Eigenlijk geloof ik helemaal niet in nieuw leren, maar ik ben bang dat ik zelf een nieuwe leerder ben. Ergens in de diepere lagen van mijn eigen documentatiecentrum kwam ik deze (treffende) beschrijving tegen:
"Zij doen dat door een relevant netwerk op te bouwen en zelf actie te ondernemen. Onderwijs vormt in de leerbiografieën van de nieuwe leerders geen sleutelfactor. Nieuwe leerders maken natuurlijk wel gebruik van instituties als scholen, maar houden in de eerste plaats zelf het heft in handen voor wat betreft hun ontwikkeling."
http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=100728
Het citaat is van Isabelle Diepstraten (Fontys) in haar proefschrift, waarin ze het nieuwe leren vanuit sociologische hoek bekijkt. Het is een uitgebreid verhaal over nieuwe leerders. Ik werd vooral getroffen door:
"Hoewel ‘leren’ en permanente exploratie kernwaarden zijn in hun levensvisie en ontwikkelingsgerichte oriëntatie en betekenisgerichte leerstijl kenmerkend zijn voor hun buitenschools leren, zijn de meeste respondenten dus geen ‘voorbeeldige schoolse leerders’.
http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=100728
Wel nu dat laatste klopt wel. Ik denk dat ik dit maar 's ga gebruiken als basis voor mijn portfolio. Haha, heb ik er zelf misschien ook nog iets aan. Studiegewijs is het wel een beetje een zooitje aan het worden inderdaad, maar je kan niet alles hebben zeg ik altijd maar...
Geef een reactie op dit bericht