Ik was WisFaq-gewijs 's aan het rondneuzen op de website van de openbare bibliotheek van Amsterdam. WisFaq wordt 39 keer genoemd Vrijwel alle verwijzingen horen (op één na) bij beantwoorde vragen in Aladin, de vraagbaak voor de bibliotheken. Ook wiswijzer komt een aantal keren voor. De meeste verwijzingen komen uit de kennisnetzoekmachine Davindi.
Allemaal leuk natuurlijk, maar 't leukste blijft de AquaBrowser. Links krijg je een soort van 'tag cloud' met 'lijnen' naar andere onderwerpen. Hier is duidelijk een techniek van 'vrije associatie' gehanteerd want de 'associaties' hebben een groot 'Frank Zappa College'-gehalte, u weet wel... de 'highere burger school', de nieuw HBS....
Maar toch is het leuk. Je komt van alles tegen en komt nog 's bij dingen waar je ander nooit zou komen. Ik zal de 'wolkjes' van WisFaq en Wiswijzer hier onder zetten. Je kunt ook zelf kijken:
Overigens zijn de wolkjes ook niet altijd hetzelfde...
Naar aanleiding van Betere jatwerk heb ik de disclaimer van mijn website maar 's aangepast. De tekst was zo web1.0 dat een wijziging noodzakelijk was. De belangrijkste wijziging is dat het overnemen en hergebruiken van de informatie op mijn website vanaf vandaag valt onder de badmutslicentie. Het komt er op neer dat iedereen maar moet gebruiken wat ie wil gebruiken (zolang er geen geld aan verdiend wordt) maar bronvermelding wordt wel zeer op prijs gesteld. Doe je dat niet dan ben je een badmuts.
Hopelijk is daarmee de zaak voorlopig opgelost. Ik blijf het wel raar vinden dat sommige mensen denken dat in het onderwijs alles maar kan. Scheur-en-pleurgewijs, zullen we maar zeggen. Het blijft vreemd als je je eigen teksten en plaatjes compleet overgenomen tegen komt op het grote Internet zonder dat de dader aan bronvermelding doet. Dat wilde we toch juist onze leerlingen en studenten leren? Doe dat dan zelf ook, zou ik zeggen.
Maar genoeg er over. Het maakt me ook niet uit. Misschien is het inderdaad wel een soort van compliment. Maar ja, van schouderklopjes, vriendelijke woorden en complimenten kan je niet leven. Gelukkig heb ik ook nog een soort van betaalde baan en dat kost best wel een hoop vrije tijd zo'n baan. Nou ja... volgende keer beter. Eigen schuld zullen we maar zeggen...
Sjonge jonge, ik ben er eindelijk achter wat dit allemaal is. Ik dacht ooit gewoon je doet een website-tje in elkaar knutselen en nog een en nog een paar... en daar zet je dan 'dingen' op en verder bedoel je er verder niks mee, maar ik ben er nu eindelijk achter wat het is...
Dit is een PTE... of tewel:
Personal Teaching Environment
Nou dat is dan ook weer opgelost. Je zou het natuurlijk ook een ontwikkelomgeving kunnen noemen of een portal of gewoon uit de hand gelopen hobby.... Mij maakt het niet uit. Dat is nog 's wat anders dan een grote bak office-documenten...
Op de A4 is een vrachtauto met zoutzuur gekanteld. De file is inmiddels opgelost...
Naast het oude oefenprogramma (en het nog oudere oefenprogramma) heb ik ooit een MsDos grafiekenprogramma gemaakt, min of meer gebaseerd op een oud MsDos-programma MathPlot, maar dan heel anders. De grap is dat ik zelf het programma nog steeds gebruik. Ik heb eigenlijk nog nergens een programma gevonden dat van die mooie grafieken maakt, zoals deze:
Maar ja, MsDos, dus helaas, dat kan echt niet meer, behalve ik dan, maar goed... genoeg gezeurd...
Ik heb al sinds mensenheugenis (1996) mijn oude MsDos-oefenprogramma voor wiskunde op mijn website staan. Eigenlijk is het 'gedonder' daarmee begonnen... Op de tweedegraadsopleiding van Interstudie kregen we zo rond 1985 programmeren in Comal80. Ik vond dat toen ontzettend leuk, gestructureerd programmeren heette dat... Later kreeg ik van N. een oude Apple-II met Pascal en heb toen lekker zitten knutselen. Niet veel later heb ik toen een 80286-pc gekocht en me verder verdiept in TurboPascal.
Van 't een komt 't ander. Voor mijn leerlingen had ik toen een programma gemaakt om domme sommen te oefenen. We gebruikte op de 'blije school' de methode Netwerk en door de software ben ik in contact gekomen met de uitgever. Later ben ik toen nog webmaster bij Netwerk geweest en heb nog meegeschreven aan de proefwerkbundels voor de bovenbouw. Dat was allemaal wel leuk...
Tegen de tijd dat mijn programma's 'echt' gingen werken waren ze feitelijk al verouderd. Een MsDos-programma in een Windowsomgeving, dat staat zo slordig zullen we maar zeggen. Toch is dat wel jammer, want qua functionaliteit doet de software echt niet onder voor de rest van het gekluns. De overstap naar programmeren in Windows heb ik eigenlijk nooit echt gemaakt. Ik kan nog net een eenvoudig menuprogramma maken, maar 'echt' iets maken is er niet bij.
Op mijn website kan je echter de programma's nog steeds downloaden. Ik heb al 's eerder geprobeerd ze er van af te halen maar ik kreeg toen prompt een mailtje van een docente uit Rotterdam die het oefenprogramma nog steeds gebruikt. De systeembeheerder van de school wilde het programma niet op het netwerk zetten zodat de lerares de leerlingen het programma maar elke keer liet installeren als ze het nodig hadden. Dat is ook een optie...
Zie 1. WisWijzer - oefenprogramma
Op mijn website stond echter een shareware-versie die steeds na een jaar gewoon niet meer werkt. Ik ben wel goed maar niet gek.. vond ik toen. Inmiddels ben ik daar maar van afgestapt...
Ik heb er vandaag een versie op gezet die mee gaat tot in alle eeuwigheid... nou ja... zolang MsDos-programma's nog draaien...
Eigenlijk is het verhaal daarmee nog helemaal niet verteld, want van 't een komt het ander... en soms gebeuren er dingen die je onmogelijk kan voorzien:
"Ik ben moeder van een 2 havo leerling en ben al een poosje op zoek naar een oefenprogramma voor wiskunde. Ik heb geprobeerd de demo te downloaden, maar voorlopig doet hij het nog niet. Stuur bericht als de definitieve versie uit is s.v.p. vriendelijke groet, C."
Maar dat is dan weer een heel ander verhaal.
Met Google Analytics kan je inzicht krijgen in bijvoorbeeld de meest geraadpleegde pagina's van je website of van de tijd die bezoekers op je website doorbrengen. Dat is wel grappig. Voor Wiswijzer heb ik daaruit de volgende top 10 samengesteld (die uit 9 items bestaat :-):
Niet 'echt' verrassend, denk ik. Interessanter is de tijd die bezoekers aan je website besteden. Hieronder een overzicht met de tijd in seconden.
De meeste zijn binnen 10 seconden weer weg... denk daar maar 's over na!
Je ziet hieronder de uitslagen van 4 dobbelstenen:
Laat iemand een dobbelsteen uitkiezen en wed vervolgens om een euro dat je hoger zult gooien.
Als je tegenstander A kiest, kies jij D. Kiest hij of zij B, dan kies je A. Mocht je tegenstander C kiezen, dan kies je B. Als hij of zij D kiest, dan kies je C. Geloof het of niet, je zult uiteindelijk vaker winnen, dan je tegenstander!
Zie Eigenaardige dobbelstenen
Volgens dit bericht:
"Nature heeft 42 artikelen van beide internet-encyclopedieën over uiteenlopende wetenschappelijke onderwerpen door experts met elkaar laten vergelijken, en komt tot de conclusie dat de gemiddelde wetenschappelijke bijdrage aan Wikipedia vier fouten of omissies bevat, en die aan de Britannica drie. Van de acht "ernstige fouten" die de experts vonden, zaten er vier in artikelen van Wikipedia, en vier in de Britannica."
De concluse zou dan moeten zijn dat Wikiopedia 1,333.. zoveel fouten bevat als de Britannica. Ik schreef al eerder over Babyloniërs en pi.
Bij ICT - jaar 1 is de Wikipedia-opdracht altijd erg populair... en terecht, want het is natuurlijk ook leuk om te doen.
Ik heb zelf nog 's gekeken bij boxplot. Dat is wel grappig, er staat: "In de beschrijvende statistiek is een boxplot (of snorredoos, of doosdiagram) een grafische weetgave van de vijf-getallensamenvatting." Dit is wel grotendeels verklaarbaar uit de onderste regel: "Bron: Het grootste deel van de tekst is overgenomen uit de engelstalige wiki", maar dat snorredoos houden we er in... dat is wel mooi. Hoewel op deze pagina staat als vertaling: 'snorrendoos', 'doosplot' en 'repelsteel'. Gekker moet het niet worden...
Ik heb zelf ooit nog wel eens een poging tot een bijdrage gedaan: de permutatie, maar daar is weinig van over gebleven. Er staat nu dit. Ik vraag me af of het eigenlijk wel klopt...
Maar ik begrijp dat er voor pagina's die 'graag misbruikt' worden (over Bush bijvoorbeeld) er een nieuw beleid komt...