Info




Kalender

De kalender is leeg

 Goed onderwijs

Gepubliceerd op 26-5-2006 01:59:00 - Schoolvak

In verschillende modellen rondom 'goed' onderwijs kom je dingen tegen als:

  1. Allereerst de integratie van kennis, vaardigheden en houdingen...
  2. Ten tweede dat betekenisvolle gehelen centraal moeten staan...
  3. Ten derde het gericht-zijn op gebruik van het geleerde in nieuwe probleemsituaties...

"Goed onderwijs ontwerpen is nodig omdat de context van ons onderwijs snel verandert: meer beschikbare informatie en snel veranderende informatie. Studenten moeten daarom anders worden opgeleid. Het gaat niet alleen meer om traditionele kennisoverdracht, maar ook om leren probleemoplossen en redeneren. En bovendien gaat het erom dat studenten zelf richting leren geven aan hun leerproces en een levenlang blijven leren. Betekenisvolle leertaken zijn daarvoor nodig, om het autonoom, zelfgestuurd leren binnen een opleiding vorm te geven."
bron

Uiteraard geldt dit ook voor het opleiden van leraren. Zeker als het gaat om beroepsvaardigheden, het les geven, het werken op een school e.d. maar hoe zit dat met het schoolvak? In het algemeen zie je de neiging ontstaan dat ook de schoolvakbekwaamheid het beste competentiegericht aangeboden zou moeten worden. Dat is een ernstige fout! Er zijn zelfs schooldirecteuren die menen dat wiskundekennis voor een wiskundedocent helemaal niet van belang is... veel belangrijker is het contact met leerlingen, collega's en zo... Dat laatste kan best zijn maar zonder vakkennis slaat het natuurlijk nergens op. Ik zou zelfs de stelling willen verdedigen dat je bij allerlei vormen van vakoverstijgend en vernieuwend onderwijs je als docent wiskunde juist veel meer kennis van het schoolvak zal moeten hebben. Hoe kan je anders immers zinvolle leeractiviteiten verzinnen binnen de kaders van vakoverstijgend en samenhangend onderwijs?

Het grappige is dat de theorie met een grote T voorwat betreft de wiskunde helemaal niet zo aan veranderingen onderhevig is. Ik denk wel dat er qua wiskunde meer aandacht komt voor 'meer' in plaats van 'verdieping' of 'een hoger niveau'. De 3 hoofdgebieden 'formeel', 'technische vaardigheden' en 'gecijferdheid' zullen altijd herkenbaar aanwezig zijn. Interessant is dat zelfs bij allerlei nieuwe vormen van onderwijzen de roep om meer 'interactie' en meer 'reflectie' weer de kop op steekt. Niet zo gek natuurlijk, want dat zou bij het leren van wiskunde wel eens een cruciale rol kunnen spelen.

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...