Competentiegericht leren van wiskunde suggereert dat je wiskunde kan leren op het moment dat je dat nodig hebt... Dat lijkt me nu net bij wiskunde niet wenselijk.
Ook in het voortgezet onderwijs gaat het daarom, denk ik, mis. Het ontbreekt aan fundamentele inzichten, opbouw, grote lijnen, structuur, e.d. Anders gezegd: de wiskundige theorie met een grote T leer je niet door je verdiepen in de wiskunde als je dat tegen komt, maar is het resultaat van een lange en soms moeizame en vooral ook langzame ontwikkeling.
Het gaat dus niet zozeer om 'kennisoverdracht' of om 'algebraische vaardigheden' maar om een ontwikkeling in het 'redeneren' en het 'denken' in een zin die nauw samenhangt met het ontwikkelen van allerlei andere vaardigheden en leerprocesssen van leerlingen en jong volwassenen.
Uiteraard is het niet mogelijk te redeneren en te bewijzen zonder inhoud, het moet wel ergens over gaan, maar die objecten mogen (moeten?) best abstracties zijn... maar ook daar mag een ontwikkeling zijn, van concreet naar abstract.
De vraag is dan natuurlijk hoe je die wiskunde dan zou moeten leren, maar daar over later meer.
Zie Hoeveel wiskunde hebben we nodig?23-12-2006 12:32:35
Als ik je verhaal lees naast dat van Wilfred Rubens dan lijkt het alsof een voor- en tegenstander van kompetentiegericht leren botsen. Maar bij nader inzien lijken jullie het toch met elkaar eens te zijn: "Het gaat dus niet zozeer om 'kennisoverdracht' of om 'algebraische vaardigheden' maar om een ontwikkeling in het 'redeneren' en het 'denken' in een zin die nauw samenhangt met het ontwikkelen van allerlei andere vaardigheden en leerprocesssen van leerlingen en jong volwassenen" Tegenover een quote uit Wilfred's post: "On the other hand, being able to reason on the basis of evidence actually is important. Thinking rationally and logically is important." Alleen zie jij wiskunde als een belangrijk instrument om te leren 'redeneren' en 'denken', en Wilfred en Roger Shank zien dat niet zo. Ik denk dat jij gelijk hebt. Het onvermogen van de huidige generatie studenten die bij ons binnenkomt om met abstracties om te gaan is dramatisch.
Door: Rino Zandee
30-12-2006 14:51:24
Het belang van goed wiskundeonderwijs gaat (naar mijn bescheiden mening) veel verder dan sommige mensen ons willen doen geloven. Ik denk dat Shank in die zin zich niet realiseert welk belang wiskunde heeft voor het bedrijven van wetenschap. Of om Prof.Keune maar 's te citeren (over het wetenschappelijke aspect): "Het is ook het meest wezenlijke aspect van de wiskunde, omdat daarin juist de toepasbaarheid van het vak is gelegen. Dit aspect is vrijwel geheel verdwenen in het onderwijs en dat is voor onderwijs dat voorbereidend wetenschappelijk moet zijn heel vreemd. Inzicht in de wiskundige manier van denken is voor iedere wetenschapper, en niet alleen voor de wiskundigen, van belang."
Door: Willem
Geef een reactie op dit bericht