Info




Kalender

De kalender is leeg

 Lesmateriaal (2)

Gepubliceerd op 14-6-2009 03:45:00 - Wiskundeleraar

Nu ik er zo 's over nadenk ben ik soms zelfs heel blij met fout lesmateriaal, bijvoorbeeld als iemand zoiets op z'n website zet:

Daar kan je dan weer allemaal vragen over stellen, zoals: als appel + appel = 2 x appel, wat is een appel in het kwadraat?

Zo kwam ik onlangs een pagina tegen over het berekenen van de snijpunten van twee parabolen. Die pagina is inmiddels van het net verdwenen (denk ik) en dat is misschien ook wel beter, want daar stonden zoveel onjuistheden in dat ik de pagina integraal heb opgenomen voor een opdracht in het kader van Taal van de wiskunde: zoek de fouten! Zo'n mooie combinatie van wiskundige en taalkundige fouten had ik zelf niet kunnen bedenken. Ik vind dat wel fijn. Daar heb je tenminste iets aan.

Zoiets is wel bijzonder. Wat is lesmateriaal? Voor mij kan in principe alles lesmateriaal zijn. Hoe dommer hoe beter, zullen we maar zeggen.

Maar dat is niet helemaal eerlijk. In mijn lesmateriaal gebruik ik vooral ook de opbrengsten naar aanleiding van mijn eigen gekluns. Misschien is dat ook wel een kerncompetentie van een docent: leren van je fouten. Ik heb in professionele zin zoveel fouten gemaakt (dat wil je niet weten), maar ik zag ze en ik probeer ze voortaan te vermijden. Ik heb er van geleerd, zodat ik weer nieuwe fouten kan maken, waar ik dan ook weer van leer. Op die manier word je ook een soort van expert.

Je hoopt dan natuurlijk dat de studenten die fouten dan niet meer maken. Dan kunnen ze gewoon lekker hun eigen fouten maken, waar ze dan weer iets nieuws van kunnen leren. Een soort geklunsgestuurd onderwijs... Iedereen begrijpt dat les geven dus wel iets meer inhoudt dan sommetjes bespreken.

Zie ook Foute vragen | contentcorner

Zoiets kan je dan heel goed gebruiken bij een opdracht als 7. Kans op kop of vijf ogen. Gelukkig weet dan 'niemand' dat ik die 'iemand' ben...

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...