Bij de cursus ICTdro kunnen studenten als opdracht een stageweblog bijhouden. Dat is op zich leuk om te lezen, maar soms ook wel zorgelijk. Een lesobservatie waarbij de docent geen orde kan houden, de klas geheel geen boodschap heeft aan de docent en de les meer op een cafetaria lijkt. Het zal JOUW les maar zij die je op Internet ziet staan... Ik bedoel: een studentje, vers van de HAVO, die je les bijwoont en dan een vernietigend oordeel geeft en dat dan ook nog publiek maakt, dat moet je misschien niet willen.
Het is sowieso de vraag of het verstandig is van zo'n student om maar van alles te schrijven over medestudenten, (toekomstige) collega's, de stageschool, de hogeschool, de docenten e.d. Los van het feit dat studenten de leeftijd hebben waarbij in ieder geval bij enkele exemplaren de nuance ver te zoeken is.
Op http://arstechnica.com/news.ars/post/20060119-6016.html las ik nog wat aardige verhaaltjes omtrent Facebooks. Zie ook Facebooks - Wikipedia
Je mag natuurlijk denken wat je wilt, maar moet je dat dan ook publiceren? Als je schrijft moet je, denk ik, altijd afvragen voor wie je nu eigenlijk schrijft. Een stageweblog schrijf je dat voor jezelf, de tutor en je coach? Dan hoeft ook niet iedereen dat te lezen. Sterker nog... zou je als student niet zelf moeten kunnen bepalen wie je stageweblog mag lezen? In het algemeen moet je natuurlijk niet willen dat je diepe gedachten, tekortkomingen, frustraties of boosheid voor iedereen zomaar toegankelijk zijn... misschien. Kortom: voordat je iets gaat publiceren bedenk eerst goed wie het allemaal zou kunnen lezen... en vraag je af of je dat wilt.
Als ik 'echt' zou schrijven wat ik af en toe denk zou ik denk ik toch met een flink aantal mensen ruzie krijgen, denk ik. Dus dat kan ik dan maar beter niet doen...
Geef een reactie op dit bericht