Info




Kalender

De kalender is leeg

 Nationale ramp

Gepubliceerd op 19-5-2008 15:28:00 - Het nieuwe leren

In het kader van 'beter onderwijs' stond er een artikel in de Telegraaf met de titel 'Onderwijs rampzalig'. Willem (en wie niet) schreef er al over op http://www.karssenberg.nl/weblog/2008/05/onderwijs-rampzalig.html

De website van de Telegraaf is zelf ook rampzalig. Je kunt ook teveel reklame op één pagina willen zetten natuurlijk.

Maar inhoudelijk is het artikel niet echt nieuw. In Trouw stond meer dan een jaar geleden al ongeveer hetzelfde verhaal:

Wat moet je er van denken? Is het 'studiehuis' een voorbeeld van 'nieuw leren' of gewoon een 'slecht plan'? En is 'competentiegericht opleiden' per definitie slecht? Men kan natuurlijk wel zeggen dat het 'vroeger' allemaal veel beter was in het MBO, maar is dat wel zo? Niet dat er geen problemen zijn in het MBO, maar ja, waar zijn er in het onderwijs geen problemen?

Voor een beroepsopleiding lijken me nu juist competenties het belangrijkste. Maar daar gaat het niet over, volgens mij. Het gaat over 'slecht onderwijs'. Lessen die niet gegeven worden, opdrachten die niet worden uitgevoerd, leerlingen die niet begeleid worden, enz. Maar dat is niet het 'nieuwe leren'. Als bij het 'oude leren' lessen niet gegeven worden, opdrachten niet goed zijn en leerlingen niet worden begeleid wordt het natuurlijk ook niks. Kortom: wat is nu precies de achtergrond en betekenis van al die klachten over de definitieve teloorgang van het onderwijs? Het zou natuurlijk ook nog aan een slechte organisatie en uitvoering kunnen liggen, ik noem maar iets geks...

Misschien moeten we gewoon maar beter naar onze minister luisteren. Ik las ergens dat Plasterk gezegd zou hebben:

"Ik denk overigens dat het onderwijs behoorlijk beleidsresistent is. Wat er ook verzonnen is de afgelopen decennia, op scholen is gewoon rustig doorgewerkt. Leraren weten namelijk heel goed wat er moet gebeuren. En daardoor is het allemaal nog redelijk verlopen."

Dat is wel een bijzonder standpunt. Het maakt eigenlijk allemaal niks uit, het leven gaat gewoon door, de docenten doen toch gewoon wat ze belangrijk vinden en voor de rest laten we iedereen maar lekker 'uit de nek kletsen'. Plasterk begrijpt het heel goed, we gaan dit doen, we doen dat. Een rapportje hier, een onderzoekscommissie  daar en allemaal heel belangrijk. Dat gaan we doen! Daar gebeurt dan verder niet 'echt' iets mee, maar dat mag de pret niet drukken. Dat is dus geen 'onvermogen' maar 'beleid'. Slim. We deden een plas, we dronken een glas en alles bleef zoals het was, zoiets... Is een strak plan of niet?

Geef een reactie op dit bericht


Ik ben gestopt met dit weblog. Reageren is niet meer mogelijk...