Ik kwam toevallig zomaar een interview tegen dat ik precies een jaar geleden gegeven heb. Omdat daar uit blijkt dat er toch wel 'ergens' een soort rode draad loopt door de dingen die ik vind en doe zal ik het er hier maar 's ingooien:
Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om ICT te gebruiken in het onderwijs?
Voor mij is het een manier om mijn lessen te ondersteunen. Dus niet slepen met kopietjes, met werk van studenten in je tas rondlopen maar vooral ‘verbonden zijn’ zodat studenten snel en makkelijk contact houden, studenten vragen kunnen stellen en ik hulp kan bieden waar mogelijk. Tijdens lessen kunnen we ons dan richten op de hoofdzaken, de grote lijnen en zo… de individuele vraagjes komen dan wel via Internet.
Zijn er ook nadelen?
Het nadeel is dat ik op rare tijden werk. Voor de ‘bereikbaarheid en inhoud’ is dat goed maar als ‘werknemer’ is dat misschien minder geslaagd...
Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om het medium Internet te gebruiken in het onderwijs?
Omdat het kan! Omdat de mogelijkheden onbeperkt zijn en vooral omdat ik er zelf heel veel aan heb. Dit geldt zowel wat inhoud betreft als wat betreft de contacten met leerlingen, studenten, andere docenten, instellingen, uitgevers en zo meer… (’t Is een lang verhaaL!)
Zijn er ook nadelen?
Als je ergens aan begint kom je er meestal niet meer van af…:-)
Wat zijn volgens jou de belangrijkste eigenschappen van een goede digitale oefening?
Een goede digitale oefening moet helder en duidelijk zijn. Moet ruimte bieden aan ‘andere’ manieren van oplossen die ook goed zijn... Moet steeds weer nieuwe opgaven kunnen genereren… Moet interactief zijn en flexibel… Ook hier vind ik dat je ICT zou moeten inzetten om ‘vervelende’ werkjes te laten doen. Ik bedoel bijvoorbeeld vergelijkingen oplossen… haakjes wegwerken dat soort dingen. Lijkt me heel geschikt, dus laat ik zeggen dat ik vooral heil zie in het oefenen van algebra en basisvaardigheden… computeralgebra… rekenen… enz. Maar ook dit is een heel verhaal… Eerlijk gezegd geloof ik niet in ‘elektronisch leren’. Ik vind ‘goed onderwijs’ dat onderwijs waarbij je stevige relaties legt tussen docent, leerling en leerstof. Ik denk dat je ICT daar moet inzetten waar je die relatie kan versterken. Dat is iets heel anders dan leerstof aanbieden of ‘content’. Maar goed… daar kan je wel een boek over schrijven…:-))
Voor digitale oefeningen geldt dan dat dit meerwaarde moet hebben. Dit kan zijn omdat het (zoals je al zegt) interactief is. Dat je op verschillende niveaus de oefeningen kan doen. Software is geduldig en dat is voor sommige leerlingen heel bevrijdend… en het moet kloppen, correct zijn geen fouten maken…:-)))
Nou ja… zoiets…
Ik bedoel maar. Een jaar oud en klopt nog steeds... dat gebeurt niet vaak.
27-6-2008 09:53:18
Mooi gezegd. Ik moet alleen wel verder nadenken over waarom aanbieden van content niet goed zou zijn. Ik heb dat wel gedaan in natschool aan maatwerkstudenten HBO-V en vond dat prima lopen. Alleen is het veel werk om de leerstof aantrekkelijk aan te bieden en geen grote lappen tekst op te nemen. Ik moet gewoon nog veel leren.
Door: sia
27-6-2008 10:01:40
'Content' is juist ontzettend belangrijk. Zoals je al aangeeft is het nog niet zo eenvoudig om op een aantrekkelijke manier 'content' aan te maken. Volgens mij wordt er in het algemeen te weinig of te laat in geinvesteerd. Maar 'content' alleen is niet voldoende... het zijn slechts de randvoorwaarden, het veld, de doelen en de bal. Daarna moet er ook nog gevoetbald worden. Dat laatste valt nog niet eens mee geloof ik...:-)
Door: Naschrift
28-6-2008 03:04:26
De afmetingen van het veld, de vorm en gewicht (e.d.) van de bal en de spelregels van het spel liggen toch van te voren vast?:-) Volgens mij is er met die bal (e.d.) niets mis...
Door: Naschrift
Geef een reactie op dit bericht