De VO-raad (clubje van onderwijswerkgevers) laat een onderzoek doen. De conclusie:
"In het voortgezet onderwijs is geen sprake van onnodige bureaucratie. Er zijn niet te veel managers. Het voortgezet onderwijs scoort optimaal."
Nou dat is dan even mooi handig.... Het zou toch voor de werkgevers in het onderwijs moeilijk te verteren zijn als uit het onderzoek naar voren was gekomen: "In het voortgezet onderwijs is sprake van veel onnodige bureaucratie. Er zijn te veel managers. Het voortgezet onderwijs scoort minimaal."
Maar de resultaten van het onderzoek zeggen niet veel, want er is alleen gekeken naar de salarisschalen en niet naar onderwijstijd. Tegenwoordig struikel je op scholen bijna over afdelingsleiders, kernteamleiders, zorgcoördinatoren, leerjaarhoofden, e.d.. Kortom, er zijn veel docenten die maar een (klein) gedeelte van hun baan 'echt' les geven. Het gaat natuurlijk om de inhoud van de werkzaamheden en niet om het 'soort' personeel.
Kijk dat is nu een voorbeeld van sociaal constructivisme. Het gaat er niet om hoe het werkelijk in elkaar zit. Als we met z'n allen nu maar geloven dat het allemaal prima geregeld is in het onderwijs dan is dat ook zo. Goed he? Ja... we komen er wel.. van de wal in de sloot. Maar ik zegt 't nog maar 's:
het gaat geweldig in het onderwijs
Zie deze bijdrage
Geef een reactie op dit bericht