In het onderwijs is er een bijzondere wetmatigheid te ontdekken. Ik noem dat altijd de Wet van Mooijman. Het komt er op neer dat als men in het onderwijs iets wil regelen dat het dan pas echt fout gaat. Eigenlijk denk ik dat dit samenhangt met de eerder genoemde lantaarnpaalmaatregelen. Voorbeelden genoeg!
Bijvoorbeeld: de vakantieperiode van docenten inkorten. Als je docenten een of twee weken langer laat werken dan moet de taakbelasting per week omlaag. Dat betekent dat je deze docenten minder uren kunt inzetten. Dat betekent dat je meer docenten moet aannemen. Als die er dan al zijn... en je daar dan geld voor hebt. Het gevolg is dat de kwaliteit van je onderwijs eerder achteruit gaat dan vooruit... Daarbij moet je dan nog gaan afvragen wat die docenten dan moeten doen in weken dat er geen leerlingen zijn. Dat zal dan wel vergaderen, na- en bijscholen en ander geleuter zijn... brr....
Je zou denken dat als je een 50-minutenrooster invoert dat je dan als docent ook minder lessen geeft. Ik begin heel langzaam het vermoeden te krijgen dat de Hogeschool Rotterdam er gemakshalve maar even van uitgaat dat 25% meer contacttijd niet automatisch betekent dat je daar als docent dan navanant ook meer tijd voor krijgt, maar zo dom zullen ze toch niet zijn? Je weet het natuurlijk nooit. Meer werken, minder betalen en dan roepen dat je goed bezig bent? In het geval je minder lessen geeft zullen er toch weer docenten moeten worden aangetrokken of andere docenten meer moeten gaan werken om het volledige programma te kunnen aanbieden. Dus, gaat dat dan werken die maatregel? Ik denk het niet...
Voorbeelden genoeg... maar misschien ben ik gewoon te pessimistisch...
Zie ook Onderwijs innovatie
19-5-2009 14:50:28
Heb je opdracht gekregen van een onderwijsmanager om enkele 'ongepaste' artikelen te verwijderen? Vanochtend stonden er volgens mij meer artikelen dan nu. Het blijft leuk om een beetje op afstand te volgen hoe er het aan toegaat in Rotterdam. Groet, Jan
Door: Jan
19-5-2009 15:41:29
Hihi... nee hoor. Ik denk niet dat het MT dat geschrijf van mij leest. Die artikeltjes waren een soort van experiment. 't Experiment was geslaagd, maar het was (nog) niet de bedoeling om ze ook echt te publiceren. Ze moeten nog even wachten...:-)
Door: Naschrift
Geef een reactie op dit bericht