"De ontwikkeling van onderwijs kost veel tijd. Om je een idee te geven; commerciële e-learning bedrijfjes vragen € 300 per 'beeldscherm' waarvan je er 60 nodig hebt per uur. Een elektronische les van een uur kost al gauw € 18.000."
bron
Het zou een aardig experiment zijn om dit bericht gewoon eens opnieuw te posten. Zou iemand dat merken? Of zou iedereen toch wel meteen door hebben dat het oud nieuws is... Ik vind 't nog steeds wel een aardig stukje koffiedikkijken.
Zie ook Het gaat goed komen
Zo'n definitie als 'het geheel aan systemen (onderwijsapplicaties) dat het leren faciliteert' is wel lekker ruim. Daar valt dus eigenlijk alles onder in digitale zin. Daar houd ik van. Aan de andere kant is het geheel natuurlijk wel altijd meer dan de som der delen. Dat is volgens mij ook al een hele oude...
Ach ja, wat dat betreft ben ik blij dat ik me verder met het kijken in de kristalle bol niet hoef te bezig te houden. Er zijn zinniger dingen te doen. Vanavond hadden we weer 's een open avond. Het is dan toch wel heel handig als je tegen mogelijke studenten kan zeggen: kijk nog maar 's op wiskundeleraar.nl, daar kan je van alles vinden... en eigenlijk hoeft niemand dat dan zelfs maar op te schrijven... dat onthouden we wel...
Ik zou denken dat (wat je er verder ook van denkt) als de website ook maar één student per jaar meer oplevert dan zonder de website het toch wel zinnig zou kunnen zijn om te investeren in de website. Volgens mij betaalt zo'n investering zich dan vanzelf terug. Dat kan je toch van sommige andere dingen niet zeggen!
Als je dan nog bedenkt wat je er allemaal nog meer mee zou kunnen... je moet er gewoon maar niet aan denken. 't Was maar een idee... een suggestie, een soort van hint...maar of dat gaat werken?
Droom maar lekker verder...
Zie ook Heeft de ELO toekomst?
In onze taal circuleert een aantal woorden dat lijkt op het Engels. Het gaat hier om namaakengels. Voorbeelden van namaak-Engels: lunchroom - helicopterview - stationcar - autocross- ladyshave
(uit: Hermans, M. (1997). Schrijven met effect. Bussum: Coutinho)
http://www.taalwinkel.nl/?tlink=2.6
Ik gebruik op dit weblog regelmatig het begrip trekken aan een dood paard. Die term gebruik ik vaak in verband met 'Elektronisch leren', 'ELO' of andere pogingen ICT te gebruiken. Niet dat ik daar iets mee bedoel, maar die papegaai uit onderstaand filmpje deed me er ook wel een beetje aan denken...
Zie ook Wikipedia - Dead Parrot
"Ja, ook ik ben van mening dat direct contact het beste werkt om leerlingen te stimuleren aan de slag te gaan. Als je daarnaast nog een paar andere mogelijkheden hebt is dat alleen maar mooi."
Aike van der Hoeff
"Een projectgroep van Saxion Hogescholen stelt dat "grote, allesomvattende elektronische leeromgevingen (elo's) als LearningSpace, Blackboard en N@tschool geen toekomst hebben". Dat staat in een rapport dat in maart dit jaar verscheen, maar nu pas openbaar is gemaakt.
Geen toekomst voor de traditionele elektronische leeromgeving
Zie ook Heeft de ELO toekomst?
"Using the language of the past, managers may try to provide a vision of the future. But it is an old future - a memory of what the future could be".
(Geoghegan, 2002)
Als je een aantal criteria opstelt voor E-leren en vervolgens concludeert dat deze criteria voor alle leren gelden dan is er maar één conclusie mogelijk: E-leren bestaat niet.
Zie ook Vijf criteria voor goede e-learning
Interessante uitspraak op ELO leveranciers moeten zich aanpassen of zullen verdwijnen:
"If they don't move, they will move permanently: out of the market!"
Ik heb nog maar 's het schema 'Social Software' opgezocht. Let vooral op 't laatste stukje... over leren!
't Is niet zo ingewikkeld...
Nog nader te onderzoeken, maar als een reminder maar even een citaat:
"Nieuwe technologieën kunnen ook van invloed zijn op de wijze waarop de onderwijspraktijk vorm krijgt. Maar dat betekent wel dat docenten en onderwijsmanagers zich moeten verdiepen in de mogelijkheden van ICT en de potentiële invloed van ICT op het onderwijs."
Heeft het onderwijs wel een ELO nodig?
Samenvatting:
Ik moet er nog 's over denken...