Ik weet niet of er docenten zijn op de hogeschool rotterdam die misschien denken dat de goede voornemens van Plasterk zouden kunnen leiden tot een salarisverbetering. Ik denk het niet:
"Of er extra geld naar de docenten gaat is, ondanks uitlatingen van minister Plasterk daarover, ook nog maar de vraag volgens Tuytel. Een nog grotere vraag is waar dat geld vandaan gaat komen. Tuytel: ‘Gaan de collegegelden dan omhoog?’ Toch zouden salarisverhogingen welkom zijn. ‘We hebben nu last van concurrentie met de marktsector; elders kunnen mensen twintig procent meer verdienen.’ Desondanks waren er op het moment van schrijven van de vierhonderd vacatures nog maar zestig niet ingevuld."
PROFIELEN - Complimenten en klachten
Kennelijk dus toch marktwerking. Vacatures vervullen is zoiets als vakken vullen... de schappen zijn gevuld, maar dat zegt niets over de kwaliteit. En opeens 400 vacatures? Is dat toeval? Groei? Of is het misschien leegloop?
Maar begrijp me goed... Ik ben zeer tevreden met mijn werk. Ik vind dat de hogeschool rotterdam mij alle ruimte geeft om mijn werk zo goed mogelijk te doen en me zelf te ontwikkelen. Ik heb wel eens een keer ergens een presentatie gehouden waarbij ik op een middag ongeveer hetzelfde verdien als 'normaal' voor 16 uur werken. Dat moet haast wel betekenen dat ik wel heel erg intrinsiek gemotiveerd ben. Dat is natuurlijk ook zo. Niet dat ik nu zo evident een of ander hoger (en vooral idealistisch) doel nastreef, maar omdat ik vind dat als je iets doet dan moet je dat proberen zo goed mogelijk te doen. Ik heb gewoon ontzettend leuk werk en dat zal dan ook wel het probleem zijn. Daarom wordt het ook nooit wat met mij... Ik wil alleen maar leuke dingen doen en tja, dan moet je gewoon genoegen nemen met een riante onkostenvergoeding.
22-9-2007 00:15:46
"De overheid zal zich dit ook moeten realiseren dat goed onderwijs alleen mogelijk is als er voldaan wordt aan een aantal organisatorische voorwaarden. Naar mijn mening zijn er drie heel belangrijke voorwaarden. De eerste is in ieder geval de grootte van de klassen. Daarnaast het aantal te geven lesuren in verhouding tot het voorbereiden van lessen, ontwikkelen van lesmateriaal (al dan niet vakoverstijgend) en onderzoek naar onderwijsvormen. En ten derde zijn ook de faciliteiten een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs. Dit alles kost geld, veel geld. Maar investeren in onderwijs lijkt mij een pré voor een land, dat zich wil manifesteren als een kenniseconomie!"
Door: Naschrift
Geef een reactie op dit bericht