Find 'x'
There it is..:-)
In Zelda - Twilight Princess voor de Wii zaten een paar grappige puzzeltjes. Ik heb 't dus nog een keer gespeeld. Je ontdekt dan nog steeds nieuwe dingen. Dat is wel aardig. De puzzeltjes heb ik in ieder geval even gedocumenteerd, maar ik geloof niet dat daar op korte termijn nog iets mee ga doen, maar je weet 't maar nooit. Ik heb nu toch al wat 'Zelda's' gespeeld:
Leuk hoor. Op dit moment ben ik bezig met:
Ach ja, je moet wat doen om een beetje bij te blijven...
Dat is ook wat. Een beetje kinderen pesten met kommagetallen. Op LERAAR24 en wel op Uitdaging voor slimme rekenaars kwam ik een aardig filmpje tegen over het raden van getallen. Hoe slimmer de vragen, hoe minder je er hoeft te stellen, zullen we maar zeggen. Dat is waar natuurlijk. Je kunt op deze manier leerlingen nog aardig bezig houden. Negatieve getallen, breuken, √2, pi, e, ...
Ik maak me alleen even wat zorgen over het laatste stukje van de tekst bij het filmpje:
"De volgende keer zal de leraar zeker weer een moeilijk getal nemen, maar dan misschien met meer dan één cijfer achter de komma. Is een kommagetal moeilijker om te raden dan een heel getal? Hoeveel kommagetallen liggen er eigenlijk tussen 0 en 1? Een mooie uitdaging voor slimme rekenaars! "
Ik ben 's benieuwd juf. Hoeveel kommagetallen liggen er eigenlijk tussen 0 en 1?
Het klinkt misschien goed, maar klopt het wel?
"Het aantal studenten dat in 2008 met een studie aan een hogeschool begon is met 2,4 % toegenomen tot bijna 99 duizend. Het aantal studenten dat in 2008 met een studie in de richting bètatechniek begon nam ruim twee keer zo hard toe. Voor het studiejaar 2008-2009 hebben zich 4,9% meer nieuwe bètatechniek studenten ingeschreven."
http://212.204.207.10/index.php?option=com_content&view=article&catid=29&id=412
Daarbij mist een belangrijk gegeven. Hoeveel studenten waren er in 2008? Waren dat er misschien 8% meer dan in 2007 (ik noem maar iets)? In zo'n geval zou het kunnen zijn dat het 'deel' hogeschoolstudenten juist is afgenomen? Percentages zijn leuk, maar toenamen in percentages zijn nog leuker...
Voorbeeld? Er melden zich in 2007 in totaal 100 studenten aan. Het jaar er op is dat 200. Een toename van 100%. Geweldig... Die 100 studenten zijn op 99000 studenten in totaal ongeveer 0,10% en die 200 studenten zijn 0,20%. Inderdaad: een verdubbeling van het aantal studenten. Maar dat zegt helemaal niks. 't Is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat. Dus een geweldig resultaat zonder effect. Neem 's aan dat dit inderdaad het geval is wat moet je dat denken van:
"Het feit dat het aantal hogeschoolstudenten dat kiest voor een opleiding bètatechniek twee keer zo hard toeneemt, illustreert de inzet van hogescholen om de ambities te helpen realiseren van het door de regering ingestelde Platform Bèta Techniek. Hogescholen nemen deel aan dit platform. Hogescholen trekken er hard aan het aantal studenten dat kiest voor een opleiding bètatechniek in 2009 nog verder toe te laten nemen”."
http://212.204.207.10/index.php?option=com_content&view=article&catid=29&id=412
Ik hoop dat iemand nog de moeite om 's precies uit te zoeken hoe dat nu zit. Volgens mij worden we hier ernstig in het o-tje genomen, zeg maar gewoon genaaid. Ik meen me ook ergens te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat men in de tussentijd het begrip 'betatechniek' behoorlijk heeft opgerekt. Ook in dat geval lijkt het een klassiek voorbeeld van gebakken lucht.
Het lijkt niet bijzonder dit getal van 23 cijfers: 21887696841122916288858
Maar 't is 'toevallig' wel hetzelfde als:
223+123+823+823+723+623+923+623+823+423+123+
+123+223+223+923+123+623+223+823+823+823+523+823
Kijk zoiets bedenk je toch niet...
Wat is het volgende getal in deze rij: 1, 2, 3, 4, 13, 18, 28, ?
Antwoord: 118
Dat is toch wel weer grappig. Als je die vraag stelt voor 1, 2, 3, 4, ? zou je dus eigenlijk ook 13 als antwoord kunnen geven. Maar als het dan gaat om een intelligentietest (of zoiets) zul je wel niet hoog scoren.
Andere antwoorden: 6, 7, 8, 9, 10, 23, 31 en nog veel meer...
Zie ook http://mathworld.wolfram.com/NarcissisticNumber.html
"Voor maatwerk voor iedere(!) leerling moet je op het prive onderwijs zijn, met klassen van 4 tot 5 leerlingen, dan kun je daar iets mee. Maar in het reguliere onderwijs met soms wel 32 leerlingen is dit onmogelijk (waarvan tegenwoordig 3 ADHD-ers en 12 dyslectici)! Dan ga ik toch echt liever naar de docent voor de muisstille klas (met 32 leerlingen) die ongedifferentieerd leert hoe je moet differentieren (dy/dx). "
D.J.C. van den Einde
Zie Forum NVvW
Als je het verschil tussen 'absoluut' en 'relatief' wilt uitleggen dan heb je hier misschien wel wat aan:
"'Steeds roept Rutte dat hij rechts is, maar hij is links. Dat voelen mensen thuis', aldus Verdonk, die vorige week uit de VVD-Tweede Kamerfractie werd gezet."
Ik had al zo'n gevoel dat er iets niet klopte, maar dat is gelukkig opgelost...
Op wiskundemeisjes was laatst zelfs een 'heuse prijsvraag':
Ik had zelfs al iets bedacht (Wiskunde? Zeker weten!), maar ja, dat stond er al en dat lag mischien ook wel erg voor de hand. Maar los daarvan: wiskundigen hebben meestal wel iets met taal. Logisch wel, want goed formuleren in 'normale' taal is erg lastig. Het zijn ook vaak wiskundigen die allerlei taaluitingen erg letterlijk nemen. Als er ooit een wiskundige voor je deur staat vraag dan niet 'heb je 't kunnen vinden?' en zeg ook niet 'let niet op de rommel', want dat is echt vragen om moeilijkheden.
Maar deze reactie is wel leuk:
Waarmee maar weer bewezen is dat wetmatigheden in taalkundig opzicht meestal niet erg goed werken. Je mag soms best 'als' zeggen in plaats van 'dan', maar dan zeg je (mogelijk) wel iets anders dan je bedoelt, maar soms ook niet.
XIX. voorstel De rede van den omtrek eens cirkels tot zijne middellijn is kleiner dan van 310/70 tot 1, en grooter dan 310/71 tot 1: of, wat op het zelfde uitkomt, kleiner dan 22:7 en groter dan 223:71 volgens ARCHIMEDES.
Die rede is naauwkeuriger als 3,1315926536:1 volgens LUDOLF VAN CEULEN: en de rede van 355:113, onder den naam van METIUS opgegeven, is bijna even naauwkeurig.
'Grondbeginselen der meetkunde' door J.H. van Swinden, Amsterdam, MDCCCXVI
Op Logisch toch? staat:
"Karel heeft meer dan 1000 boeken", zegt Anton.
"Nee hoor, hij heeft er minder", zegt Bea
Moet je deze laatste bewering nu opvatten als 'Nee, hij heeft er minder dan 1000..." of als "Nee, hij heeft er 1000 of minder..."
In het eerste geval zou 1000 ook een mogelijke oplossing zijn van het daar gestelde probleem. Leuk probleem trouwens...
Ik geloof dat ik als kind niet veel op had met taal, hoogst waarschijnlijk omdat ik er gewoon nog niet aan toe was (of gewoon te dom was). Misschien was ik helemaal niet toe aan school. Ik moest ook naar de MAVO omdat ik 'te speels' was. Gelukkig heb ik mijn verblijf op school kunnen rekken tot de dag van vandaag dus is het toch nog redelijk goed gekomen (misschien ook wel niet). Maar ik blijf er bij: taal is ingewikkeld, interessant, maar lastig...
"Ieder heeft zijn gebreken,"
Zei een bochel, toen hy zijn eigen van achteren had bekeken.
Gerrit van de Linde 1808-1858
Ik kwam ergens het volgende spel tegen:
Twee mensen doen een spel.
ze nemen om de beurt een getal uit de getallen 1 t/m 9
Alle getallen mogen maar 1 keer gebruikt worden.
De speler die als eerste met drie getallen 15 kan maken wint.
Dat lijkt een heel nieuw probleem, maar 't blijkt niets anders te zijn dan boter, kaas en eieren (heet dat zo?) met een tovervierkant van orde 3. Leuk...
Wiskunde is overal, zelfs al in de Volkskrant. Op Nul staat voor niets staat een eerst bijdrage over het getal nul. Leuk wel...
In de derde linea staat heel vrolijk:
"De Romeinen konden het bovenstaande sommetje niet eens opschrijven omdat ze na duizend zijn opgehouden nieuwe symbolen voor nog grotere getallen te verzinnen."
Maar is dat wel zo? Op ROMEINSE GETALLEN EN CHRONOGRAMMEN lees ik in ieder geval iets heel anders...
Op Nul is niet niks staat nog een soort (oude) opdracht over het cijfer nul.
"Volgens mij doe je er verstandig aan om je geld op Sinterklaas te zetten. Want áls de Kerstman al bij je langskomt, dan is ie vrijwel zeker te laat..."
http://www.cijfers.net/kerstmis.html
Een kuboctaëder zie je toch maar zelden in het wild... maar in Zwillbrock zag ik er wel twee..
Oppervlakte/Inhoud Archimedische lichamen!
Ik citeerde vandaag:
"Als je 5 willekeurige mensen bij elkaar zet, zit er altijd wel één onbetamelijke hufter tussen."
Scott Adams
http://www.cijfers.net/werk.html
...maar het komt eerder van pas dan ik dacht.
Het college van Burgemeester en Wethouders in Den Haag bestaat uit de burgermeester en 8 wethouders, die elk verantwoordelijk zijn voor een bepaalde portefeuille.
Bereken de kans dat er van dit clubje van 9 personen minstens 3 onbetamelijke hufters zijn.
Zie ook Haags Zaad op Haagsche Weblog
Misschien is dit wel iets voor de toets van statistiek 2-1... bonusvraag: geef de namen..
Zie ook Wethouders van Julius Pasgeld
Volgens http://www.nrc.nl/wetenschap/article426533.ece:
"En Grigori Perelman zelf? Die houdt zich schuil. Aanbiedingen van Amerikaanse topuniversiteiten blijven onbeantwoord. Hij zou graag in de bossen rond St. Petersburg zwerven, op zoek naar paddestoelen."
Ook leuk:
"In 1996 weigerde hij een prijs van de European Mathematical Society met als argument dat de commissie die hem had voorgedragen er geen verstand van had."
Daar kan ik dan toch weer een tijdje over nadenken... deed me denken aan Groucho Marx: ik zou nooit lid van een club willen worden die mij als lid zou willen...
Je staat er niet bij stil maar stoeptegels zijn natuurlijk vierkant omdat vierkanten zo heerlijk symmetrisch zijn...
Laat nooit over je lopen...:-)