Niveaudifferentiatie leraren
Gepubliceerd op 1-5-2008 16:15:00 - Lerarentekort
Volgens het persbericht:
"Utrecht - Het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO) vindt dat invoering van niveaudifferentiatie bij leraren een serieuze kans verdient om meer recht te kunnen doen aan kwaliteitsverschillen tussen leraren op scholen. De mate van excellentie waarmee leraren in staat zijn alles uit hun leerlingen te halen, is bij niveaudifferentiatie bepalend, en niet de vooropleiding of werkervaring."
- Er is geen functie aan de bovenkant van het beroep van de leraar, maar het LPBO stelt voor om binnen het beroep van leraar twee verschillende niveaus te onderscheiden: het niveau van leraar en het niveau van de excellente leraar.
- Bij het niveau van de excellente leraar hoort een eigen competentieprofiel dat is gefundeerd op het optimaliseren van het leren van leerlingen.
- Leraren ontwikkelen een excellent niveau door een combinatie van praktijkervaring en doelgerichte verbetering van het eigen handelen in relatie tot leren en leeropbrengsten van leerlingen. Training en opleiding zijn daarbij onontbeerlijk.
- Er zijn aanwijzingen dat onderwijswerkgevers niveaudifferentiatie een nastrevenswaardige doelstelling vinden op voorwaarde dat aan de daaraan vereiste invoeringscondities wordt voldaan.
Dat is allemaal leuk en aardig:
"Daarnaast zullen scholen fors moeten investeren in scholing van leidinggevenden en in een professioneler personeelsbeleid."
Maar ja, dan moet je wel personeel hebben...
Geef een reactie op dit bericht
Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...