In het kader van Innovatief Onderwijs heb ik maar 's een oud paard van stal gehaald. Ik was in de periode 2001-2007 min of meer verantwoordelijk voor de cursus ICT voor jaar 1 van de lerarenopleiding. Ik had daarvoor een cursus ontwikkeld die ondersteund werd door een website. In dit weblog heb ik daar wel eerder over geschreven.
Ik heb de websites van 2005-2006 en 2006-2007 maar weer 's online gezet. Op http://www.wiskundeleraar.nl/page3ict.asp?nummer=3282 kan je van alles lezen over achtergronden, diepere gedachten en de leerroutes.
Je zou de cursus van 2005-2006 kunnen kenschetsen als een 'overgang' van onderwijs met een reader met knoppencursus naar een meer 'nieuwere' aanpak. In het laatste jaar van deze cursus werd wel duidelijk dat het anders moest. De cursus van 2006-2007 is anders, geeft nog meer ruimte, nog meer keuzemogelijkheden. Ik heb de cursus wel 's beschreven als 'niets moet, alles mag'.
Voor wat betreft de opvattingen van de lerarenopleiding over de cursus ben ik nooit verder gekomen dan de opvatting dat aan de ene kant 'een ICT-cursus volstrekt overbodig is omdat studenten al lang over voldoende ICT-vaardigheden zouden beschikken' en aan de andere kant dat deze cursus een struikelvak is.
Beide opvattingen zijn behoorlijk misplaatst. Ten eerste omdat de cursus in aanleg niet over ICT gaat maar over het inzetten van ICT in het onderwijs. Dat lijkt me toch wel een soort van 'handig' voor een aanstormende leraar. Dat idee van het 'struikelvak' is nog grotere onzin. Sommige studenten hebben blijkbaar moeite om om te gaan met 'ogenschijnlijke vrijheid'. Ik schreef er al eerder over. Dat kan best zijn, maar dat is dan toch juist goed om te constateren!? Doe er dan wat mee, want dat zal in het verdere verloop van de studie steeds een probleem zijn.
Je maakt van alles mee.
24-6-2008 12:42:59
@Ernst: ik weet niet precies waar je heen wilt. Ik heb steeds het gevoel dat we gaan vechten... maar waar tegen?:-)
Door: Naschrift
Geef een reactie op dit bericht