De boekentip van 2008.
'De leraar centraal bij onderwijsinnovatie' van Marcel Mooijman is een absolute aanrader. Een van de aanbevelingen in het boek van Marcel is dat hij vindt dat scholen (voortgezet onderwijs en hoger onderwijs) kennisorganisaties moeten zijn:
"...met weinig of geen middenmanagement, kent fuzzy docententeams met eigen bevoegdheden, is uitermate gedecentraliseerd en zodoende eenvoudig van opzet."
Natuurlijk. Dat is namelijk altijd de praktijk geweest. De docenten doen het werk, bepalen de didactiek, zijn bepalend in de contacten met de leerlingen en studenten. De managers doen altijd wel heel belangrijk maar hebben verder weinig te maken met de inhoud.
Ik vond het allemaal heel herkenbaar. Het is (voor mij althans) ook echt een nieuwe kijk op de organistatie van het onderwijs. Het overstijgt gelukkig de zinloze discussies tussen 'onderwijsverniewers' en (bijvoorbeeld) 'Beter Onderwijs Nederland'. Heldere analyses, beargumenteerd, gedocumenteerd en toch helder, begrijpelijk en logisch (daar hou ik van). Ik vind het in ieder geval een zeer zinvolle bijdrage aan het denken over verbeteren van het onderwijs.
Ik geloof dat ik dankzij dit boek een aantal dingen ben gaan begrijpen waarvan ik me al jaren af zat te vragen hoe dat nu eigenlijk allemaal mogelijk is. Van collegameter tot rommodel, zullen we maar zeggen. Geweldig. Een must voor iedereen die in het onderwijs werkt. Laat je niet langer gek maken. Lees het boek...
''t Is nog maar de vraag of door dit boek er 'echt' iets gaan veranderen, maar 't maakt het voor mij in ieder geval een stuk makkelijker om gewoon door te gaan op mijn eigen weg...
Geef een reactie op dit bericht