"Er is bij wiskunde sprake van een ernstige aansluitingsproblematiek bij de overgang van havo en vwo naar hbo en universiteit. Docenten op het hbo en de universiteit ervaren dagelijks dat het havo-ers en vwo-ers, ook degenen die Wiskunde B1 of Wiskunde B12 hebben gedaan, in hoge mate ontbreekt aan elementaire formulevaardigheden. Ook de kennis van de basale eigenschappen van elementaire functies als de e-macht, de logaritme, de sinus, de cosinus, en de tangens schiet in ernstige mate tekort."
BRON
In 't algemeen wordt gezegd dat het met de 'onderzoeksvaardigheden' wel goed zit, maar dat de 'technische vaardigheden' toch wel ernstig tekort schieten. Op zich is een evenwichtiger verdeling wel na te streven, maar men moet dan wel bedenken dat men niet alles kan hebben. Ik bedoel... onderzoeksvaardigheden? Hoeveel procent van de 'kennis' is dat dan? 5%? 10%? In dat geval lijkt me de opbrengst dan wel wat weinig...
Betekent dit nu dat we nu veel meer dan eerst in moeten zetten op 'elementaire formulevaardigheden' en op de 'basale kennis van elementaire functies'? Of is dit gewoon een symptoom van 'slecht' of 'verkeerd' wiskundeonderwijs? Wat heb je aan 'onderzoeksvaardigheden' of andere complexe vaardigheden (als probleemaanpak) als je de basale vaardigheden niet beheerst?
Het is niet ondenkbaar dat er mogelijk toch iets 'serieus' mis is met het wiskundeonderwijs. Ik weet dat niet zeker maar ik zal er later nog wel eens wat over meer over proberen op te schrijven. Het is een lastig en ingewikkeld probleem. Mijn ervaring is dat de manier waarop we wiskunde in het voortgezet onderwijs (voor zover ik dat heb ervaren) feitelijk weinig met wiskunde te maken heeft. Ik schreef al eerder dat wiskunde-docenten misschien wel te veel slaaf van de methodes geworden zijn! De meeste schoolboeken, hoe fraai ook vormgegeven en (ongetwijfeld) goed doordacht zijn toch vaak 'vaag', 'soppig' en soms zelfs tergend inconsequent, onlogisch en resulteren vaak in 'dat doe je 'gewoon' zo en zo'. Op zich zijn dat allemaal wel leuke dingen voor de mensen, in hapklare brokken zelfs 'lichtverteerbaar', 'daarmee halen we ons diploma wel', maar erg wiskundig is het allemaal niet... Het doet me een beetje denken aan commerciële televisiezenders. Iets doen wat 'iedereen aanspreekt' leidt zelden tot iets fraais... nee dat moet anders kunnen!
Mijn voorlopige conclusie is dat het moderne wiskundeonderwijs zeker een heleboel aardige kanten kent, maar dat we wel iets moeten doen aan elementaire vaardigheden, maar ook vooral aan de beeldvorming van het wezen der wiskunde..., aan uitdagingen! Geef leerlingen de mogelijkheid kennis te maken met de mooie, geweldige en boeiendste kanten van het wiskunde bedrijven.
Het afzwakken van de 'hardheid' van de kerndoelen biedt in de nabije toekomst hopelijk mogelijkheden hier iets aan te doen. Duidelijk is dat in 'nieuw en beter onderwijs' de schoolboeken een hele ander rol zullen moeten krijgen... als ze al niet gewoon (in de huidige vorm) verdwijnen! Maar goed, later meer voorbeelden, ideetjes en meer gegronzel....:-)
Waar moet dat heen?
Hoe zal dat gaan?
Waar komt die rotzooi toch vandaan?
Geef een reactie op dit bericht