Stel je voor je bent een hbo-opleiding en er komen studenten binnen die in principe wiskunde B12 hebben gedaan... Om te kijken of ze 'wiskundig' enigszins zijn onderlegd onderwerp je ze aan een instaptoets. In dat geval kies je er natuurlijk voor dat de studenten zonder GR en zonder formulekaart de opgaven moeten maken... Vervolgens constateer je dat ze er niks van bakken. Geweldig...
Volgens mij moet je dat niet willen. Ik bedoel: welke boodschap gaat daar dan van uit? Jullie hebben dan wel een HAVO-diploma, maar stel je maar niks voor, je kan niks. Wiskundig ben je een onbenul, verloren jaren, zinloze investeringen...?
Op de lerarenopleiding hebben wij deze studenten natuurlijk ook. De meeste studenten die wiskundeleraar willen worden hebben twee hele bijzondere 'kanten':
Wel aan, dat zie je niet veel meer tegenwoordig... Je zou denken dat we daar (met z'n allen) wel heel zuinig op zouden moeten zijn. Dat zijn we natuurlijk ook...
Nou ja... aan de andere kant moet je natuurlijk studenten ook de gelegenheid geven om een reëel beeld te vormen of ze 'wiskunde-gewijs' een kans maken de opleiding met succes af te ronden binnen een redelijke termijn. Persoonlijk denk ik dat je dat beter kan vaststellen of de studenten in staat zich nieuwe (en oude!) onderwerpen eigen te maken. Geen dwang, geen gezeur maar in redelijke zelfstandigheid zorgen dat het in orde komt met die basisvaardigheden. Gewoon lessen volgen en de bijbehorende tentamens maken dus... Als dat niet lukt, dan heb je een probleem en misschien maak je dan ook weinig kans... Tenzij je natuurlijk niet bij de pakken gaat neerzitten en actie onderneemt en wie weet lukt het dan wel. Anders gezegd het is misschien nog niet eens de kennis en vaardigheden maar meer de wil en aandrang om de benodigde kennis en vaardigheden te verwerven. Nou ja... we zien het wel...
Geef een reactie op dit bericht