Mijn berichtje over Web2.0 heeft dankzij het feit dat Trendmatcher er aandacht aan heeft besteed meer reakties op mijn weblog gegenereerd dan normaal in een heel jaar.
Omdat ik toch (af en toe) wel enige behoefte voel om te reageren op die reacties dan toch nog maar een nieuw bericht.
@anoniem: ik heb je bericht al een aantal keren ernstig bestudeerd. Ik geloof niet dat ik ernstig gefrustreerd ben wat de inzet van ICT betreft van mijn onderwijsinstelling. Iedereen heeft recht op zijn eigen gekluns, maar ik stel wel vast dat beleid en afspraken niet noodzakelijkerwijs leiden tot enige schijn van verbetering.
@Paul: het meeste wat ik doe begrijp ik zelf niet eens, dus misschien mag je ook niet verwachten dat leidinggevenden daar van op de hoogte zijn, laat staan het zouden kunnen begrijpen. Als studenten tevreden zijn dan zal het de leiding, volgens mij, ook een biet zijn wat je verder doet.:-).
@Karin: Misschien is het inderdaad wel zo dat dezelfde 'ongeleide projectielen' ook heel erg dwars kunnnen liggen. Mijn ervaring is dat docenten zich in het algemeen niet laten aansturen. Soms is dat juist heel goed, maar (en daar heb je wel een punt) vaak ook minder handig. Ik ben zelf wel zo ver dat ik mijn collega's op ICT-gebied niet eens zou willen proberen aan te sturen. Dat is ook helemaal niet nodig, want het zijn slimme (en hele aardige en deskundige) mensen die dat best zelf kunnen uitzoeken als ze zouden willen. Mijn idee is dat de leiding docenten moet aansturen. Ik wil natuurlijk best uitleggen wat ik doe en waarom en waarom ik denk dat dat werkt en wat voor een leuke en interessante dingen je allemaal kan doen met ICT en hoe je dat een beetje handig regelt en zo.. Bovendien kan ik ook heel goed uitleggen welke fouten je allemaal kan maken (die heb ik namelijk zelf allemaal al een keer gemaakt) maar kennelijk is daar geen enkele behoefte aan. Dat is mij ook goed... dan niet. Graag of niet...
@Mosredna: Als ik dat zo lees dan krijg ik wel een beetje de kriebels. Ik zei al dat 'goed is wat werkt'. De omgekeerde stelling is ook waar: als het niet werk dan is het fout. Zo te lezen werkt het niet altijd. Ik geloof dat dan inderdaad de keerzijde is (zie @Karin). Eigenwijze docenten? Je kan niet leven zonder ze maar ook niet met ze. Je kunt niet zeggen dat ik dat propageer, ik stel alleen maar vast dat het zo werkt. Ik denk alleen dat zowel hele goede docenten als hele slechte docenten uit hetzelfde hout gesneden zijn. Het zijn ongeleide projectielen en soms pakt dat goed uit, maar vaak ook niet. Ik denk dat de leerlingen (en ouders) uiteindelijk bepalen of wat een docent doet werkt. Dat vertaalt zich naar de resultaten maar ook naar de houding en zo... Volgens mij weten schoolleiders dat meestal heel goed, welke docenten het 'goed' doen en welke 'niet'. Ik heb daar trouwens nog wel 't een en ander over te zeggen. Mijn insteek was een beetje dat voor goed onderwijs je docenten nodig hebt die weten wat er moet gebeuren, vakmensen met ideeën... en die vooral ook een ogen open houden. Is er iets onduidelijk? Dan klopt er iets niet. Ik zou zeggen dat werkt dan dus niet. Je kunt dan niet zeggen 'ja dat staat in de ELO', dat is natuurlijk onzin. Weg er mee...
@Henri: als 'wirwar' het beleid is dan moet je zoeken naar samenhang. Dat probeer ik dan altijd, de weg wijzen... verzamelen en zo. Maar ja, het probleem is dan dat degene die de touwtjes in handen denkt te hebben geen reden ziet om af te stemmen met mij...
@John: leuk, maar ik weet niet wat ik allemaal nog meer moet doen om te laten zien wat je allemaal met ICT kan doen. Maar ik ga er binnenkort wel weer 's wat over schrijven denk ik.
20-3-2008 13:23:01
Volgens mij is "MIT professor and Web star Walter Lewin" een voorbeeld van een docent die 'baas is in eigen klaslokaal'.:-)
Door: Naschrift
Geef een reactie op dit bericht