Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad. Ik word daar toch een partij moe van...
Niet van het gesprek zelf overigens. Het was wel een soort van gesprek, geloof ik. Nou ja voor zover mogelijk in zo'n situatie. Maar waar ik heel erg moe van wordt is van de tijd na het gesprek. En dan vooral met het proberen te reproduceren wat ik allemaal heb gezegd heb. Ik hoop dat ik niet al te veel onzin heb geroepen. Dat zal toch wel, want normaal gesproken is 80% van wat ik zeg onzin... maar ja leg dat maar 's uit...
Ik geloof niet dat ik erg geschikt ben voor sollicitatiegesprekken. Ik geloof dat ik toch wel meer van de praktische uitvoering ben dan van het uitjenekkletsen, mee een soort doedenker dan een een prater. Eigenlijk hou ik er ook niet van. Meestal leidt een sollicitatiegesprek bij mij ook nergens toe. In dit geval ben ik onzeker over de uitkomst. Ik vind het maar moeilijk in te schatten. Ik had me nog zo voorgenomen om 'normaal' te doen, want dan doe ik meestal 'al gek genoeg', maar (eerlijk gezegd) weet ik niet zeker of dat nu gelukt is. Nou we zullen het merken...
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de uitkomst (zelfs als het goed afloopt) tot erg schokkende wijzigingen in mijn huidige betrekking zal leiden. Bovendien heb ik zelf nu wel een idee wat ik wel en niet wil....
Maar spannend is het wel... en vermoeiend.
Als je eenmaal bij zo’n uitgever op de mailinglist staat krijg je toch allemaal interessante berichten met titels als ‘Twee uitgave die voor u interessant zijn!’. Zo kreeg ik vandaag dus een bericht met de volgende uitgaven:
Ik zou niet weten wat ik er mee moet. Ik krijg dat natuurlijk als docent op een hogeschool. Gelukkig hoef ik dat allemaal niet te gaan lezen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog allemaal leuke workshops. Alsof ik daar tijd voor zou hebben… Nee dat laten we maar beter aan de ‘professionals’ over. Daar kunnen ze daar misschien een leuke cursus van maken. Brr…
Op Work in progress had ik nog geschreven wat ik allemaal nog ging doen. Hieronder een overzichtje:
Nou ja, elke keer als ik in Twitter de vraag zie staan ‘What are you doing?’ dan hoor ik een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: ‘Waar ben je nu … mee bezig?’ Ik sla dan meestal dicht… eventjes.
De rest van de tekst met een korte toelichting en de stand van zaken staat op What are you doing?
Dit is wel een leuke zoekactie:
Eigenlijk zou ik daar ook 's iets over moeten schrijven. Maar ja, geen tijd...
In het Friesch Dagblad kwam ik het volgende bericht tegen:
"Sneek - De binnenvaartvereniging Koninklijke Schuttevaer heeft een reddingsplan voor kleinere binnenvaartschepen gemaakt. Daarnaast gaat de vereniging actief schippers werven, onder anderen onder onderwijzers en ambtenaren."
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=42618
Ergens in het artikel staat:
"Schuttevaer gaat ook actief schippers werven om te voorkomen dat de kleinere schepen gesloopt of naar Oost-Europa verkocht worden. Schuttevaer-directeur Kees de Vries: ,,We mikken daarbij ook op zij-instromers. Bijvoorbeeld leraren of ambtenaren die ‘iets anders willen’. Die nemen wij een dag mee op snuffelstage op een binnenvaartschip. Van ons krijgen ze dan een niet-schadelijk virus ingespoten. Ik heb een wiskundeleraar van 51 meegemaakt die meteen om was.’’
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=42618
Kijkt daar had ik 'carrièremovegewijs' nog aan gedacht, maar 't is nog een idee...
Eens kijken... Een vacature voor een Onderwijsadviseur ICT. Wat is daar voor nodig?
...en dan nog natuurlijk iets met persoonlijke presentatie, klant-/marktgerichtheid, innovatief/initiatiefrijk, plannen & organiseren, resultaatgericht. De onderwijsadviseur kan zowel zelfstandig als in teamverband werken...
't Zou toch zomaar kunnen!
Ik weet niet of het wat zegt over de kwaliteit van de college's, maar hier had ik nog niet aan gedacht:
"Some professors report that when their students are reviewing class materials, the students speed up online recordings of lectures and zip through hour-long presentations in as little as 30 minutes. Sure, their professors sound like chipmunks. But the students say they can absorb the information faster than the professors deliver it."
http://chronicle.com/wiredcampus/index.php?id=3394
Misschien een aardige gedachte om in het achterhoofd te houden als er mensen zijn die het idee hebben dat het opnemen van college's toch wel een soort van innovatief onderwijs is. Zap zap... en dat was dat.
Op http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1565236 kan je een aantal tips vinden om weer met frisse tegenzin te starten na de vakantie:
Tja of dat werkt?
Er is geen reden tot bezorgdheid?
"Bijna tweederde van de studenten vindt dat de opleiding goed genoeg is. Een kleine twee op de tien studenten vinden van niet, de rest staat er neutraal tegenover. Over het niveau van de docenten is ruim zes van de tien studenten tevreden."
http://www.depers.nl/binnenland/216027/Hbo-studenten-tevreden-over-school.html
Daar zit dan toch wel weer een aardige opgave in: "Hoeveel procent van de studenten staat er neutraal tegen over?" Maar ik weet niet helemaal zeker of je dat wel aan een HBO-student mag vragen...
"Het grootste punt van kritiek is volgens het onderzoek dat resultaten van toetsen niet op tijd bekend worden gemaakt. Meer dan vier op de tien studenten vinden dat dit niet snel genoeg gebeurt."
http://www.depers.nl/binnenland/216027/Hbo-studenten-tevreden-over-school.html
Kijk, daar kan ik wel iets aan doen. Toets gemaakt op dinsdag dan woensdag nagekeken. Ik heb verder toch geen leven, dus dat gaat lukken.
"Ook de evaluatie kan volgens de studenten beter. Bijna een kwart vindt dat er niet genoeg evaluaties zijn. Ongeveer dertig procent staat hier neutraal tegenover en 44 procent is tevreden. Bijna vier op de tien studenten vinden dat de opleiding niet goed reageert op klachten en problemen. Een kwart vindt van wel."
http://www.depers.nl/binnenland/216027/Hbo-studenten-tevreden-over-school.html
Hm... te weinig? Is dat zo? Nou ja... zie je nu wel dat het allemaal reuze meevalt? 20% van de studenten vindt dat de opleding niet goed genoeg is. Dat is niet niks... Eén op de vijf... Ik bedoel maar. Neem eens aan dat je 5 krentenbollen koopt en er zit er standaard één bij die je niet kan eten. Dat is dan juist toch heel zorgelijk? Of ben ik nu dom?
"It was the most extremely boring thing my students had ever seen"
't Zou nog een idee kunnen zijn voor de hogeschool dat ze met al dat 'mobiele' personeel ook alle college's gaan opnemen. Maar met 'onderwijs' heeft dat natuurlijk niets te maken. Op Digitaal lesmateriaal schreef ik zelf al:
Dat is net zo 'bezopen' als denken dat als je een 'college' opneemt (hoe briljant ook) en dat afspeelt dat er dan sprake is van 'onderwijs'. Er is misschien sprake van een leuk voorstelling, een aangenaam of zelfs leerzaam verpozen, maar met 'les' heeft het niets te maken.
Ik had niet gedacht dat er nog veel mensen op deze aardbol rondlopen die daar een heel andere mening over zouden hebben. Op Rino's blog een mooi bericht over het opnemen van college's.
Er wordt wat afgeknutseld in het 'theater van de lach waar iedereen altijd zo om moet huilen'. Maar eerlijk is eerlijk op het voetbalveld kunnen ze er ook iets van.
Eigenlijk zou je vast moeten leggen welk probleem je oplost als je iets 'onderneemt', bijvoorbeeld als je een nieuw vak 'bedenkt' of een website maakt, e.d.. Het is me al eerder opgevallen dat de aanleiding voor zo'n 'oplossing' vaak vergeten wordt. Na een tijdje is niet meer voor iedereen duidelijk waar het ook alweer voor nodig was. Dus schaffen we 't vak weer af, heffen we de website weer op. Na een tijdje kom je er dan natuurlijk achter wat het probleem ook al weer was.
Dat is helemaal niet erg, want dan begin je gewoon weer opnieuw, toch? Blijf je lekker bezig. Je moet dan wel zorgen dat je altijd alles bewaart, want alles komt terug. Stel je voor dat je steeds weer dezelfde nieuwe dingen moet bedenken dat zou toch zonde van de tijd zijn.
In het groot en het in het klein gebeurt steeds hetzelfde. Ik zeg altijd maar zo: als je maar lang genoeg 'doorkantelt' komt alles weer op z'n pootjes terecht.
Het heeft weer een hoog 'je kan beter rijk en gezond zijn dan arm en ziek'-gehalte: "Plasterk wil dat er weer klassikaal, enthousiasmerend les wordt gegeven over literatuur." Het lijkt me een prima plan, maar moet je dan niet iets doen? Je kan zoiets natuurlijk wel zeggen, maar wat heb je er aan? Geen woorden maar daden zou ik zeggen. Zo gaat dat dan... Adviezen genoeg, rapporten zat, maar gaat er nog iemand iets doen?
Eerlijk gezegd denk ik van niet. Ik meen me te herinneren dat de basisvorming ook alleen maar is ingevoerd omdat er eindelijk eens iets moest gebeuren. Niet omdat het zo'n goed plan was, maar omdat na jaren lang 'politiek geneuzel' er eindelijk eens iets moest gebeuren. Gelukkig hebben we nu de nieuwe basisvorming. Kort gezegd: 'globaal' geformuleerde kerndoelen om de scholen meer vrijheid te geven het onderwijs naar eigen inzicht in te richten.
"De kerndoelen voor de onderbouw zijn globaal geformuleerd. SLO heeft de opdracht gekregen van het ministerie van OC&W om de kerndoelen te concretiseren om docenten zo meer houvast te bieden bij het inrichten van hun onderwijs."
http://ko.slo.nl/vakgebieden/00003/
Zo blijven we lekker bezig, zullen we maar zeggen. Toch wel een interessante gedachte:
klassikaal=enthousiasmerend
Dat hoor je toch niet vaak meer tegenwoordig. Krijgen die lui van Beter Onderwijs Nederland toch nog gelijk? Dat zal toch niet?
Plasterk wil gestructureerd les over internet
DEN HAAG - Minister Ronald Plasterk van Onderwijs wil lessen over internet gestructureerder aanbieden. Dat heeft hij dinsdag geschreven aan de Tweede Kamer.
bron
Heel goed, maar wel weer een hoog 'je kunt beter rijk en gezond zijn dan arm en ziek'. Hoelang kan je blijven doen alsof.. zullen we maar zeggen. 't Is net als de gratis schoolboeken. Dat blijkt onuitvoerbaar... en dan het rapport van Rinnooy Kan. Er komt geen geld bij, maar we gaan het wel uitvoeren... zoiets.. en dat blijkt dan later, met terugwerkende kracht, toch wel een beetje een mislukking. Ach ja... 't onderwijs daar gaat dat zo. Het gaat niet om wat er 'echt' gebeurt maar of het er op papier een beetje leuk uit ziet...
Iemand die in één zin de woorden 'gestructureerd' en 'Internet' gebruikt heeft er, volgens mij, bitter weinig van begrepen. 't Is dezelfde fout als die ICT-experts van de hogeschool (en anderen). We gaan het regelen! Maar 't is niet te regelen, 't is net als het weer... Je kunt er van alles over zeggen, maar regelen, nee ik geloof niet dat het gaat. What a mistake to make...
ICT als Haarlemmer olie voor een gebrek aan visie, daadkracht en ideeën. Dat moet kunnen...
Daar was ie weer, nu voor de 4e keer. In het kader van 'je bent oud ga je nog iets doen met je leven?':
"De training 'Vitaal werken' is een inspirerende meerdaagse cursus, waarin u aan het werk gaat om te bepalen wat u in uw werk belangrijk vindt voor de komende jaren. Na de training weet u welke stappen u gaat ondernemen om te komen tot een plezierige, inspirerende en zinvolle invulling van uw werk voor de komende 10-15 jaar. Een invulling die aansluit bij uw kwaliteiten en de mogelijkheden en ontwikkelingen van de Hogeschool als geheel."
En dan te bedenken dat ik nog geen 50 ben en ik wil niet lullig doen, maar waarom zorgt die hogeschool niet gewoon voor een fatsoenlijk taakbeleid en een fatsoenlijk personeelsbeleid? Ik werk gewoon te veel... en eigenlijk wil ik dat helemaal niet. Ik wil al helemaal geen zinvolle invulling voor de komende 10-15 jaar. Ik weet nog helemaal niet wat ik ga doen of wat ik wil. Dat zou ik ook niet willen. Zorg nu maar 's eerst dat....
Ach nou ja... 't is goed bedoeld, denk ik. Maar je kunt ook overdrijven! Kijk 50 jaar worden is natuurlijk een mijlpaal. Als ik geweten had dat ik zo oud zou worden had ik me misschien beter anders kunnen gedragen. Maar 't is natuurlijk maar onzin... Het lijkt wel een mooi rond getal, een soort mijlpaal, maar dat is natuurlijk onzin. In het Land van Okt gelden vast hele andere mijlpalen. Dus van mij hoeft het niet. Ik heb wel wat beters te doen. Waar ik ook niet aan toe kom...
Kijk dat is dat toch wel weer opmerkelijk:
"Jongeren zijn pas tegen het einde van de adolescentie, zo tussen 17 en 21 jaar, toe aan het beantwoorden van de identiteitsvraag. Het is dus geen wonder dat velen moeite hebben met de studiekeuze’, aldus ontwikkelingspsycholoog professor Michiel Westenberg."
http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=2080
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet helemaal uit...
In het kader de regeling voor leeftijdsfasebewust personeelsbeleid kreeg ik deze week voor de 3e keer een uitnodiging voor de training vitaal werken. In het e-mailtje staat zoiets dat ik "als (bijna) 50+ medewerker de gelegenheid krijg om me verder te ontwikkelen...". Ik schreef er al eerder over...
"Na de training weet u welke stappen u gaat ondernemen om te komen tot een plezierige, inspirerende en zinvolle invulling van uw werk voor de komende 10-15 jaar. Een invulling die aansluit bij uw kwaliteiten en de mogelijkheden en ontwikkelingen van de Hogeschool als geheel."
Dat suggereert dat echt nodig is om nu stappen te ondernemen, anders wordt het helemaal niets de komende 10-15 jaar. Nou ja, leuk, maar men kan ook overdrijven. Ik ben altijd wat traag geweest dus ik denk dat tegen de tijd dat ik mijn balans in loopbaan en levensfase ben kwijt geraakt er van loopbaan dan wel van levensfase geen sprake meer zal zijn.
Ik las ergens "...dat veranderingen op veel scholen in de afgelopen jaren zijn doorgevoerd zonder dat docenten daar ook maar iets over te vertellen hadden."
Dat deed me denken aan die docentenvergadering op mijn 'oude schooltje'. Een adjunctdirecteur die het gezeur definitief zat leek te zijn riep ons (de docenten) toe: "Wat denken jullie nu wel? Dat de school is een soort democratische organisatie is? Dat is niet zo... Wij nemen de besluiten...."
Eigenlijk zou je dan gewoon meteen moeten besluiten om op te stappen en niet meer te praten over zaken waar je kennelijk toch niets over te zeggen hebt. Adviezen van de MR werden overigens ook niet altijd overgenomen met ongeveer dezelfde argumentatie.
Vreemd genoeg lijkt het nu wel net of de docenten de oorzaak zijn van de maleise in het onderwijs. Ik schreef er al eerder over op De docenten deugen niet.
Je hoort dat wel meer. Het bestuur heeft onzinnige plannen en de docenten moeten zich maar aanpassen en anders maar gewoon opzouten... Dat laatste is in zo'n geval ook verreweg de beste respons. Met de geweldige plannen van de afgelopen jaren is 'onderwijs' voor veel hogeropgeleiden niet direct een reële optie meer, om het maar 's voorzichtig uit te drukken. Men moet echter dan later niet gaan zeuren dat men opgescheept zit met een 'stel kneuzen zonder ruggengraat'.
Ik lees net:
"Na wat plussen en minnen concludeert de inspectie dat hogescholen netto 0,7 studiepunt per jaar cadeau doen"
http://profielen.hro.nl/?cid=&nid=94
Zo, dat is pas schokkend. Een studiepunt is 28 uur werk, dus op een heel jaar werkt de gemiddelde student zo'n 20 uur te weinig... Als je dan bedenkt dat de meeste studenten op een HBO 10 tot 15 uur per week les hebben... Met een uurtje per week meer les zou in een klap de weegschaal naar de andere kant door slaan. Groot nieuws: studenten werken per jaar 20 uur te veel... Geweldig...
Zie ook http://profielen.hro.nl/artikel/?aid=288&cid=2
Droom maar lekker verder...
"In het TTI worden alle taken van een docent (zoals onderwijs geven, voorbereiding en toetsen) uitgesplitst en omgezet in een tijdswaardering. Uit een recent intern onderzoek blijkt dat er het een en ander schort aan de organisatie rond de TTI."
Roosterproblemen over anderhalf jaar opgelost
Voor die linker figuur is misschien dit nog wel interessant:
http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2007/10/mee-doen-aan-de.html
Op de studieloopbaannavigator kan je je helemaal lens testen.
Op maandag 1 oktober geeft staatssecretaris Van Bijsterveldt het startsein voor een uniek onderwijsproject: Expeditie durven, delen, doen. Dertien scholen voor voortgezet onderwijs meten drie jaar lang samen met onderzoekers de effecten van hun onderwijsvernieuwing. In het bericht staat:
"Het onderzoek levert op die manier een actieve bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Naast het individuele onderzoek, wordt er een overkoepelend onderzoek gedaan onder alle deelnemende scholen. De opbrengsten worden gedeeld met alle scholen voor voortgezet onderwijs en leveren een belangrijke bijdrage aan theorievorming over duurzame kwaliteitsverbetering van het onderwijs."
Bijdragen aan het oplossen van maatschappelijk vraagstukken? Belangrijke bijdrage aan theorievorming over duurzame kwaliteitsverbetering? Dat is nog al wat, maar dat weet je toch niet van te voren? Het zal ongetwijfeld de bedoeling zijn, maar of dat gaat lukken staat niet vast, lijkt mij. Ik weet niet... We zijn 's benieuwd....
Ik schreef al eerder dat, als Verdonk vindt dat Rutte links is, je te maken hebt met een relatief begrip. Het links van Rutte is altijd nog rechtser dan het rechts van Wouter de Boskabouter van links, om maar 's wat te noemen.
Op HINT kwam ik dit tegen:
Nou kunnen we daar natuurlijk lollig over doen²), maar dan gaan we niet doen. Het is wel een interessante 'verschrijving'. Ik haal zelf namelijk ook vrij makkelijk 'links' en 'rechts' door elkaar. Je zegt 'je moet naar links', maar je bedoelt dan eigenlijk rechts. Echt bevorderlijk voor de navigatie is dat in het algemeen niet.
Ik ben geboren in Arnhem en heb tot mijn 4e levensjaar in de Annastraat gewoond. Toen ik daar jaren later eens terug kwam kon ik me de straat en het huis nog goed herinneren. Alleen... voor mijn idee was alles in spiegelbeeld. Dus in mijn herinnering zou alles gespiegeld moeten worden. Ik weet niet wat er in de tussentijd in mijn hoofd gebeurd is, maar vreemd is het wel.
Ik heb ooit eens gelezen dat het concept 'er is een verschil in grootte' vooraf gaat aan de concepten 'groter' en 'kleiner'. Dus eerst is er wel een soort notie dat er iets 'anders' is voor wat betreft de grootte, maar pas later ontstaat dan ook nog een soort ordenig, zullen we maar zeggen. Zo zal het ook met links en rechts wel zijn. Eerst is er een concept 'verschillende kanten' of 'richting' en later komen dan de concepten 'links' en 'rechts' in beeld. Als je dus moeite hebt met 'links' en 'rechts' dan zou dat wel iets met taal te maken kunnen hebben. Je bedoelt iets anders dan wat je zegt. Kennelijk is de 'verbinding' tussen concept en woord niet helemaal gelukt...
Maar het kan altijd erger... TIjdens lessen zeg ik wel 's 2 terwijl ik 3 bedoel en dan op het bord 4 schrijf... Kijk, dan moet je niet raar kijken als sommige studenten niet helemaal kunnen volgen wat je bedoelt...
²) you are looking at the wrong side ('side' mag eventueel ook met een 't':-)
Ik weet niet of er docenten zijn op de hogeschool rotterdam die misschien denken dat de goede voornemens van Plasterk zouden kunnen leiden tot een salarisverbetering. Ik denk het niet:
"Of er extra geld naar de docenten gaat is, ondanks uitlatingen van minister Plasterk daarover, ook nog maar de vraag volgens Tuytel. Een nog grotere vraag is waar dat geld vandaan gaat komen. Tuytel: ‘Gaan de collegegelden dan omhoog?’ Toch zouden salarisverhogingen welkom zijn. ‘We hebben nu last van concurrentie met de marktsector; elders kunnen mensen twintig procent meer verdienen.’ Desondanks waren er op het moment van schrijven van de vierhonderd vacatures nog maar zestig niet ingevuld."
PROFIELEN - Complimenten en klachten
Kennelijk dus toch marktwerking. Vacatures vervullen is zoiets als vakken vullen... de schappen zijn gevuld, maar dat zegt niets over de kwaliteit. En opeens 400 vacatures? Is dat toeval? Groei? Of is het misschien leegloop?
Maar begrijp me goed... Ik ben zeer tevreden met mijn werk. Ik vind dat de hogeschool rotterdam mij alle ruimte geeft om mijn werk zo goed mogelijk te doen en me zelf te ontwikkelen. Ik heb wel eens een keer ergens een presentatie gehouden waarbij ik op een middag ongeveer hetzelfde verdien als 'normaal' voor 16 uur werken. Dat moet haast wel betekenen dat ik wel heel erg intrinsiek gemotiveerd ben. Dat is natuurlijk ook zo. Niet dat ik nu zo evident een of ander hoger (en vooral idealistisch) doel nastreef, maar omdat ik vind dat als je iets doet dan moet je dat proberen zo goed mogelijk te doen. Ik heb gewoon ontzettend leuk werk en dat zal dan ook wel het probleem zijn. Daarom wordt het ook nooit wat met mij... Ik wil alleen maar leuke dingen doen en tja, dan moet je gewoon genoegen nemen met een riante onkostenvergoeding.
Wat krijgen we nu weer?
Een eed op het leraarschap
"Als kroon op de professionalisering kunnen leraren een eed afleggen, net zoals artsen en advocaten dat doen. De eed markeert een positie, doet een moreel appel op de beroepsbeoefenaar en bevordert het eigenaarschap."
Leraren en managers moeten een coalitie aangaan
Verder staat er bijvoorbeeld:
"De afgelopen jaren is er veel tijd en geld in het onderwijs gespendeerd aan goed bestuur, beleid en beheer. Nu is het tijd de aandacht weer te vestigen op het primaire proces, de leerling en de leraar."
Ik weet niet... Er komt geen eind aan...
"Het organiseren van uitwisseling tussen leraren en bestuurders/managers bevordert de sterke punten van beide partijen. Uitwisseling en samenwerking is niet te regelen in de wet of in een papieren reglement; het vereist praktische initiatieven die ontwikkeltijd vragen. Reden waarom de raad een programma voorstelt met een zestal projecten, waaronder functieroulatie en het opzetten van fora voor actieve participatie van leraren."
Ik weet niet... ik geloof dat, bij een groot aantal van die geweldige plannen, leraren nooit te beroerd zijn geweest om te zeggen 'dat het niks was', 'dat het niet zou gaan werken' en 'dat men eens een keer moest ophouden met die flauwekul'. Daar werd en wordt zelden naar geluisterd. Er wordt in het onderwijs meer geleuterd dan geluisterd...
Kortom: kromtaal, geleuter en een hoog ballonnengehalte... We zien het wel, we zullen het wel weer meemaken, maar misschien ook wel niet...
Vandaag kreeg ik een oproep om een training te volgen 'Vitaal werken':
"Vijftig, een leeftijd om eens stil te staan bij hoe u uw loopbaan verder vorm wilt geven. Daarbij willen wij u een hulpmiddel aanbieden: alle collega’s binnen de Hogeschool Rotterdam die bijna 50 zijn of deze mijlpaal reeds bereikt hebben, bieden wij de mogelijkheid om een speciale training te volgen."
Een van de doelen van de cursus is om antwoord te vinden op de vraag:
"Wat wil ik nog in mijn (werkzame) leven? Welke wensen liggen er nog?"
Dat is niet verstandig, want stel je nu eens voor dat ik er achter kom dat ik heel iets anders wil. Dat ik nu wel genoeg 'onderwijs' en 'wiskunde' heb gezien, dat ik gewoon leuke dingen wil gaan doen.. Dat zou toch zo maar kunnen? Nee, die training doe ik nog maar even niet...
Je hoort wel 's zeggen dat er in het onderwijs een soort vergadercultuur heerst waarin veel te veel vergaderd wordt over zinloze dingen. Op de lerarenopleiding is dat niet het geval.
Vandaag stond er, volgens mijn gegevens, een expertgroepvergadering op de rol. Maar dat ging helemaal niet door. Net als vorige week: toen ging de kernteamvergadering ook niet door. Het kan me 'op zich' niet zo heel erg veel schelen, maar 't is wel bijzonder vervelend dat je zoiets niet van te voren weet, maar dat schijnt niemand te begrijpen... 't Zal wel aan mij liggen...
Ik denk dat ik er voortaan maar van uit ga dat als er niet expliciet helder is dat er een vergadering is er geen vergadering is. Geen agenda? Dan ook geen vergadering... Volgende week is er gelukkig niks... denk ik.
"ROTTERDAM (ANP) - Doekle Terpstra is per 1 juli benoemd tot commissaris van Unilever Nederland. (..) Terpstra (51) is voorzitter van de HBO-raad en was tot 2005 voorzitter van de vakcentrale CNV."
Zie ook Wie niet wil kan beter opstappen
Slavin begon zijn lezing zoals hij een veel geciteerd artikel uit 2002 begint: "Stel je voor dat iemand vijftig jaar geleden in slaap is gevallen en nu pas ontwaakt. Was hij een dokter, een ingenieur of een boer dan komt hij anno 2007 niet meer aan de bak. Op die gebieden is er teveel vooruitgang geboekt. Maar was hij een leraar dan kan hij, na een paar maanden bijspijkeren, zo weer voor de klas." Dit verhaal illustreert volgens Slavin precies wat er mis is met het onderwijs. "Het vernieuwt zich niet. Het wordt niet beter."
http://www.edusite.nl/edusite/nieuws/17511
Volgens deze column is werkdruk maar onzin. Docenten die proberen hun werk zo goed mogelijk te doen moeten gewoon niet zeuren. Dan moet je maar een beetje minder doen... studenten met een kluitje het riet in sturen, je collega's negeren en vooral geen dingen doen die je niet gepland hebt. Heel goed... dat is waarschijnlijk precies de houding die we nodig hebben in het onderwijs. Het docentschap is tenslotte ook maar gewoon werk...
Zie ook Klaagcultuur(2)
"En dan uitgerekend dat ene punt waarop het onderwijs gunstig afsteekt tegen de rest van de arbeidsmarkt, die lange vakanties, wil de minister ons afpakken. Het is zo ontzettend stom."
Marleen Barth in de Volkskrant
"AMSTERDAM - Vier steekpartijen op scholen in één week doen anders vermoeden, maar wapens zijn uit op het mbo. In 2002 zei nog 6 procent van de leerlingen incidenteel of geregeld een wapen mee te nemen naar school. In 2006 was dat nog maar 2 procent."
Aantal scholieren met wapen daalt
Soms lees je gekste dingen. Op Ongeschikte ouderejaarsstudenten las ik:
"Op de stageplek hadden ze hem het dringende advies gegeven een andere baan te zoeken. Deze jongen had geen cognitief probleem. Zijn persoonlijkheid bleek niet te matchen met de beroepsrollen. Helaas was dat alleen zijn stagebegeleiders duidelijk geworden."
Eens kijken of ik dat begrijp. Een student van de lerarenopleiding gaat stage lopen en de stagebegeleiders achten de derdejaarsstudent qua persoonlijkheid niet geschikt voor het leraarsberoep. Zoiets... Ik ben benieuwd welke persoonlijkheidskenmerken dat dan zijn? En wie bepaalt dat? Een stagebegeleider? Is die dan deskundig? Ik vind het nogal wat... of eigenlijk helemaal niks. Wat is dat voor iets?
't Is jammer als je daar als student pas in het derde jaar achter moet komen, persoonlijkheid lijkt me niet echt iets wat erg aan wisselingen onderhevig is. Er was immers ook al een stage in jaar 1 en in jaar 2. De auteur legt de oorzaak van zo'n probleem bij 'vakdocenten op eilanden en studieloopbaanbegeleiders per leerjaar'. Dat is interessant... Ik dacht dat het competentiegericht en praktijkgestuurd opleiden nu juist zo'n geweldig systeem was? Kennelijk is daarmee ook niet te voorkomen dat het mis gaat. Wat zijn de persoonlijkheidskenmerken die je nodig hebt om een goed docent te kunnen zijn? En kan je dat dan leren? Nee? Eh...!?
Kortom: ik snap er niks van.
Een docent die ontslagen wordt waarbij het ontwikkelingsportfolio van de docent 'even' wordt meegenomen in de ontslagprocedure?
Verder las ik ergens iets over het inzetten van Wikipedia en zo... Nou ja, hoe bedenk je het?
Ik had er nog nooit van gehoord en ik kan me niet meer herinneren hoe ik er op kwam maar er bestaat zoiets als 'Ignatiaanse pedagogiek'. Wel aan! Wat zou dat zijn?
Verder nog Wokrestaurant De Mallejan, de forellen natuurlijk en de vele fietsroutes... Van Analyse 1-3 tot GR, van 'waar of niet waar' tot telproblemen...
Ik heb er eigenlijk geen tijd voor. Eigenlijk zou ik ook nog iets doen op de preconferentie van de SURF-onderwijsdagen, maar ik heb 't maar afgezegd. Al die conferenties, allemaal geleuter. Wat moet je er mee? Nee dan maar liever een studiemiddag. Als ik goed begrepen heb komt er weer een nieuw format voor de studiegids. Mijn hemel, moeten we nu 'echt' elk jaar iets anders verzinnen? Alsof we niets beters te doen hebben...
Maar vandaag wel alle toetsen gekopieerd en ingeleverd, dat dan weer wel... Dat is dan toch wel weer een prettige gedachte, ergens. Ik weet het niet... brrr... Ik zal blij zijn als blok 1 definitief stopt en we verder kunnen met blok 2:
Voltijd
Vakproject wiskunde en ICT
Statistiek 1-3
Deeltijd
Functies van meer variabelen TOETS
Statistiek 1-2 TOETS
Analyse 1-4 TOETS
Statistiek 2-1 (jaar 2 en 3) TOETS
Niet dat dat nu allemaal al helemaal klaar is, maar och... Je moet natuurlijk ook niet verwachten dat er ook nog zoiets bestaat als tijd voor voorbereiding. Ik bedenk me opeens dat in principe de kans bestaat dat ik straks in blok 2 zeggen en schrijven wel 8 toetsen moet maken. 4 keer herkansing en 4 nieuwe toetsen... daar mag dan onderhand nu al wel 's mee beginnen... brr... Ik geloof dat ik zo langzamerhand een beetje begin op te branden... kort lontje...
Via het nieuwsportaal van Kennisnet over onderwijs komen nog wel 's nieuwsberichten binnen. Zoals nu net een paar minuten geleden:
"Zeven scholieren uit Almelo zijn aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de mishandeling van twee plaatsgenoten. Het gooien van een propje papier zou de aanleiding zijn geweest voor een vechtpartij, dinsdagmiddag bij scholengemeenschap Erasmus in Almelo. "
Wie zei er ook weer dat er in Almelo altijd wat te doen was?
Maar wat is dit nu voor een bericht? Dat scholieren massaal (7 stuks in dit geval) betrokken zijn bij vechtpartijen en mishandeling? En wat heeft het met onderwijs te maken? Dat de plegers op school zitten? Tja wie niet in die leeftijd? Of moeten we op basis van dit soort berichten concluderen dat het wel erg gesteld is met de jeugd van tegenwoordig? Ik bedoel maar, we hebben 't wel over Almelo!
Kortom: ik vind 't maar VAAG.
"HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra vindt de aanhoudende golf van kritiek op de hogescholen onterecht. Actiegroep Beter Onderwijs Nederland heeft volgens hem een sterk verouderd beeld van het onderwijs. Dwarsliggende hbo-docenten kunnen niet op zijn eindeloze sympathie rekenen: ‘Een professional gaat na een goed inhoudelijk debat weer aan het werk. Wie dat niet wil, kan beter opstappen.’"
Hbo zoekt steun bij ‘hels karwei’
Vandaag een 'mooie' omschrijving gehoord van hoger onderwijs:
"Ze weten niet waar ze mee bezig zijn en dat is dan nog slecht georganiseerd ook..."
V.V.
Tja, het zal je maar gezegd worden... en nee, het ging niet over Rotterdam...
Kijk dat kan toch maar! Een rondreis van Den Haag naar Den Haag voor nog geen 12 euro!
Geweldig!
De HOAX over de Budweiser Frogs is kennelijk weer een nieuw leven begonnen. Deze hoax dateert uit 2002 en lijkt bezig aan een nieuwe opmars. Het bericht informeert zogenaamd over een screensaver van de Budweiser Frogs. Het activeren zou zorgen voor het vastlopen van het systeem.
http://www.virusalert.nl/?show=nieuws&id=534
Vandaag heb ik een halve studiedag bijgewoond. Het middagprogramma ging over 'praktijkgestuurd onderwijs'. Dat lijkt me allemaal wel leuk en aardig. In eerste instantie dacht ik dat zoiets meer iets is voor een beroepsopleiding in engere zin... maar ook voor de lerarenopleiding biedt dat natuurlijk ook allerlei aardige perspectieven.
Eigenlijk vraag ik me nog wel af hoe we dit denken te gaan bereiken... mooie plannen maken, criteria formuleren, intakeformulieren en weet ik wat, dat is allemaal wel leuk en aardig, maar ik mis een visie hoe je die plannen ook echt uit moet gaan voeren. Hoe krijg je dat voor elkaar? Wat is daar voor nodig? Ik weet dat er bij docenten altijd allerlei 'dingen' blijven liggen vanwege de waan van de dag. Voorbeelden genoeg!
Maar misschien is het meest vernieuwende concept wel dat we als lerarenopleiding misschien eens wat meer moeten coördineren en stroomlijnen. Nou ja... Ik weet het, ik ben te negatief, maar ik kan het niet laten om te denken dat het idee om de plannen ook daadwerkelijk uit te gaan voeren toch wel een nieuwe concept is, dus ik weet niet...
Volgens mij moet je namelijk gewoon al in jaar 1 beginnen met stageopdrachten die door de school of docenten kunnen worden ingebracht. Bij ICT jaar 1 was mijn idee dat studenten op de stageschool zouden gaan vragen welke ICT-behoeften/lesideeën voor het schoolvak er bestaan. Ik heb daar vorig jaar een paar hele aardige voorbeelden van gezien en volgens mij is dat dan ook praktijkgestuurd onderwijs, maar helaas... het mocht niet zo zijn.
Wel jammer ergens, want als je vanaf jaar 1 begint met dit soort opdrachten lijkt mij de ontwikkeling naar een grotere praktijkgestuurde opdracht in de eindfase dan al een beetje ingezet. Maar och... je kan niet alles hebben. Bovendien is het mijn probleem niet meer... We zien het wel.
Soms krijg ik berichten of zie ik dingen waar ik dan toch maar niet op reageer, hoe leuk het ook is...
Ik hou me in...
Je hoort wel eens mensen zeggen dat er in het onderwijs een 'klaag-cultuur' heerst. Er zijn zelfs mensen die menen dat ons land bevangen is door collectieve klaagcultuur:
"Een collectieve klaagcultuur heeft het land bevangen. En dat moet radicaal anders. We hebben een nieuw, optimistisch geluid nodig. En nieuwe politiek, die de kracht van mensen bevestigt. We moeten de talenten van mensen aanspreken en ze in staat stellen om vérder te reiken, in plaats van ze naar beneden te trekken en terug te duwen in de grauwe middelmaat."
Vóór optimisme en inspiratie, tégen de klaagcultuur
Het merkwaardige is dat er in het onderwijs weliswaar veel vergaderd wordt, maar ik denk niet dat veel docenten het gevoel hebben dat ze ook iets te zeggen hebben. Ik heb zelfs ooit een directie horen roepen dat wij (de docentenvergadering) niet moesten denken dat 'de school' een democratische organisatie is en dat de docenten de beslissingen nemen. Het is niet erg bevorderlijk voor de vergadermotivatie als je het gevoel hebt dat er weliswaar over alles moet worden vergaderd, maar dat uiteindelijk de uitkomst van zo'n vergadering niet bepalend is voor de uiteindelijke beslissing.
Zelfs de medezeggenschapsraad kwam op mij over als een stukje theater omdat het bevoegd gezag nu eenmaal een wettelijke verplichting heeft tot het instellen en faciliteren van een MR. Uiteraard was het niet bedoeling dat MR-leden er ook nog iets van vonden of zelfs adviezen gingen geven waarvan ze graag zouden zien dat de schoolleiding daar rekening mee zou houden. Mijn ervaring is dat als het er op aankomt het bevoegd gezag toch doet wat ze wil en als je als MR daar dan een punt van wil maken dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan en wel heel zeker weten dat je gelijk hebt.
Mijn idee? Vergader en praat niet over zaken waar je toch niets over te vertellen hebt. Dat scheelt een heleboel ergernis en tijd. De paradox is dat, ondanks deze overlegcultuur, feitelijk docenten vaak van elkaar niet erg goed weten wat ze doen. Terwijl je waarschijnlijk veel van elkaar kan leren... maar daarover misschien later.
De klaag-cultuur heeft ook met bovenstaand punt te maken. Als je verder weinig over de dingen te vertellen hebt en je bent toch ontevreden dan blijft er weinig over dan klagen. Erg constructief is dat doorgaans niet, meestal klagen docenten tegen de verkeerde mensen. Men mag bij mij best klagen over van alles en nog wat, maar veel zin heeft dat niet, want ik kan er toch niets aan doen.
Maar misschien nog wel erger dan klagen is de 'je-doet-maar-cultuur'. Het klagen is dan verdwenen (want dat had immers toch geen zin) en heeft plaats gemaakt voor een soort algemene houding waarin je zwijgt of 'ja dat is goed' zegt waarbij je dan vervolgens gewoon je eigen gang gaat. Mocht je er later over worden aangesproken kan je altijd zeggen dat je er niet aan gedacht hebt, vergeten, helemaal niet door dat er zo'n afspraak was… enz. Met zo'n houding heb je misschien voor jezelf wel een redelijk prettig bestaan.
Misschien moet ik dat ook 's gaan doen...
Vanmorgen was er in het kader van een 'Vooruitblik op de onderwijsbegroting die binnenkort wordt besproken' een interview met iemand waarvan mij de naam en functie ontschoten zijn. Naast het aankomend lerarentekort en de daarvoor noodzakelijke ingrepen kwam ondermeer ter sprake dat zij-instromers zich meestal op scholen niet erg welkom voelen.
Ik denk dat dit per school wel erg kan en zal verschillen maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Met uitzondering van het HML is mijn ervaring ook dat het meestal erg lang duurt voordat je echt thuis voelt op een school (als het al gebeurt). Maar dat kan ook heel goed aan mezelf liggen. Misschien wil ik er ook wel helemaal bij horen...
Uiteraard kwam ook het salaris ter sprake. In de verschillende publicaties krijg je sterk de indruk dat verbetering van de salarissen en arbeidsomstandigheden vooral nodig is omdat anders geen weldenkend mens (laat staan afgestudeerden) in het onderwijs wil werken en dat daardoor het dreigend lerarentekort ernstige vormen aan zou gaan nemen.
Het is dus niet zo dat het werk wat wij, als docenten, doen zo belangrijk en zinvol is dat alleen daarom het al verstandig zou zijn te zorgen dat wij niet de benen nemen, nee... zolang er voldoende 'kneuzen' zijn die in het onderwijs willen werken hoeven we ons niet druk te maken over salaris of arbeidsomstandigheden.
Maar nu wil niemand meer in het onderwijs werken (met uitzondering van een paar duizend studenten van de lerarenopleiding), dus moet er iets gebeuren. Ja, dan wel! Maar zo werkt dat natuurlijk niet...