan je dat maar beter niet zeggen.Ach, al die leuke speeltjes zijn natuurlijk wel leuk maar niet noodzakelijk. Daar gaat het natuurlijk ook helemaal niet om. Althans dat is wel te hopen... Je kunt ook met de meest geavanceerde spullen slecht les geven (v.v.).

Onze verhuizing had volgens mij nog wel een diepere bedoeling, namelijk een reorganisatie. PABO en lerarenopleiding worden samen Instituut voor lerarenopleiding of zoiets. Op dit moment merk je daar nog niet zo veel van, behalve dan dat nog meer als voorheen allerlei mailtjes krijg waarvan ik geen idee heb waar het over gaat en of ik er dan iets mee moet.

Ik vergeet nog wel elke keer om in te loggen met .IVL in plaats van het oude vertrouwde .LERO, maar dat zal wel wennen. Ja, ik word ook een dagje ouder, ik ben niet meer zo flexibel als vroeger... Alhoewel... Ach ik weet het ook niet... We prutsen lekker verder... en ik zal blij zijn als we weer een beetje in de normale gang van zaken zijn beland.

 Reacties (0)

 Roosters

Gepubliceerd op 31-8-2007 02:49:00 - Wiskundeleraar

Op http://www.wiskundeleraar.nl probeer ik het rooster, via een scriptje, makkelijk toegankelijk te maken, maar dat roosterprogramma zorgt er voor dat minimaal 1 keer per dag de URL's van de roosters veranderen. Je zou er gek van worden... Ik weet niet, de informatievoorziening lijkt me toch niet helemaal optimaal, zo over het geheel genomen. Een kernteamvergadering om  15:45 en om 15:35 krijg je een mailtje dat het niet door gaat. Dat kan wel, maar erg bijtijds kan je 't niet noemen. Op http://welkom.hro.nl kunnen eerstejaars van alles vinden... Leuk om te weten, maar hoe moeten ze dat weten? Je zou denken: zet dat prominent op de website van de hogeschool.... maar nee... brr... Hopelijk komt alles toch nog goed uiteindelijk...

 Reacties (0)

 Leerlijnen

Gepubliceerd op 25-6-2007 03:58:00 - Wiskundeleraar

In het begin van HAVO 4 gaf ik bij wiskunde B altijd twee 'instaptoetsen'. Naar mijn idee waren er in de onderbouw altijd 2 belangrijke leerlijnen: 'het oplossen van vergelijkingen' en 'gelijkvormigheid'. De opgaven van deze toetsen heb ik later verwerkt in onderstaande oefeningen:

Ik dacht toen dat, als een leerling dit soort opgaven niet zou kunnen maken dat zo'n leerling, zonder extra inspanningen, niet erg veel kans zou hebben om wiskunde B te gaan halen. Ik bedoel, als je dat niet kan, wat kan je dan wel? En zeker voor wiskunde B12 mogen dit soort 'sommetjes' toch echt geen probleem zijn. Dus was er op z'n minst 'werk aan de winkel'.

Bij de uitgangspunten van Het ReAL project lees ik:

"Uitgangspunt is het ontwikkelen van concrete doorlopende leerlijnen voor de onderbouw van het VO op basis van conceptuele netwerken. Deze conceptuele netwerken wortelen in het rekenen."

Ik weet niet precies waar dat over gaat of wat er nu precies bedoeld wordt, maar als die 'toets' daar dan het resultaat van is, dan zou ik daar toch ook zo mijn bedenkingen bij hebben, geloof ik. Ik vind dat 'onthutsend' nog heel zwak uitgedrukt... Je moet maar 's kijken. Aanschouw en huiver.

 Reacties (2)

 Laatste les

Gepubliceerd op 23-6-2007 00:50:00 - Wiskundeleraar

Vandaag was het alweer de laatste les. De tijd vliegt. Volgende week heb ik nog een hele partij achterstallige werkjes te doen, verslagen nakijken, de werkbladen op de website zetten en nog zo wat. Er zullen ook nog wel wat deeltijders zijn die ICT voor jaar 1 willen aftekenen en zo pruttelen we dan het jaar wel uit...

Ik moet niet vergeten mijn spullen nog in een paar dozen te gooien. Eigenlijk kan ik geen dozen meer zien, maar ja ik denk niet dat ik er aan ga ontkomen. Gelukkig heb ik maar 1 plankje en 1 kastje... dus veel kan het niet zijn en misschien moet ik ook hier maar 's een keer wat weggooien... dat is dan ook wel weer prettig...

Het is nog niet het goede moment om te evalueren, denk ik... dat doe ik later nog wel. Eigenlijk ben ik wel toe aan vakantie. Ergens doe ik toch iets niet goed. Met een halve baan gaat het allemaal net... je zou toch maar een volledige baan hebben, volgens mij zou dat niet kunnen...

Met de uren kom ik dit jaar denk ik wel uit. We moeten nog een paar weekjes en ik heb nog 50 uur te besteden, dus dat moet kunnen... maar zoals gezegd: ik ga 's genieten van de vrije tijd... ik vind dat ik dat wel weer verdiend heb. Wat een jaar...!?!

 Reacties (0)

 Foto van een foto

Gepubliceerd op 13-5-2007 22:49:00 - Wiskundeleraar

Bij de volgende studiereis moeten we eens een hele serie foto's maken van iemand die een foto maakt. Een soort Monty Python/Droste effect... met 60 studenten allemaal tegelijk een foto maken van... of van elkaar dat je een foto maakt... zoiets...

 Reacties (3)

 Planning

Gepubliceerd op 18-11-2006 20:17:00 - Wiskundeleraar

De planning is om voor dinsdag de lessen van volgende week voor te bereiden, alles klaar te zetten de planning te maken... Dinsdag ga ik van start met 'Functie van meer variabelen'. Daarna heb ik van 11:40 tot 17:15 tijd om de toetsen na te kijken en te verwerken... nou dat moet lukken...

Volgende week nog 2 startbijeenkomsten voor ICT jaar 1 doen...

 Reacties (0)

 Eindelijk gelukt!

Gepubliceerd op 15-11-2006 00:55:00 - Wiskundeleraar

 Reacties (0)

 Geweldig

Gepubliceerd op 27-10-2006 15:45:00 - Wiskundeleraar

Zal ik nu a.s. dinsdag onderstaande afleiding laten zien of niet...!?

Op zich is het wel geweldig... Moeilijk, moeilijk... en dan de ABC-formule! O die!

 Reacties (0)

 Verdubbelingstijd

Gepubliceerd op 25-6-2006 02:55:00 - Wiskundeleraar

Naar aanleiding van de vraag:

Zie Vuistregel verdubbelingstijd en Hoe bepaal je de verdubbelingstijd? 

Het is niet onhandig de vuistregel te combineren met het inklemmen. 't Kan allemaal, maar met de GR gaat het natuurlijk ook prima: als het groeipercentage 9% per jaar is wat is dan de verdubbelingstijd in jaren?

Wat ik wel grappig vind is dat soms de suggestie wordt gewekt dat de problemen van het falend wiskundeonderwijs iets te maken hebben met de GR of een formulekaart. Dat is natuurlijk onzin. Ik heb steeds gedacht dat de inzet van ICT (inclusief rekenmachine) zou hebben moeten leiden tot enerzijds meer aandacht voor realistischer (en dus moeilijke) problemen en meer nadruk op inzicht en begrip. Dat kan, volgens mij, ook prima... 't is alleen de vraag of dat ook gebeurd is. Ik geloof het niet en dat is wel een gemiste kans, maar om nu te veronderstellen dat een verbod op GR c.q. formulekaart ergens toe leidt vind ik wel erg optimistisch. Dat is niet het geval, zo simpel zal het niet zijn. Maar daarover later meer...

 Reacties (0)

 Ik word oud

Gepubliceerd op 7-6-2006 02:34:00 - Wiskundeleraar

Gisteren of eigenlijk alweer eergisteren zijn de 1e jaars wiskunde studenten uit eten geweest en ik mocht ook mee... Dat was bijzonder leuk en zeer smakelijk. We hebben gewokt bij Chinese wok restaurant Idol's en dat was erg goed: leuk, gezellig, lekker, kortom dolle pret.

Eigenlijk is dat wel bijzonder. Deze studenten zijn ontzettend aardig. Ik kan me nog wel herinneren dat toen ik pas bij de lerarenopleiding werkte ik de studenten altijd zo afstandelijk vond. Waarschijnlijk lag dat aan mij, maar toch... een beetje zorgelijk vond ik dat wel toen. Eigenlijk was ik ook wel een beetje onzeker in het begin. Ik bedoel ik had dan wel jaren in het onderwijs gewerkt maar deze lui waren toch in een keer een stuk ouder, nogal kritisch en zo. En terecht natuurlijk. Als je studeert op een lerarenopleiding mag je kritisch zijn, nee moet je zelfs kritisch zijn. Over die onzekerheid ben ik inmiddels wel een beetje heen...

't Is trouwens wel een beetje een trend. Laatst ook al met de 4e jaars uit eten geweest en dat was ook ontzettend leuk. Het blijkt toch maar weer dat bij elk soort onderwijs 'relatie' erg belangrijk is. Ook onze excursie naar Giessen was erg leuk. Mij lijkt dit soort dingen, ook in het hoger onderwijs, ontzettend belangrijk. Ik bedoel wat willen we die lui nu leren? Analyse? Statistiek? Zeker, ik denk dat dat  belangrijk is, natuurlijk, je moet veel weten van je vak, maar 't is maar een stukje van het geheel. Het gaat ook om andere dingen. Die zijn ook belangrijk...

Soms zit ik wel 's te mijmeren over het leraar zijn. Waarom is dat nou zo leuk? Welke docenten uit mijn eigen verleden hebben me geinspireerd? Waar haal ik nu mijn inspiratie vandaan? Waarom wil ik dit eigenlijk? En eerlijk gezegd denk ik dat ik het eigenlijk niet zo goed begrijp. Ik zou willen dat ik het kon bevatten, dan kon ik 't misschien ook uitleggen, maar 't is lastig... Nou ja ik denk 'r nog 's over na... of is het gewoon omdat het gewoon heel gezellig is... ze zeggen dat je er jong bij blijft, maar ik weet niet... ik word oud...

 Reacties (2)

 Waar moet dat heen?

Gepubliceerd op 27-5-2006 03:26:00 - Wiskundeleraar

"Er is bij wiskunde sprake van een ernstige aansluitingsproblematiek bij de overgang van havo en vwo naar hbo en universiteit. Docenten op het hbo en de universiteit ervaren dagelijks dat het havo-ers en vwo-ers, ook degenen die Wiskunde B1 of Wiskunde B12 hebben gedaan, in hoge mate ontbreekt aan elementaire formulevaardigheden. Ook de kennis van de basale eigenschappen van elementaire functies als de e-macht, de logaritme, de sinus, de cosinus, en de tangens schiet in ernstige mate tekort."
BRON

In 't algemeen wordt gezegd dat het met de 'onderzoeksvaardigheden' wel goed zit, maar dat de 'technische vaardigheden' toch wel ernstig tekort schieten. Op zich is een evenwichtiger verdeling wel na te streven, maar men moet dan wel bedenken dat men niet alles kan hebben. Ik bedoel... onderzoeksvaardigheden? Hoeveel procent van de 'kennis' is dat dan? 5%? 10%? In dat geval lijkt me de opbrengst dan wel wat weinig...

Betekent dit nu dat we nu veel meer dan eerst in moeten zetten op 'elementaire formulevaardigheden' en op de 'basale kennis van elementaire functies'? Of is dit gewoon een symptoom van 'slecht' of 'verkeerd' wiskundeonderwijs? Wat heb je aan 'onderzoeksvaardigheden' of andere complexe vaardigheden (als probleemaanpak) als je de basale vaardigheden niet beheerst?

Het is niet ondenkbaar dat er mogelijk toch iets 'serieus' mis is met het wiskundeonderwijs. Ik weet dat niet zeker maar ik zal er later nog wel eens wat over meer over proberen op te schrijven. Het is een lastig en ingewikkeld probleem. Mijn ervaring is dat de manier waarop we wiskunde in het voortgezet onderwijs (voor zover ik dat heb ervaren) feitelijk weinig met wiskunde te maken heeft. Ik schreef al eerder dat wiskunde-docenten misschien wel te veel slaaf van de methodes geworden zijn! De meeste schoolboeken, hoe fraai ook vormgegeven en (ongetwijfeld) goed doordacht zijn toch vaak 'vaag', 'soppig' en soms zelfs tergend inconsequent, onlogisch en resulteren vaak in 'dat doe je 'gewoon' zo en zo'. Op zich zijn dat allemaal wel leuke dingen voor de mensen, in hapklare brokken zelfs 'lichtverteerbaar', 'daarmee halen we ons diploma wel', maar erg wiskundig is het allemaal niet... Het doet me een beetje denken aan commerciële televisiezenders. Iets doen wat 'iedereen aanspreekt' leidt zelden tot iets fraais... nee dat moet anders kunnen!

Mijn voorlopige conclusie is dat het moderne wiskundeonderwijs zeker een heleboel aardige kanten kent, maar dat we wel iets moeten doen aan elementaire vaardigheden, maar ook vooral aan de beeldvorming van het wezen der wiskunde..., aan uitdagingen! Geef leerlingen de mogelijkheid kennis te maken met de mooie, geweldige en boeiendste kanten van het wiskunde bedrijven.

Het afzwakken van de 'hardheid' van de kerndoelen biedt in de nabije toekomst hopelijk mogelijkheden hier iets aan te doen. Duidelijk is dat in 'nieuw en beter onderwijs' de schoolboeken een hele ander rol zullen moeten krijgen... als ze al niet gewoon (in de huidige vorm) verdwijnen! Maar goed, later meer voorbeelden, ideetjes en meer gegronzel....:-)

Waar moet dat heen?
Hoe zal dat gaan?
Waar komt die rotzooi toch vandaan?

 Reacties (0)

 Beloofd is beloofd!

Gepubliceerd op 26-5-2006 02:11:00 - Wiskundeleraar

Ik had studenten al verteld dat er in het tentamen van 'Functies van meer Variabelen' ergens iets zat waar je over na moest denken. Bij opgave 5 (extremen onder nevenvoorwaarde) kreeg (bijna) iedereen 4 mogelijke 'kandidaten' met allemaal dezelfde functiewaarde. Dat is gek..:-)
Maar 't komt door een foutje dat je snel maakt....





Links en rechts delen door 2x (resp. 2y) kan wel, mits x (resp. y) niet gelijk aan nul is. Als je die mogelijkheid even meeneemt dan gaat het goed. Je vindt 8 punten...





Ach het is zo'n leuk vak...:-)

 Reacties (0)

 Portals

Gepubliceerd op 10-3-2006 11:49:00 - Wiskundeleraar

Ik ben er eindelijk achter wat wiskundeleraar.nl nu eigenlijk voor iets is... het is een PORTAL... denk ik...

"Een portal is een systeem om applicaties te integreren en daarin informatie te ontsluiten aan (groepen van) eindgebruikers op een gepersonaliseerde manier."
bron

Dat is beter werk. Het schijnt zelf zo te zijn dat:

"...een portal meer is dan een vervanger van een elo; het is een beginpunt van een veranderingsproces, waarin een instelling zich begeeft".
bron

Kijk eens aan! Er staat zelfs iets als:

"..dat Strijker en Koopal met name voor bestuurders en mensen uit de praktijk overtuigend laten zien dat portals inderdaad de logische opvolgers van elo's zijn."
bron

Ik bedoel maar...

 Reacties (0)