Info




Kalender

De kalender is leeg

 Als je haar maar goed zit

Gepubliceerd op 15-1-2009 14:21:00 - Persoonlijk

Op de een of andere manier is zo'n dag dat je alleen 's avonds les hebt een verloren dag. 't Is niet dat ik nu heel erg gestresst ben van die lessen, maar de rest van de dag kom ik nauwelijks tot iets serieus. Meestal fröbel ik wat met de websites, beantwoord 's wat vragen in WisFaq, bereid m'n les voor en dat soort dingetjes. Maar kennelijk leidt het vooruitzicht dat je de deur uit moet en nog wat nuttigs moet gaan doen tot een andere 'state of mind'. Ik wil dat niet maar er lijkt weinig aan te doen...

Nog zo'n verschijnsel is als je muziek wilt opnemen. Je speelt wat en je denkt 'dat ga ik 's even opnemen'. Zo gauw je dan dat 'ding' aanzet gaat het mis. Echt verkeerde noten dus... Het is een soort afgeleide faalangst. Het slaat nergens op want als je dat niet wilt hoort niemand wat ik zit te klunzen. Er is geen enkele reden om 'spastisch' te gaan zitten doen, maar 't gebeurt wel. Dat vind ik wel bijzonder. Je weet 't wel, maar je krijgt het moeilijk uit je systeem.
Zie http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=632

Ik zag op http://www.ernomijland.com/2008/11/verschenen-nu-leren-voor-morgen.html wel een soort van mooie samenvatting van de uitdagingen van werken in het onderwijs:

"Het onderwijs staat momenteel voor een pittige opdracht. Uit vier windrichtingen komen er spannende ontwikkelingen op de leraar en diens collega's af: een ander type leerling, een andere toekomst om die leerling op voor te bereiden, nieuwe wetenschappelijke kennis over leren en het brein en nieuwe technologieën die het leren stimuleren en ondersteunen."

Ik zit er nog over te denken om het aan te schaffen...

Ik vind vooral 'nieuwe wetenschappelijke kennis over leren en het brein' wel interessant, want dat is volgens mij 'echt' onzin. Je hoort het steeds vaker en zelfs in het 'Besluitenlijst Strategisch Beleidsplan 2008 – 2011 Lerarenopleidingen VO/BVE' kwam ik er iets over tegen. Ik vraag me dan altijd hoe men dat kan beoordelen. Heeft men zich dan 'ernstig' verdiept in dat onderzoek? Of is het toch meer van horenzeggen zullen we maar zeggen? 't Is wel een leuk idee natuurlijk, heb je eindelijk iets in handen. maar of het zo werkt? Ik denk 't niet.

Er staan trouwens wel meer leuke voornemens in dat plan:

"Binnen het Instituut voor Lerarenopleidingen wordt onderzoek gedaan naar de zich wijzigende gewoontes rond leren van de instromende VT-student. Op basis daarvan worden conclusies getrokken met betrekking tot de inrichting en vormgeving van het onderwijs op de Lerarenopleidingen VO/BVE. Het inzetten van moderne media speelt hierbij nadrukkelijk een rol."

Waarschijnlijk is dat vooral een plan, maar als je 't zo leest dan lijkt het toch wel wat. Maar dit soort plannen zijn volgens mij ook niet echt bedoeld om te worden uitgevoerd. Het zijn, denk ik, vooral cosmetische ingrepen voor de buitenwacht. Kortom: als je haar maar goed zit.

Het blijft natuurlijk een interessante vraag hoe maakbaar de mens is. Kan je door reflecteren (zeg maar gewoon nadenken) iets veranderen aan de manier waarop je in elkaar steekt? Ik bedoel als het allemaal in de hersenen zit kan je dan wel iets veranderen? Of heeft het er niets mee te maken? Feitelijk zijn het alleen metaforen. Pogingen om grip te krijgen op de complexe werkelijkheid. Dat is niet erg, want je moet toch wat. Dat daarbij de feiten en de logica geheel ten dienste staan van de gewenste uitkomst is dan wel weer een mooi voorbeeld van een oneindige lus.

Ik moet maar 's aanstalten maken om iets nuttigs te gaan doen.

 15-1-2009 14:55:33

Dat 'inrichten en vormgeven van het onderwijs op de Lerarenopleidingen VO/BVE' zou nog wel 's een idee kunnen zijn!

 Door: Theo

 16-1-2009 07:55:28

Gewoon aanschaffen, dat boek : )

 Door: Erno Mijland

 18-1-2009 02:56:34

Hihi... ja ja... ik denk er nog even over na...

 Door: Naschrift

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...